De Internal Server Error (500) of ook wel genaamd http error 500, is een relatief veelvoorkomende foutmelding, ook bij WordPress websites. Het lastige aan deze foutmelding is dat hij veel verschillende oorzaken kan hebben.
In dit artikel vertellen we wat meer over de meest voorkomende oorzaken, en hoe je de Internal Server Error kunt oplossen. We hopen dat je met deze mogelijke oorzaken zelf kan achterhalen waar jouw foutmelding vandaan komt.
Let op, de oplossingen die we bespreken vereisen dat je aanpassingen moet doen in de root directory van je website. Het is daarom aan te raden om voor je begint een backup van je website te maken, voor het geval er iets mis gaat!
Wat is een http error 500?
Een http error, of 500 melding is een Internal Server Error die verschijnt wanneer er een probleem is met de server of het bestandssysteem van je website pagina. De fout ligt meestal in de root map, waar je bestanden zijn opgeslagen, maar de foutmelding kan ook veroorzaakt worden door een probleem op de server van je webhost.
Veel voorkomende oorzaken
De http error 500 kan voorkomen door verschillende oorzaken. Hierbij zijn de meest voorkomende oorzaken en hoe je het zelf kan oplossen en voorkomen.
Oorzaak #1: Een aanpassing die je hebt gemaakt
Meestal komt een http error niet zomaar uit het niets. Heb jij of een van de andere beheerders recentelijk een aanpassing gemaakt aan de site? Heb je een plugin of thema geïnstalleerd, of heb je één of meerdere updates geïnstalleerd? Dit zijn meestal de bekende oorzaken van een interne server error met code 500. Als het goed is heb je een backup gemaakt voordat je wijzigingen hebt gemaakt. Probeer deze backup terug te zetten en kijk of de error dan verdwijnt.
Oorzaak #2: Een fout in het .htaccess bestand
Wanneer je bijvoorbeeld een nieuwe plugin installeert of een andere aanpassing aan je WordPress website maakt, kan er een fout ontstaan in je .htaccess bestand. De oplossing is gelukkig vrij simpel: je kunt gewoon een nieuw .htaccess bestand aanmaken.
Dit doe je als volgt:
- Open je FileZilla of de FTP client van je voorkeur en ga naar de root map. Deze heet meestal public_html; als je mappen ziet die wp-admin en wp-content heten, dan zit je goed.
- Klik met je rechter muisknop op je .htaccess bestand en hernoem het .htaccess.bak.
- Ga naar je WP-Dashboard, hover over Instellingen en selecteer Permalinks. Scroll naar beneden en klik op Wijzigingen opslaan. WordPress maakt nu automatisch een nieuw .htaccess bestand aan.
- Open je website in je browser. Als de Internal Server Error niet meer zichtbaar is, dan was de oorzaak inderdaad een fout in het .htaccess bestand. Als je nog steeds de foutmelding krijgt, dan moet je nog wat meer testjes doen.
Het is ook het vermelden waard dat een verkeerd benoemd .htaccess bestand voor de Internal Server Error kan zorgen. Zorg dus dat dit bestand nooit anders heet dan .htaccess.
Oorzaak #3: Plugins
Het kan ook zijn dat je PHP geheugenlimiet is overschreden. Dit wordt veroorzaakt een teveel aan plug-ins. Het kan tevens komen door conflicterende plugins of een bug in de code van één van je plugins. Om te testen of dit inderdaad de oorzaak van je Internal Server Error is, moet je tijdelijk al je plugins deactiveren. Als dat niet lukt via het WP-Dashboard, kun je ze handmatig deactiveren via je FTP client: ga naar de /wp-content/ map en geef de /plugins/ map een andere naam. Vervolgens controleer je in de browser of de foutmelding nu is verdwenen. Is dat het geval, dan ga je alle plug-ins één voor één weer activeren, tot je de ‘foute’ plugin hebt gevonden. Deze kun je dan meteen verwijderen. Vergeet niet om de /plugins/ map na afloop weer de juiste naam te geven!
Oorzaak #4: Een fout in je core bestanden
De mappen /wp-includes/ en /wp-admin/ zijn de core bestanden van je website. Als hier iets niet klopt, dan kun je een ‘schone’ versie van WordPress downloaden en deze twee core bestanden opnieuw uploaden. Maak je geen zorgen dat je gegevens verloren gaan; die zitten namelijk niet in deze bestanden.
Oorzaak # 5: PHP versie
Soms wordt een internal server error 500 veroorzaakt omdat jij of je webhoster de website hebt verhoogd naar de nieuwste PHP versie. Soms kan een thema of plugin niet goed omgaan met een nieuwe PHP versie. Hierdoor ontstaat een mogelijk conflict. Een oplossing kan dan zijn om via Direct admin je website terug te zetten naar een lagere PHP versie daarna kan je site weer goed omgaan met een php script welke in oudere versie geschreven. Dit doe je bij de domeininstellingen. Versie 7.1. is de laatste PHP versie in 2019, deze kan je terugzetten naar versie 5.3 afhankelijk van je WordPress versie.
