Google Ranking Factoren in 2024 | WP Handleiding

Google Ranking Factoren in 2024

Je WordPress website vindbaar maken in Google kan nog een hele uitdaging zijn. Het algoritme van Google checkt namelijk meer dan 200 verschillende ranking factoren om te bepalen waar jouw webpagina’s in de zoekresultaten worden weergegeven. In deze uitgebreide blogpost over Google ranking factoren in 2024 gaan we ze allemaal voor je op een rijtje zetten!

Google Ranking Factoren in 2024: De ultieme handleiding voor WordPress gebruikers

I: Domein factoren

II: Pagina-niveau factoren

III: Pagina actualiteit factoren

IV: Site niveau factoren

V: Backlink factoren

VI: Gebruikersinteracties

VII: Speciale algoritme regels

VIII: Branding factoren

IX: Webspam factoren

 

Deel I: domein factoren

De leeftijd van je domein

Hoewel Google’s John Mueller een paar jaar geleden op X (Twitter) heeft gezegd dat “domeinleeftijd niets uitmaakt” zijn veel SEO-experts ervan overtuigd dat het wel degelijk een verschil maakt voor de vindbaarheid van je website. Een domeinleeftijd van zes maanden versus een jaar doet inderdaad weinig, maar als we kijken naar nieuwe domeinen vergeleken met domeinen die al tien jaar bestaan, dan is er zeker verschil.

De lengte van de domeinregistratie

In een Google patent is te lezen dat legitieme domeinen vaak meerdere jaren vooruitbetaald worden, terwijl de zogeheten doorway domains (die voor malafide praktijken worden gebruikt) zelden langer dan een jaar in gebruik zijn. De datum waarop een domeinregistratie verloopt kan daarom gebruikt worden als indicator van de legitimiteit van het domein.

Domeinhistorie

Het kan voorkomen dat een domein wegens wanpraktijken op een blacklist is gezet, en dat de ‘straf’ aan de nieuwe eigenaar wordt overgedragen. Zorg dus dat je dit goed nagaat als je overweegt een bestaande domeinnaam van iemand over te kopen!

Lees ook: Hoe weet ik of mijn favoriete domeinnaam nog vrij is?

Openbare versus private WhoIs

Via Who.is kun je nagaan wie een domeinnaam en website bezit. Het is mogelijk om deze informatie af te schermen, echter kan dat negatieve gevolgen hebben als er ook andere negatieve factoren spelen voor dat domein. Het kan een signaal zijn dat de eigenaar “iets te verbergen heeft”.

Blacklisted WhoIs eigenaren

Wanneer Google iemand als spammer heeft geïdentificeerd, zullen de andere domeinen in het bezit van deze persoon ook een negatieve impact op hun ranking ervaren.

Zoektermen in top-level domeinen

Een voor jou relevante zoekterm in je top-level domein geeft je niet meer zo’n grote SEO-boost als voorheen het geval was. Desondanks is het nog steeds een van de belangrijkste Google domein factoren in 2024.

Zoektermen in subdomeinen

Een voor jou relevante zoekterm in je subdomein kan zeker je ranking een boost geven.

Country TLD extensie

Een Country Code Top Level Domain (.us, .nl, .ca, etc.) is gunstig voor de ranking in het betreffende land. Het kan echter wel de wereldwijde ranking van de website beperken.

 

Deel II: Pagina-niveau factoren

Zoektermen in title tags

Hoewel dit niet zo’n belangrijke ranking factor is als voorheen, komen de meeste title tags in de zoekresultaten van Google nog altijd exact of gedeeltelijk overeen met de zoekterm waar ze op ranken.

Meta titles die met een zoekterm beginnen

Meta titles die beginnen met een zoekterm presteren over het algemeen beter dan meta titles waar de zoekterm aan het einde staat.

Zoektermen in meta beschrijvingen

Hoewel de meta beschrijving op zichzelf geen Google ranking factor is, heeft deze wel een grote invloed op de klikfrequentie (CTR) – en dat is wél een belangrijke ranking factor. Lees ook: 10 SEO tips voor het creëren van een goede meta omschrijving.

