Je bent goed bezig geweest met SEO: je WordPress website is supersnel, je gebruikt geoptimaliseerde afbeeldingen, je hebt pakkende blogtitels, je hebt de permalink structuur aangepast, en je hebt precies de juiste hoeveelheid interne links in je content staan. Nu is het tijd om eens wat extra aandacht te besteden aan de meta omschrijving: die 155 tekens die Google gebruikers moeten overtuigen om op de link naar je website te klikken.
Het creëren van een klik-waardige meta omschrijving
Hieronder zie je hoe de meta omschrijving van een webpagina eruit zou kunnen zien in Google Search. Onder de meta titel en de URL is maar een klein beetje ruimte om je website te ‘verkopen.’ Maar het zal je verbazen hoeveel je kunt bereiken met dat kleine beetje ruimte.
Probeer de meta omschrijving maar eens te beschouwen als een goed doordachte tweet. Hij moet beknopt en pakkend zijn, en keywords bevatten waar je doelgroep interesse in heeft. Hieronder hebben we 10 tips op een rijtje gezet om een klik-waardige meta omschrijving te creëren.
Tip #1: Laat niets aan het toeval over
Als je zelf geen meta omschrijving invoert, dan doen de zoekmachines het voor je. Soms gebruiken ze gewoon de eerste zin van de betreffende pagina, soms een stukje tekst dat zij als relevant beschouwen, soms een mengelmoes van header tags en keywords. Maar dit is jouw content; jij weet waar je pagina over gaat, en wat je doelgroep naar de pagina kan trekken.
Tip #2: Kap met knippen en plakken
Denk niet dat je zomaar een zin of twee uit je artikel kunt kopiëren en dat het zo wel best is. On-page content wordt veelal geschreven met het doel een verhaal te vertellen en de bezoeker stap-voor-stap door dat verhaal te leiden. Tenzij het gaat om een sales-heavy landingspagina, is die content niet geoptimaliseerd om in een meta omschrijving te plakken. Neem dus de tijd om een unieke beschrijving te maken die de gehele webpagina of het blogbericht samenvat.
Tip #3: Ken je grenzen
De meta omschrijving heeft een limiet van 155 tekens. Als je die limiet niet in acht neemt, wordt je meta omschrijving ‘afgekapt.’ En dat ziet er slordig uit in de zoekresultaten.
Tip #4: Denk aan je keywords
Stel voor elke webpagina en elk artikel dat je publiceert een focus keyword in. Dit focus keyword moet niet alleen terugkomen in de content van de pagina zelf, maar ook in de meta omschrijving. Zelfs al vallen de keywords bij de gebruiker niet op, de zoekmachines zien ze wel!
Tip #5: Blijf eerlijk
Voor alles dat je op website publiceert, geldt dat je eerlijk moet zijn tegen je bezoekers. Als je probeert om te content, keywords en metadata te optimaliseren rond een term waarmee je verzekerd bent van webverkeer maar die eigenlijk niet relevant is voor de betreffende pagina, zal dit een averechts effect hebben. Het gaat niet alleen om maar zoveel mogelijk bezoekers trekken. Het gaat erom dat je bezoekers trekt die geïnteresseerd zijn in je onderwerp en er meer over willen weten. Hoge bounce ratio’s zorgen dat je opgemerkt wordt door zoekmachines; maar niet op een goede manier.
Tip #6: Vergeet je USP niet
Probeer indien mogelijk je Unique Selling Point (USP) in je meta omschrijving te verwerken. Vertel de lezers waarom het klikken op jouw pagina in hun voordeel is, waarom jouw zoekresultaat beter is dan de andere zoekresultaten. Je hebt niet veel ruimte om mee te werken, dus het zal enige creativiteit vergen om in 155 tekens duidelijk te maken dat jouw pagina in hun behoeften voorziet.
Tip #7: Wees direct
Richt je bij het schrijven van je meta omschrijving direct aan de lezer. 155 tekens is niet veel om je onderneming, je diensten of je producten te beschrijven, dus verspil geen ruimte. Spreek de lezers direct aan en laat ze weten waarom jouw pagina belangrijk is voor hen.
Tip #8: Voer tests uit
Wanneer je de bovenstaande tips in acht neemt en na een tijdje nog steeds geen verbetering ziet in je organische zoekverkeer, probeer dan eens te experimenteren met een nieuwe meta omschrijving. Voer zelf een zoekopdracht uit op het keyword waar je op wil scoren en kijk of je trends kunt identificeren bij de websites die op de eerste pagina van de zoekresultaten staan. Op basis daarvan kun je jouw meta omschrijving herschrijven.
Tip #9: Gebruik een plugin
Voor meer controle over de meta omschrijvingen van je webpagina’s kun je gebruik maken van één van de WordPress SEO plugins die er beschikbaar zijn. SmartCrawl, de All-in One SEO plugin en de YOAST SEO for WordPress plugin zijn voorbeelden van goede SEO plugins. Met dit soort plugins zie je direct hoe je meta omschrijving scoort en hoef je ook niet steeds handmatig het aantal tekens te tellen.
Tip #10: Vergeet sociale media niet
Omdat zoekmachines steeds meer waarde hechten aan sociale media, is het belangrijk dat je je meta omschrijvingen hier ook voor optimaliseert. De WPSSO plugin stelt je in staat om volledig unieke meta omschrijvingen te gebruiken wanneer je webpagina’s of artikelen worden gedeeld op social media platformen zoals Facebook, Instagram, Twitter, Pinterest, Google+ en LinkedIn.