Je doet veel moeite om je WordPress website beter vindbaar te maken in Google, en om zoveel mogelijk bezoekers te trekken. Maar wat gebeurd er zodra die bezoekers op je website komen? Blijven ze lang genoeg hangen? Als je een doel in gedachten hebt voor je bezoekers (een product kopen, contact met je opnemen, zoveel mogelijk van je artikelen lezen, op advertenties van sponsors klikken, etc.) dan is het belangrijk om ervoor te zorgen dat ze lang genoeg blijven rondklikken op je website. In dit artikel beschrijven we 3 manieren waarmee je dat kunt realiseren, en de bijbehorende plugins die dat makkelijk voor je maken.
Bezoekers langer op je website houden
#1. Implementeer een zoekbalk
Om ervoor te zorgen dat bezoekers op je website blijven, moet je ervoor zorgen dat ze makkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Dit kun je doen met behulp van een zoekbalk. De WP Ultimate Search plugin maakt het implementeren van een zoekbalk heel eenvoudig.
#2. Populaire blogberichten
Het helpt ook om een selectie van je meest populaire blogberichten weer te geven, bijvoorbeeld in de zijbalk van je blog. Dit trekt de aandacht naar oudere blogberichten, wekt interesse op, en zorgt dat bezoekers door blijven klikken. Met de gratis WordPress Popular Posts plugin kun je verschillende widgets aan je website toevoegen, allemaal met hun eigen instellingen. Zo kun je ook populaire blogberichten binnen een bepaald tijdsframe (bijvoorbeeld van de laatste 24 uur of de laatste 7 dagen) laten zien.
#3. Gerelateerde blogberichten
Veel blogs maken gebruik van een “related posts” sectie onderaan bepaalde blogberichten. Dit is niet alleen een goed idee om je bezoekers te verwijzen naar eerder geschreven content, maar ook een goede plek; zodra mensen een blogbericht hebben gelezen, zijn ze eerder geneigd om te klikken op een link die naar gelijksoortige content leidt. De beste plugin voor het creëren van zo’n sectie is de Yet Another Related Posts Plugin (YARPP).