Zoektermen in H1 tags

Google beschouwd een H1 tag als een soort van tweede title tag, en dus als secundair relevantie-signaal.

TF-IDF

Google maakt gebruik van een geavanceerde variant van TF-IDF (frequency–inverse document frequency): een algemene methode om de waarde van een woord in een tekst te meten, daarbij rekening houdende met andere woorden die vaker voorkomen. Hoe vaker een woord op een pagina voorkomt, hoe groter de kans dat de pagina over dat woord gaat.

Lengte van je content

Google’s algoritme geeft de voorkeur aan langere, meer diepgaande content dan korte, oppervlakkige artikelen. Uit een recent onderzoek van backlinko.com bleek dat de pagina met het eerste zoekresultaat in Google gemiddeld 1.400 woorden had.

Inhoudsopgave

Het gebruiken van een inhoudsopgave met linkjes naar verschillende hoofdstukken of koppen van een artikel helpt Google om de inhoud van de pagina beter te begrijpen.

Latent Semantic Indexing (LSI) zoektermen in content

LSI helpt zoekmachines om onderscheid te maken tussen woorden die meer betekenissen hebben (bijvoorbeeld apple de vrucht versus Apple het computermerk).

Diepgang

Er is een duidelijk verband tussen de diepgang van een onderwerp en de Google ranking. Een webpagina met een diepgaand artikel scoort beter dan een webpagina met een artikel dat een onderwerp slechts gedeeltelijk of oppervlakkig behandelt.

Pagina laadtijd via HTML

Zowel Google als Bing gebruiken pagina laadtijd als ranking factor.

Lees ook: Wat is TTFB en waarom is het belangrijk?

Entiteit overeenkomst

Komt de inhoud van de pagina overeen met de entiteit waar een gebruiker naar zoekt, dan kan die pagina een boost krijgen in een zoekresultaten voor die zoekterm.

Google Hummingbird

Hummingbird (de codenaam van een algoritme verandering die in 2013 werd doorgevoerd) legt meer nadruk op natuurlijk taalgebruik en houdt rekening met context en betekenis, in plaats van alleen naar individuele zoektermen te kijken.

Duplicate content

Wanneer er identieke content op dezelfde site staat kan deze (zelfs wanneer de content licht aangepast is) een negatieve impact hebben op de vindbaarheid van de site in zoekmachines.

 Geoptimaliseerde afbeeldingen

Afbeelden bevatten belangrijke relevantie-signalen voor zoekmachines. Om ervoor te zorgen dat ze correct geïndexeerd worden, is het raadzaam om bestandsnamen, alt tags, titels, beschrijvingen en bijschriften te optimaliseren.

Zoekterm prominentie

Zoektermen die in de eerste 100 woorden van de content terugkomen zijn nauw verbonden met first page rankings in Google.

Zoektermen in H2 en H3 tags

H2 en H3 tags in HTML helpen Google om de structuur van de pagina te begrijpen. Het is zeker de moeite waard om het belangrijkste zoekwoord in elk geval één keer in deze tags te laten terugkomen.

Aantal outbound links

Er is niets mis met outbound links, maar te veel dofollow outbound links kunnen een negatieve impact hebben op de ranking van de pagina.

Kwaliteit van outbound links

De kwaliteit van je outbound links is heel belangrijk. Je kunt beter één outbound link hebben naar een autoritieve site (die zelf goed bezocht wordt en hoog rankt) dan vijf outbound links naar slecht bezochte en lager scorende sites.

Thema van outbound links

Google kan de content van de pagina’s waar je naar linkt als relevantie-signaal gebruiken.

Spelling en grammatica

Correcte spelling en grammatica is een kwaliteitssignaal voor Google.

Mobielvriendelijkheid

Google’s overstap naar mobile-first indexeren zorgt dat pagina’s die voor mobiele apparaten geoptimaliseerd zijn, hoger scoren in de zoekresultaten.

