Als je je bezighoudt met Google optimalisatie voor WordPress, dan ben je wellicht wel eens de term YMYL tegengekomen. Maar wat is YMYL in SEO precies? En waarom is het relevant voor de vindbaarheid van je website?
Wat is YMYL in SEO?
We maken gebruik van zoekmachines om informatie te vinden over eindeloos veel onderwerpen, van nieuwsberichten tot gezondheidsklachten en van juridische kwesties tot financiële vragen. Als de informatie die we vinden onvolledig, verouderd, bedrieglijk of simpelweg verkeerd is, zou dat reële consequenties voor ons kunnen hebben. Google definieert dit soort informatie als YMYL content. YMYL staat voor “Your Money or Your Life”, oftewel “Je Geld of Je Leven”. De term verwijst dus naar onderwerpen of webpagina’s die een potentiële impact zouden kunnen hebben op het welzijn, de gezondheid, de veiligheid of de financiële stabiliteit van de lezer.
Wat is YMYL content?
Hieronder enkele voorbeelden van onderwerpen die als YMYL content worden beschouwd:
- Nieuws en actualiteiten: Nationale en internationale gebeurtenissen, ontwikkelingen in de politiek, wetenschap en technologie.
- Burgerzaken en overheid: Verkiezingen, maatschappelijke dienstverlening, sociale huurwoningen, toeslagen.
- Wet- en regelgeving: Juridische kwesties en advies over o.a. familierecht, erfrecht, asielrecht en strafrecht.
- Financiën: Belastingzaken, inkomen, bankieren, verzekeringen en investeringen.
- Winkelen: Advies en kooptips voor consumenten, maar ook webwinkels.
- Gezondheid: Medische kwesties, gezondheidszorg, drugs en alcohol, sport en voeding.
- Veiligheid: Van terrorisme tot huiselijk geweld en van verkeersveiligheid tot brand- en inbraakpreventie.
- Groepen mensen: Nationaliteiten, minderheden, de LQGBTIA+ gemeenschap, mensen met een beperking.
Wat is de relevantie van YMYL voor SEO?
Google wil bij elke zoekopdracht de meest relevante resultaten weergeven en zo goed mogelijk voorzien in de intentie van de gebruiker. Het concept van YMYL content werd geïntroduceerd in de eerste versie van de Search Quality Evaluator Guidelines (SQEG). Deze richtlijnen werden in de eerste instantie opgesteld om content creators te helpen om de kwaliteit van hun content te evalueren. Ze bieden echter ook waardevolle inzichten in hoe Google’s algoritmes werken en hoe de resultaten van een zoekopdracht worden gerangschikt. YMYL heeft in de loop der jaren grote veranderingen teweeggebracht in de manier waarop content wordt geproduceerd.
YMYL content wordt op een andere manier beoordeeld dan niet-YMYL content. Google is ervan overtuigd dat gebruikers willen dat zij voor YMYL zoekopdrachten voldoen aan de strengste standaarden van betrouwbaarheid en veiligheid. In een in 2019 gepubliceerde whitepaper gaf Google meer duidelijkheid over hoe zij YMYL benaderen:
“Wanneer onze algoritmes detecteren dat de zoekopdracht van een gebruiker gerelateerd is aan een YMYL onderwerp, geven we in onze ranking systemen meer gewicht aan factoren zoals ons begrip van de autoriteit, expertise en betrouwbaarheid van de pagina’s die we weergeven.”
Tot slot
Omdat Google dus strenger kijkt naar kwaliteit en juistheid, is het lastiger om hoog te ranken op YMYL zoekopdrachten. Als jij YMYL content op je WordPress website plaatst, is het daarom van belang dat de onderwerpen die je behandelt aansluiten op je vakgebied, je onderneming en je doelstellingen. Zolang jij YMYL content produceert die accuraat, actueel en nuttig is voor de gebruiker, moet je al een heel eind komen!