Je kunt nog zo’n fantastische site hebben, je hebt er vrij weinig aan als niemand hem weet te vinden. Je WordPress website vindbaar maken in Google is dan ook zeker iets waar je aandacht aan moet besteden. Voor zakelijke WordPress websites die een of meerdere fysieke vestigingen hebben, is local SEO in WordPress zelfs nog belangrijker. Maar wat is dat precies? Waarom is dit belangrijk? En hoe werkt het?
Wat is local SEO in WordPress?
Local SEO is een onderdeel van zoekmachine optimalisatie en draait om het optimaliseren van de zichtbaarheid van een zakelijke website in de plaatselijke zoekresultaten. Het is een cruciaal proces voor ondernemers en bedrijven die zich focussen op het genereren van lokaal webverkeer, leads en naamsbekendheid.
Waarom is local SEO belangrijk?
De onderstaande statistieken laten zien hoe belangrijk local SEO is voor plaatselijke bedrijven:
- Ruim 46% van alle zoekopdrachten in Google heeft “local intent” (plaatselijke intentie). Een zoekterm heeft local intent wanneer de meerderheid van de mensen die op die zoekterm zoeken, geïnteresseerd zijn in geografisch relevante content. Enkele voorbeelden van zoektermen met local intent zijn “Hotels Utrecht”, “vegan restaurant in de buurt” of “treinstation”. (bron)
- Een onderzoek uit 2021 wees uit dat 42% van de millennials die een lokale zoekopdracht uitvoeren, daarna meestal een van die bedrijven zullen bezoeken. Deze groep is ook 50% meer geneigd om lokale zoekopdrachten onderweg uit te voeren. (bron)
- In 2022 gebruikte 98% van de consumenten het internet om informatie over plaatselijke bedrijven te vinden. (bron)
Het is duidelijk dat heel veel zoekopdrachten gericht zijn op plaatselijke resultaten. En als je jouw plaatselijke onderneming met fysieke vestiging bovenaan de zoekresultaten kunt krijgen, is er een grote kans dat de zoekers diezelfde dag nog bij je langskomen.
Hoe werkt local SEO?
In de basis werkt local SEO hetzelfde als bij een normale Google zoekopdracht. Google scant de index en geeft de beste resultaten voor die specifieke zoekopdracht weer. Maar Google gebruikt een andere set ranking factors om de positie van de plaatselijke zoekresultaten te bepalen. Daaronder vallen onder andere:
- De locatie van de persoon die de zoekopdracht uitvoert;
- NAP vermeldingen (naam, adres en/of telefoonnummer van een bedrijf);
- Of het bedrijf een Google Business profiel heeft;
- Zoektermen die in een Google Business profiel worden gebruikt;
- Online recensies;
- Het aantal ‘check-ins’ bij de vestiging;
- Shares op sociale media;
- Google Maps beoordelingen voor de vestiging.
Wil jij aan de slag met local SEO in WordPress?
Dan is YOAST Local SEO echt een aanrader. Met deze premium plugin kun je je WordPress site echt optimaliseren voor de lokale doelgroep die je wil bereiken. De plugin kost €79 per jaar en heeft zichzelf als het goed is binnen no time terugverdiend!