Verborgen content op mobiel

Indien een mobiele pagina verborgen content bevat, kan het zijn dat deze niet geïndexeerd wordt, of minder zwaar weegt in de ranking ten opzichte van volledig zichtbare content.

Content verborgen achter tabbladen

Zowel voor mobiele sites als desktop sites geldt dat als gebruikers op een tabblad moeten klikken om de content te zien, deze content misschien niet geïndexeerd wordt.

Nuttige supplementaire content

Nuttige supplementaire content (zoals bijvoorbeeld een btw-rekentool op een pagina die gaat over btw-regels voor zzp’ers) wordt door Google beschouwd als indicator van kwaliteit.

Multimedia

De aanwezigheid van afbeeldingen, video’s en andere multimedia elementen kan beschouwd worden als signaal van kwalitatief hoogwaardige content.

Aantal interne links dat naar de pagina verwijst

Het aantal interne links dat naar de pagina verwijst in een indicator van het belang ten opzichte van de andere pagina’s op de website.

Kwaliteit van interne links die naar de pagina verwijzen

Interne links vanaf goed scorende pagina’s op de website hebben een sterker effect op de ranking dan wanneer de interne links afkomstig zijn van pagina’s met een slechte ranking.

Lees ook: Interne links voor SEO.

Affiliate links

Affiliate links hebben in principe geen negatieve impact op je ranking. Maar als je te veel affiliate links op een pagina hebt, zal Google’s algoritme meer aandacht besteden aan andere kwaliteitsindicators.

W3C validatie

HTML fouten of slordige code kunnen door Google worden beschouwd als teken van een kwalitatief slechte website.

URL lengte

Uitzonderlijk lange permalinks kunnen de zichtbaarheid in zoekmachines schaden. Pagina’s met een korte URL hebben een klein voordeel in de zoekresultaten van Google.

URL pad

Een pagina die dichter bij de homepagina staat heeft een klein voordeel ten opzichte van pagina’s die diep in de website architectuur begraven zijn.

Pagina categorie

De categorie van een pagina is een relevantie-signaal. Het is daarom van belang om pagina’s onder te brengen in relevante categorieën.

Zoektermen in URLs

De aanwezigheid van een relevante zoekterm in de URL is een signaal van relevantie.

Bullet points en genummerde lijsten

Bullet points en genummerde lijsten helpen om content overzichtelijker en beter leesbaar te maken. En goed leesbare content heeft de voorkeur over lange lappen met tekst.

Zichtbaarheid van de content

De belangrijkste content van de pagina kan het beste ‘boven de vouw’ geplaatst worden. Met andere woorden: de content moet zichtbaar zijn zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen.

 

Deel III: Pagina actualiteit factoren

Leeftijd van de pagina

Hoewel Google webpagina’s met verse content voorkeur geeft, kan een oudere pagina die regelmatig geüpdatet wordt hoger scoren dan een nieuwe pagina.  

Content actualiteit

Google Caffeine, het in 2010 gelanceerde indexeringssysteem, geeft (met name voor tijdgevoelige zoekopdrachten) de voorkeur aan recent gepubliceerde of geüpdatete content.

De omvang van content updates

Het toevoegen of aanpassen van complete alinea’s zou meer impact hebben op je ranking dan een typo aanpassen of de volgorde van enkele woorden veranderen.

Frequentie van pagina updates

Google kijkt ook naar hoe vaak een pagina geüpdatet wordt. Een pagina die wekelijks vernieuwd of aangevuld wordt zal beter scoren dan een pagina die slechts eens in de vijf jaar een update krijgt.

Dode links

Pagina’s met dode links (niet-werkende links) worden door Google beschouwd als een signaal van een verwaarloosde website. Lees ook: Nooit meer gebroken links met de Broken Link Checker

Rel=Canonical

Heb je een geüpdatete versie van een blogpost maar staat de oude versie nog live, dan kun je gebruik maken van de rel=canonical tag; hiermee verwijs je de Googlebot naar de meest recente pagina en voorkom je dat oudere versies van dezelfde content gecrawled worden.

