Wanneer we het over SEO hebben, dan denken we vaak eerst aan content. Maar SEO is veel breder; je website moet ook op technisch gebied in orde zijn. Om je daarbij te helpen hebben we een checklist voor technische SEO in WordPress voor je samengesteld!
Checklist voor technische SEO in WordPress
#1. Beveilig je website met een SSL-certificaat
Zoekmachines geven de voorkeur aan websites die de verbinding tussen de website server en de browser van de bezoeker versleutelen. Om dit te realiseren moet je een SSL-certificaat installeren op je WordPress site en WordPress https instellen voor jouw website.
#2. Zorg dat je website zichtbaar is voor zoekmachines
Als zoekmachines je website niet kunnen ‘zien’, kunnen ze je webpagina’s ook niet crawlen en indexeren. Om te testen of je site zichtbaar is voor zoekmachines, kun je site:wphandleiding.nl (vervang ‘wphandleiding’ door je eigen domeinnaam) in de zoekmachine intypen en bekijken of je site in de zoekresultaten voorkomt. Is dat niet het geval? Ga dan op je WordPress dashboard naar Instellingen > Lezen en scroll naar Zoekmachine zichtbaarheid. ‘Zoekmachines ontmoedigen om deze site te indexeren’ mag niet aangevinkt zijn. Deze optie wordt doorgaans alleen gebruikt voor WordPress sites die nog in ontwikkeling zijn.
#3. Check of er geen problemen zijn met crawlen en indexeren
Dat je website zichtbaar is voor zoekmachines, betekent nog niet dat je content (meteen) gecrawled en geïndexeerd wordt. Het kan soms wel maanden duren voordat er zoekmachine spiders langskomen om te crawlen. Om dit proces te versnellen kun je je WordPress site handmatig indienen bij zoekmachines. Daarnaast kun je gebruik maken van Google Search Console om te eventuele problemen met crawlen en indexeren te identificeren.
#4. Controleer of er geen dode links zijn
Dode links (links die typfouten bevatten of verwijzen naar webpagina’s die niet meer bestaan) zijn slecht voor de gebruikerservaring én voor SEO. Het is daarom belangrijk om je site regelmatig op dode links te checken en indien nodig redirects in te stellen. Er zijn verschillende plugins, zoals Broken Link Checker, die je daarbij kunnen helpen.
#5. Zorg dat er geen duplicate versies van je site zijn
Het kan zijn dat er verschillende versies van je website bestaan. Bijvoorbeeld:
https://www.jouwwordpresswebsite.nl
https://jouwwordpresswebsite.nl
http://www.jouwwordpresswebsite.nl
http://jouwwordpresswebsite.nl
Meerdere versies hebben is op zich prima. Maar je moet wel zorgen dat ze allemaal verwijzen naar de primaire versie van je site, anders zullen zoekmachines elke versie als een aparte site beschouwen en ervan uitgaan dat de sites duplicate content bevatten – wat resulteert in een lagere ranking.
Als je op je WordPress dashboard naar Instellingen > Algemeen gaat kun je achter ‘WordPress adres (URL)’ en ‘Site adres (URL) de primaire URL invullen (als dat nog niet gedaan is).
#6. Maak gebruik van een SEO-vriendelijke URL-structuur
Zodra je de primaire URL voor zoekmachines hebt ingesteld, kun je de URL-structuur van je webpagina’s controleren. Dit is eigenlijk iets dat altijd moet gebeuren bij het opzetten van je site; als je het later doet, loop je namelijk het risico dat je veel dode links krijgt. De beste permalink structuur voor SEO is kort, simpel en representatief voor wat er op de betreffende pagina te vinden is.
#7. Zorg dat je site mobielvriendelijk is
Hoe mobielvriendelijk is jouw website? Dit is cruciaal voor SEO, want Google heeft in 2023 al de overstap naar mobile-first indexeren voltooid. Dat betekent dat niet de desktop versies maar de mobiele versies van websites nu eerst worden geïndexeerd (en dus bepalend zijn voor je ranking). Er zijn verschillende tools waarmee je de mobielvriendelijkheid van je site kunt testen, zoals het mobielvriendelijke testprogramma van Bing.
#8. Besteedt aandacht aan snelheidsoptimalisatie
Snelheid is een van de belangrijkste Google Ranking Factoren. Je laadtijden moeten zo kort mogelijk zijn – elke seconde telt! Geen idee waar je moet beginnen met optimaliseren? Check dan onze blogpost Een supersnelle WordPress site in 10 stappen!
#9. Verbeter je interne link strategie
Interne links zijn links die naar andere pagina’s op je eigen website verwijzen. Die moeten relevant zijn, maar ook van de juiste ankerteksten worden voorzien. Gelukkig moet je met een simpele interne linkbuilding strategie voor je WordPress website al een heel eind komen.
#10. Genereer een XML sitemap
Een XML sitemap is een soort blauwdruk van je website, waaruit zoekmachines kunnen afleiden wat de belangrijke pagina’s op je website zijn. Daardoor kan je site sneller en efficiënter gecrawled en geïndexeerd worden. Er zijn verschillende XML sitemap plugins voor WordPress die automatisch zo’n XML sitemap genereren.
#11. Maak gebruik van Schema Markup
Schema markup geeft context aan je content, wat zoekmachines helpt om je content beter te begrijpen – waardoor het dus ook correct geïndexeerd kan worden. Voor meer informatie kun je onze uitgebreide blogpost over Schema markup in WordPress lezen.
#12. Optimaliseer Robots.txt
Zoekmachines wijzen een bepaalde hoeveelheid tijd toe aan het crawlen en indexeren van een website. Dit noemen we ook wel crawl budget. Met name bij grote sites met veel pagina’s kan een beperkt crawl budget ertoe leiden dat niet alle belangrijke pagina’s gecrawled worden. Daarom raden we aan om robots.txt te optimaliseren. Dit tekstbestandje bevat instructies voor zoekmachines bots met betrekking tot hoe ze je website moeten crawlen. Je kunt hierin aangeven welke pagina’s je wil dat ze crawlen en welke ze moeten overslaan. Robots.txt bewerken in WordPress doe je zo.
#13. Voorkom dat je site geflagged wordt door malware
De laatste tip die we willen meegeven voor technische SEO in WordPress: zorg dat je een WordPress security plugin gebruikt en dat je weet hoe je je WordPress site kunt beschermen tegen malware. Websites die malware bevatten kunnen geflagged worden door zoekmachines. Google, bijvoorbeeld, laat een waarschuwing zien als er malware gedetecteerd wordt; malware kan immers risico’s opleveren voor bezoekers. Wanneer het probleem niet verholpen wordt, zal zo’n malware infectie resulteren in een lagere ranking in zoekmachines.