In onze blogpost over YMYL in SEO kon je lezen dat YMYL content op een andere manier door Google wordt beoordeeld dan niet-YMYL content. Dit doen ze aan de hand van vier pijlers, welke zijn ondergebracht onder de term E-E-A-T.
Wat is E-E-A-T?
E-E-A-T staat voor “Experience, Expertise, Authoritativeness and Trustworthiness”, oftewel “Ervaring, Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid”. Dit zijn de vier pijlers die Google gebruikt voor het ranken van YMYL content.
- Experience (Ervaring)
Kwalitatief hoogwaardige content laat vaak zien dat de schrijver persoonlijk ervaring heeft met het onderwerp. Dit bewijst de lezer dat de suggesties zijn uitgeprobeerd of getest, en dat inzichten authentiek zijn.
- Expertise (Expertise)
Google bekijkt of de belangrijkste content van de pagina geschreven is door een expert of specialist in dat onderwerp, en of diegene zijn of haar expertise kan aantonen met kwalificaties, referenties of informatie die online beschikbaar zijn. Expertise heeft vaak overlap met ervaring, maar ze zijn niet hetzelfde. Omdat beide soorten content waardevol kunnen zijn voor gebruikers, kunnen ze echter allebei goed presteren.
- Authoritativeness (Autoriteit)
Autoriteit draait vooral om reputatie. Google bekijkt of de content afkomstig is van een schrijver, merk, bedrijf of onderneming die door anderen als autoriteit of leider in dat vakgebied wordt beschouwd.
- Trustworthiness (Betrouwbaarheid)
Google bekijkt of gebruikers de schrijver van de content, het merk of de website vertrouwen om feitelijke, correcte en nauwkeurige informatie te delen, en of deze informatie afkomstig is van een betrouwbare bron. Deze pijler draait echter niet alleen om content! Een webwinkel met een onbeveiligde checkout pagina wordt bijvoorbeeld al als onbetrouwbaar beschouwd – waardoor de content van pagina’s op hetzelfde domein ook als minder betrouwbaar kunnen worden gezien.
Tot slot
Sommige onderwerpen vereisen een ‘hogere’ E-E-A-T dan andere, echter geldt voor alle YMYL content dat er naar deze vier pijlers wordt gekeken. Op die manier kan Google garanderen dat de beste, kwalitatief hoogwaardige en authentieke content bovenaan in de zoekresultaten staat.