 

Deel IV: Site niveau factoren

Contactpagina

Google geeft de voorkeur aan sites met een “gepaste hoeveelheid contactinformatie”.  Lees ook: Zo maak je een goede contactpagina in WordPress

Website architectuur

Een doordachte website architectuur helpt Google om je content thematisch te organiseren en helpt Googlebot om alle pagina’s op je WordPress site te indexeren.

Sitemap

Een sitemap helpt zoekmachines om je webpagina’s sneller en grondiger te indexeren, wat de vindbaarheid van je website verbetert. Lees ook: XML sitemap plugins voor WordPress

Website uptime

Veel downtime als gevolg van website onderhoud of server-gerelateerde problemen kan op den duur een negatieve invloed hebben op je ranking.

Server locatie

De fysieke locatie van de server waarop je WordPress site gehost wordt, beïnvloed waar je site rankt in verschillende geografische regio’s. Dit is met name van belang voor local SEO in WordPress.

SSL

HTTPS wordt door Google beschouwd als ranking signaal. Een SSL-certificaat installeren op je WordPress site is eigenlijk een van de eerste dingen die je moet doen bij het opzetten van een nieuwe WordPress installatie.

YMYL en E-E-A-T

YMYL staat voor “Your Money or Your Life”. Wil je hier meer over weten, check dan onze blogpost over YMYL in SEO. E-E-A-T (“Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness”) is de methode waarmee Google YMYL content beoordeeld.

Duplicate meta data

Duplicate meta data op meerdere webpagina’s kan een negatieve impact hebben op de vindbaarheid van je hele website.

Broodkruimel navigatie

Broodkruimel navigatie is een gebruiksvriendelijk site-architectuur element zat zowel gebruikers als zoekmachines informeert over waar op de website ze zich bevinden. Als jouw thema geen optie biedt om broodkruimel navigatie weer te geven, dan kun je altijd een breadcrumb plugin gebruiken.

YouTube

Sites met YouTube video’s krijgen een voorkeursbehandeling in de zoekresultaten. Of dat is omdat YouTube eigendom is van Google, laten we even in het midden.

Bruikbaarheid van de website

Een site met een lastige navigatie zorgt vaak voor een kortere time on site, minder paginaweergaven en een hogere bounce rate. Met andere woorden: een indirecte negatieve impact op de ranking.

Gebruikersrecensies en reputatie

Of dit voor jou echt relevant is hangt van je vakgebied af, maar recensies op websites zoals Yelp schijnen ook door het algoritme van Google te worden meegenomen.

Core Web Vitals

Core Web Vitals zijn een set van maatstaven om te meten hoe gebruikers de performance, interactiviteit en visuele stabiliteit van een webpagina ervaren.

 

 

Backlinks van oudere domeinen

Backlinks van oudere domeinen hebben over het algemeen meer waarde dan backlinks van nieuwe domeinen.

Aantal linkende pagina’s

Hoe meer pagina’s er naar jouw website linken, hoe beter dat is voor de ranking van jouw site.

Aantal linkende root domeinen

Het aantal domeinen dat naar jouw webpagina verwijst weegt nog zwaarder dan het aantal linkende pagina’s. Sterker nog, het zou een van de belangrijke Google ranking factoren zijn.

Backlink ankertekst

De ankertekst is het klikbare gedeelte van een backlink. Ankerteksten bevatten vaak meer nauwkeurige beschrijvingen van webpagina’s dan de pagina’s zelf. Het is dus zeker de moeite waard om ervoor te zorgen dat de focus zoekterm van een pagina hierin verwerkt zit.

Links van .edu en .gov domeinen

Hoewel Google in 2018 aangaf veel .edu TLD’s te “negeren” zijn veel SEO experts het erover eens dat .edu en .gov domeinen een speciale behandeling krijgen door het algoritme.

