Interne links voor SEO

Interne links voor SEO

Interne links zijn heel belangrijk voor je website. Ten eerste voor je zoekmachine optimalisatie (SEO) en ten tweede voor het verbeteren van de algehele gebruikerservaring van je website. Maar hoe pas je interne links nu het beste toe? Laten we eens kijken…

Wat zijn interne links?

Laten we beginnen bij het begin. Interne links zijn niets meer dan links die verwijzen naar content op je eigen website, in plaats van naar een andere website. In dit artikel laten we de standaard links in navigatie menu’s en footers achterwege, en kijken we specifiek naar de interne links in je content, die verwijzen naar andere pagina’s en artikelen.

Interne links zichtbaar maken

Het spreekt voor zich dat al je links, of het nu interne of externe links zijn, zichtbaar moeten zijn. Gebruik altijd een andere kleur voor je links (maar wees hier wel consistent in) en onderstreep ze. Links moeten er in elk geval anders uit zien dan je standaard tekst.

Anker Tekst

De anker tekst is het klikbare deel van een link. Het is aan te raden om anker teksten te gebruiken die de content op de target page (de pagina waar de link naartoe verwijst) zo goed mogelijk beschrijven, zonder dat ze te lang worden.

Link Juice

Link Juice kun je beschrijven als de ‘boost’ die een pagina krijgt door een link die er naar toe verwijst. Het is een enigszins abstract concept, want niet alle links zijn gelijk: een link vanaf een bekende, veel bezochte website zal meer Link Juice opleveren vergeleken met een link vanaf een minder bekende of relatief nieuwe website. Dit principe is ook van toepassing op interne links; je moet proberen om zoveel mogelijk webverkeer naar je ‘primaire’ webpagina’s te sturen, in plaats van daar secundaire, minder belangrijke webpagina’s.

Link Value

Met het oog op Link Juice, moet je er wel rekening mee houden dat je interne links moeten verwijzen naar de pagina’s die het verdienen. Link Value noemen we dat. Om een voorbeeld te geven: je schrijft een artikel over het kiezen van een nieuw WordPress thema. Een interne link zou bijvoorbeeld dan kunnen verwijzen naar een artikel dat uitlegt hoe je een nieuw WordPress thema moet installeren. Zou je in plaats daarvan linken naar een artikel dat gericht is op plugins, dan is dat niet relevant genoeg en heeft het weinig Link Value. Link Juice en Link Value zijn beiden afhankelijk van de relevantie voor de gebruiker.

Less is More

Hoewel je wellicht de neiging hebt om zoveel mogelijk interne links toe te voegen, moet je hier mee uitkijken; dit doet namelijk het voornaamste doel ervan teniet. Een gebruiker wil alleen de content vinden die relevant is voor hem of haar. Daarom moeten de interne links in een artikel relevant zijn voor waar dat artikel over gaat – denk kwaliteit en relevantie, niet kwantiteit! Wees dus selectief met je interne links. Te veel interne links zal alleen maar voor verwarring zorgen bij je gebruikers. Relatief korte artikelen, zoals dit artikel, zouden over het algemeen genomen twee tot drie interne links moeten bevatten. Bij langere artikelen kunnen je er natuurlijk wat meer toevoegen.

Tot slot

Een goede interne link structuur zal je bezoekers helpen om te vinden waar ze naar zoeken en langer op je website te blijven. En dat is iets wat uiteindelijk kan helpen om hen in trouwe volgelingen/klanten/abonnees te veranderen. Daarbij helpen interne links zoekmachines je website te interpreteren en te indexeren, waardoor je de zichtbaarheid krijgt die je verdiend.

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.