Autoriteit van de linkende pagina

De autoriteit (ranking) van de webpagina die naar jouw webpagina verwijst is al jaren een van de belangrijkste Google ranking factoren.

Autoriteit van het linkend domein

Er bestaat een vermoeden dat de autoriteit van het verwijzende domein een onafhankelijke rol spelt in de waarde van een backlink. Een backlink van een site die als autoriteit in het vakgebied wordt beschouwd, heeft meer waarde dan een backlink van een relatief onbekende site.

Backlinks van concurrenten

Backlinks van andere webpagina’s die op dezelfde SERP ranken zijn mogelijk waardevoller, zeker als ze op dezelfde zoektermen scoren.

Links van ‘bad neighborhoods’

‘Bad neighborhoods’ is de term die gebruikt wordt voor websites die heel laag in de zoekresultaten staan, of zelfs helemaal niet worden weergegeven. Als een ‘bad neighborhood’ website naar jouw site linkt, kan dat meer negatieve dan positieve gevolgen hebben voor je ranking.

Links vanuit advertenties

Volgens Google dienen outbound links vanuit advertenties een nofollow of sponsored attribuut te krijgen.

Nofollow links

Nofollow links zijn links met een rel=”nofollow” tag. Deze tag vertelt zoekmachines om die link te negeren, dus je zou denken dat de tag niet relevant is voor SEO. Een bepaald percentage nofollow links kan echter wel een indicatie zijn van een natuurlijk versus onnatuurlijk linkprofiel.

Link type diversiteit

Een onnatuurlijk groot aantal backlinks vanaf een enkele bron kan door Google beschouwd worden als een signaal van webspam. Backlinks van verschillende bronnen daarentegen, zijn een indicatie van een natuurlijk linkprofiel.

Gesponsorde tags

Links die als rel=“sponsored” of rel=”UGC” getagd zijn, worden anders behandeld door zoekmachines als normale of rel=”nofollow” links.

Contextuele links

Links in de content van een pagina hebben meer waarde dan ‘losse’ linkjes op een lege pagina of in een sidebar.

Overdreven veel 301 doorverwijzingen

Een 301 doorverwijzing is een permanente doorverwijzing, wat betekent dat alle gebruikers die de oude URL bezoeken automatisch naar de nieuwe URL worden doorverwezen. Alle ‘ranking power’ wordt dan ook naar de nieuwe URL overgedragen. Het kan handig om 404 foutmeldingen te voorkomen wanneer webpagina’s verwijdert of verplaatst worden, echter kunnen overdreven veel 301 doorverwijzingen je ranking negatief beïnvloeden. Google’s Matt Cutts vertelt hier meer over in een Webmaster Help Video.

Linktitel attributie

De linktitel (de tekst die verschijnt wanneer je met je muis over een link heen gaat) kan een relevante signaal zijn.

Landspecifieke TLD extensie

Backlinks van landspecifieke top level domeinextensies (.nl, .uk, .de, etc.) kunnen helpen om beter te ranken in dat land.

Link locatie in de content

Backlinks in de eerste twee alinea’s van de content schijnen iets meer gewicht te hebben dan links die aan het einde van de content zijn geplaatst.

Link locatie op de pagina

Over het algemeen geldt dat backlinks die in de hoofdcontent van een pagina zijn verwerkt, meer waarde hebben dan backlinks in de footer of zijbalk.

Relevantie van linkend domein

Een backlink van een website in dezelfde of een vergelijkbare niche heeft aanzienlijk meer waarde dan een backlink van een compleet ongerelateerde website.

Relevantie op pagina-niveau

Een backlink van een relevante pagina heeft ook meer waarde dan een backlink van een ongerelateerde pagina.

Zoekterm in de titel van de linkende pagina

Backlinks van pagina’s die de focus zoekterm van jouw pagina in de titel hebben, zijn erg gunstig. Google ziet dit als “experts linking to experts.”

Linksnelheid

Link velocity (linksnelheid) in SEO geeft aan hoe snel een website of webpagina backlinks weet te vergaren. Dit wordt meestal gemeten in het aantal links of doorverwijzende domeinen per maand. Sites met een positieve linksnelheid krijgen vaak een SERP boost; het is een indicatie dat ze aan populariteit winnen.

Backlinks van hub pagina’s

Vanwege het Hilltop algoritme hebben backlinks die afkomstig zijn van belangrijke bronnen (hubs) over een bepaald onderwerp een meerwaarde.

Backlink leeftijd

Backlink leeftijd is een Google ranking factor die als signaal van vertrouwen wordt beschouwd. Daarom hebben oudere backlinks, die al een paar jaar bestaan en op dezelfde plek blijven, meer waarde dan nieuwere backlinks.

Wederzijdse links

Op Google’s Link Schemes pagina is te lezen dat het excessief uitwisselen van backlinks (“als jij naar mij linkt, dan link ik naar jou”) als link spam beschouwd kan worden.

User Generated Content links

Google is in staat om onderscheid te maken tussen content die door de website eigenaar of beheerder zelf is gepubliceerd en content die door gebruikers is geplaatst.

TrustRank van de linkende website

TrustRank is een algoritme dat linkanalyses uitvoert om onderscheid te maken tussen nuttige webpagina’s en spam. De TrustRank van de site die een backlink naar jouw site plaatst, heeft ook invloed op jouw TrustRank.

Forum links

Grote aantallen backlinks vanaf forums kunnen als link spam worden beschouwd.

Woordtelling van linkende content

Een backlink vanuit een artikel van 1.000 woorden of meer is doorgaans waardevoller dan een link in een kort berichtje van minder dan 100 woorden.

Kwaliteit van linkende content

Backlinks vanuit slecht geschreven of automatisch gegenereerde content zijn minder waardevol dan kwalitatief hoogwaardige, goed geschreven content.

Lees ook: 25 tips om goede backlinks naar je WordPress site te krijgen

 

Deel VI: Gebruikersinteracties

RankBrain

RankBrain is Google’s AI algoritme. De twee primaire taken van RankBrain zijn (1) zoektermen begrijpen en (2) de interacties van gebruikers met de zoekresultaten meten.

Organische CTR voor een zoekterm

Webpagina’s met een hoge Click-Through Rate (CTR) kunnen een SERP boost krijgen voor die specifieke zoekterm.

Organische CTR voor alle zoektermen

De organische CTR voor alle zoektermen waarop een site rankt wordt door Google beschouwd als een soort kwaliteitsscore voor de gebruikersinteracties.

Bounce Rate

Webpagina’s met een hoge bounce rate scoren over het algemeen lager in de zoekresultaten. Dat is logisch, want als bezoekers een pagina meteen verlaten is die waarschijnlijk niet het beste resultaat voor de term waar ze op zoeken. Lees ook: Zo verlaag je de bounce rate van je WordPress website

Direct webverkeer

Google gebruikt data van Google Chrome om vast te stellen hoeveel mensen een site bezoeken en hoe vaak. De kwaliteit van sites met veel direct webverkeer (dus niet via zoekmachines) ligt vaak hoger dan die van sites die weinig direct webverkeer krijgen.

Terugkerend webverkeer

Sites die veel terugkerende bezoekers hebben kunnen een ranking boost krijgen.

Pogo sticking

Pogo sticking is een term voor wanneer een zoekmachine gebruiker binnen een korte tijd op meerdere zoekresultaten klikt om een antwoord op de query te vinden. Websites die onderhevig zijn aan pogo sticking kunnen lager in de zoekresultaten terecht komen; het is een signaal dat hun informatie niet bevredigend genoeg is voor de gebruiker.

Chrome bladwijzers

We weten dat Google gebruikersdata van Chrome verzamelt. Het is dan ook aannemelijk dat webpagina’s die in Chrome gebookmarked worden een ranking boost krijgen.

Aantal reacties

Webpagina’s met veel reacties zijn een signaal van veel gebruikersinteractie, en kunnen dus voor een hogere ranking zorgen. Lees ook: De beste gratis plugins voor het verbeteren van WordPress reacties.

Dwell time

Dwell time geeft aan hoe lang een bezoeker die een zoekopdracht in Google doet, op een pagina blijft. Hoe langer de bezoeker blijft hanger, hoe gunstiger dit is voor je ranking. Lees ook: 3 tips om bezoekers langer op je website te houden.

 

Deel VII: Speciale algoritme regels

  

Browsing historie van de gebruiker

Je hebt misschien zelf al gemerkt dat de websites die je vaker bezoekt, hoger in de zoekresultaten komen te staan bij je zoekopdrachten.

Zoekgeschiedenis van de gebruiker

De zogeheten search chain beïnvloed de zoekresultaten van latere zoekopdrachten. Om een voorbeeld te geven: als je eerst zoekt op ‘recensies witgoed’ en vervolgens op ‘wasmachines’ dan zal Google waarschijnlijk recensie-sites voor wasmachines hoger in de zoekresultaten zetten.

Featured Snippets

Google selecteert Featured Snippets content op basis van contentlengte, opmaak, webpagina-autoriteit en het gebruik van een SSL-certificaat op je WordPress site.

Geo targeting

Google geeft sites met een lokale server IP en een landspecifieke domeinnaam extensie voorkeur in de zoekresultaten.

Safe Search

Zoekresultaten met scheldwoorden of seksueel getinte of anderzijds expliciete content worden niet weergegeven voor gebruikers die Safe Search ingeschakeld hebben.

YMYL zoektermen

Voor ‘Your Money or Your Life’ (YMYL) zoektermen gelden hogere kwaliteitsstandaarden voor de content.

Domein diversiteit

Google’s zogeheten Bigfoot Update uit 2012 zou zoekresultaten met dezelfde TLD groeperen en de beste weergeven, waardoor er meer domeinen aan elke SERP kunnen worden toegevoegd. Of deze update echt heeft plaatsgevonden, blijft een raadsel…

Transactiegerichte zoekopdrachten

Google kan andere zoekresultaten weergeven voor zoektermen die gerelateerd zijn aan winkelen. Dit geldt niet alleen voor ‘fysieke’ aankopen maar bijvoorbeeld ook voor vluchten en hotels.

Lokale zoekopdrachten

Bij lokale zoekopdrachten zet Google steeds vaker lokale zoekresultaten boven de ‘gewone’ organische zoekresultaten. Lees ook: Local SEO in WordPress.

Google Nieuws

Bepaalde zoektermen kunnen ervoor zorgen dat je webpagina in Google Nieuws resultaten of in een Top Stories box terecht komt.

Voorkeur voor grote merken

De Vince Update zorgde ervoor dat grote merken een boost kregen voor bepaalde zoektermen. Dit omdat grote merken meer vertrouwen hadden bij consumenten dan kleinere merken. Het is niet bekend of dit nog steeds een relevante Google Ranking Factor is.

Google Easter Eggs

Google heeft door de jaren heen verschillende Easter Eggs resultaten gehad. Kijk maar eens wat er gebeurt als je bijvoorbeeld de term ‘Do a barrel roll’, ‘pacman’ of ‘Answer to life the universe and everything’ invoert in Google Search.

 

Deel VIII: Branding factoren

 

Merknaam ankertekst

Het verwerken van je merknaam in de ankertekst (alleen wanneer dat relevant is natuurlijk!) is een merksignaal.

Merkgerelateerde zoekopdrachten

Als mensen in Google naar jouw merk zoeken, is dit voor Google een signaal dat je website van een ‘echt’ merk is.

Merk + zoekterm zoekopdrachten

Zoeken mensen naar een specifieke zoekterm in combinatie met je merknaam? Dan kun je een ranking boost krijgen wanneer mensen zonder je merknaam op die zoekterm zoeken.

Social media presence

Merken hebben vaak Facebook pagina’s met veel likes en Instagram en Twitter accounts met veel volgers. Ook dit is voor Google een reden om jouw website als merk te beschouwen. Lees ook: De beste gratis Instagram plugins voor WordPress.

Legitimiteit van sociale media accounts

Een social media account met enkele volgers en nauwelijks berichten wordt door Google heel anders geïnterpreteerd dan een account met 10.000+ volgers en veel interactie. Google heeft haar eigen methodes om te bepalen of social media accounts echt of nep zijn. Social sharing in WordPress automatiseren is een efficiënte manier om meer interactiviteit op je social media accounts te krijgen.

Officiële LinkedIn bedrijfspagina

Een officiële LinkedIn pagina is voor Google eveneens een signaal dat je een echt bedrijf hebt.

Geverifieerd auteursrecht

Informatie die gelinkt is aan geverifieerde online profielen zal hoger ranken dan content zonder verificatie. Daardoor zullen de meeste gebruikers vanzelf op de hoogste (geverifieerde) zoekresultaten klikken.

Merkvermeldingen in Google Nieuws

Grote merken worden regelmatig in Google Nieuws vermeldt.

Merkvermeldingen zonder link

Het is erg gunstig als andere websites jouw merk noemen zonder dat ze naar je website linken. Google beschouwt dit als een merksignaal.

Fysieke locaties

Het is aannemelijk dat Google naar locatiegegevens vist om vast te stellen of het bedrijf achter een website een of meerdere fysieke locaties heeft. Lees ook: 6 Store Locator plugins voor WordPress.

 

Deel IX: Webspam factoren

 

Panda Penalties

Sites met content die kwalitatief slecht is zijn minder zichtbaar in de zoekresultaten wanneer zij een Panda Penalty hebben gekregen.

Links naar Bad Neighborhoods

Backlinks vanuit Bad Neighborhoods zijn ongunstig, maar zelf linken naar dit soort sites kan ook je vindbaarheid in zoekmachines schaden.

Cloaking

Cloaking (het implementeren van o.a. slinkse doorverwijzingen) wordt hard afgestraft door Google en kan zelfs leiden tot de-indexering.

Afleidende advertenties

Advertenties (banners, popups, etc.) die te veel afleiden worden door Google beschouwd als een signaal van een slechte content kwaliteit.

Interstitiële popups

Websites die full-page interstitiële popups weergeven aan mobiele gebruikers (wat natuurlijk een negatieve impact heeft op de gebruikerservaring), kunnen als gevolg daarvan lager gaan ranken.

Over-optimalisatie

Over-optimalisatie in de vorm van bijvoorbeeld keyword stuffing wordt niet gewaardeerd door Google en kan een averechts effect hebben op je ranking.

Meta tag spamming

Keyword stuffing in meta titels en meta beschrijvingen wordt ook zeker niet gewaardeerd.

Automatisch gegenereerde content

Google’s algoritme is in staat om automatisch gegenereerde content uit de zoekresultaten te filteren. Gelukkig zijn er volop tools om betere content te creëren met WordPress!

Doorway pagina’s

Google wil dat de pagina die ze weergeven in de zoekresultaten, ook daadwerkelijk de pagina is waar de bezoeker op terecht komt als hij verder klikt. Als je pagina de bezoeker doorverwijst naar een andere pagina, dan wordt die als doorway pagina beschouwd. En dat is allesbehalve gunstig voor je ranking.

Advertenties boven de vouw

Google heeft een speciaal ‘pagina layout algoritme’ dat sites bestraft die veel advertenties en niet veel nuttige content boven de vouw laten zien.

Affiliate sites

Het is geen geheim dat Google geen fan is van affiliate sites. Het is niet erg als je een aantal affiliate links hebt, zolang je deze maar niet overduidelijk verbergt.

Links (ver)kopen

Als je betrapt wordt op links kopen of verkopen dan zal dit zonder twijfel je vindbaarheid in zoekmachines reduceren.

 

 

 

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.