Oorzaak #6: Je webhost
Als je bovenstaande drie zaken hebt getest en je verder geen bugs in je WordPress site kunt ontdekken, dan is de kans groot dat het probleem bij je webhost ligt. De ondersteuning die je krijgt verschilt per host, maar veel hosts wimpelen het probleem af door te zeggen dat het wel aan je website zelf zal liggen. Dat is vaak ook zo, maar als je alles hebt getest en je nog steeds geen oorzaak voor je http error 500 hebt gevonden, dan kun je het beste even contact met ze opnemen. Het kan zijn dat ze recentelijk iets hebben aangepast dat zorgt voor de Internal Server Error, of dat ze meer klanten met dit probleem hebben. Je kan ook de error log opvragen om te zien of daar iets nuttigs instaat.
Het log bestand
Om een 500 internal server error goed op te kunnen lossen, is het heel handig om een error log beschikbaar te hebben. Vrijwel elke hoster heeft wel een log systeem beschikbaar. Wanneer je geen log bestand beschikbaar hebt via het beheer paneel van je hostingpakket, dan kun je nog op zoek gaan naar de log bestanden van je website zelf.
Log bestand van DirectAdmin
Om het log bestand te bekijken, gaan we naar ons DirectAdmin controlepaneel. De meeste webhosters werken met Directadmin. Eenmaal ingelogd in DirectAdmin, zie je bovenaan site summary statistics logs staan, zoals hieronder in de afbeelding. Daar klik je vervolgens op.
Zodra je hierop hebt geklikt, zie je de onderstaande scherm. Hier klik je op error log waarna je alle fouten van jouw website kan inzien. Soms, is het handig om te klikken op last 10 of 100 lines in the file. Hierdoor voorkom je dat – indien de log een groot bestand is – je browser te lang moet laden.
Meer achtergrond informatie over deze foutmelding
Meer manieren waarop u mogelijk een interne serverfout ziet.
- In Internet Explorer geeft het bericht dat de website de pagina niet kan weergeven vaak een HTTP 500 Internal Server Error aan. Een 405 Method Not Allowed-fout is een andere mogelijkheid, maar u kunt er zeker van zijn door naar 500 of 405 in de IE-titelbalk te zoeken.
- Wanneer Google-services, zoals Gmail of Google+, een 500 Internal Server Error ervaren, rapporteren ze vaak een tijdelijke fout (500) of gewoon 500.
- Wanneer Windows Update een interne serverfout meldt, wordt dit weergegeven als een WU_E_PT_HTTP_STATUS_SERVER_ERROR-bericht of als de 0x8024401F-foutcode.
- Als op de website die de 500-fout meldt Microsoft IIS wordt uitgevoerd, krijgt u mogelijk een specifieker foutbericht. Zie tabel
500 Internal Server Error List | |
---|---|
Code | Explanation |
500.0 | Module or ISAPI error occurred. |
500.11 | Application is shutting down on the web server. |
500.12 | Application is busy restarting on the web server. |
500.13 | Web server is too busy. |
500.15 | Direct requests for Global.asax are not allowed. |
500.19 | Configuration data is invalid. |
500.21 | Module not recognized. |
500.22 | An ASP.NET httpModules configuration does not apply in Managed Pipeline mode. |
500.23 | An ASP.NET httpHandlers configuration does not apply in Managed Pipeline mode. |
500.24 | An ASP.NET impersonation configuration does not apply in Managed Pipeline mode. |
500.50 | A rewrite error occurred during RQ_BEGIN_REQUEST notification handling. A configuration or inbound rule execution error occurred. |
500.51 | A rewrite error occurred during GL_PRE_BEGIN_REQUEST notification handling. A global configuration or global rule execution error occurred. |
500.52 | A rewrite error occurred during RQ_SEND_RESPONSE notification handling. An outbound rule execution occurred. |
500.53 | A rewrite error occurred during RQ_RELEASE_REQUEST_STATE notification handling. An outbound rule execution error occurred. The rule is configured to be executed before the output user cache gets updated. |
500.100 | Internal ASP error. |
Kom je er toch niet uit?
Schakel de hulp in van een echte WordPress expert!
Voor al je WordPress vragen hebben wij een oplossing. Onze WordPress buddies helpen je super graag verder om je website precies zo te krijgen zoals jij wilt.
Kies een strippenkaart, maak een ticket aan en bepaal samen met je WordPress buddy hoeveel strippen nodig zijn om de vraag op te lossen (het is ook mogelijk om eerst kosteloos de ticket aan te maken en daarna de strippenkaart te bestellen).
Word een WordPress expert
Met behulp van onze verschillende handleidingen voor WordPress krijg je precies de uitleg die je nodig hebt om je eigen website te maken, de website sneller laat laden & vindbaar in Google maakt. Word zelf een WordPress expert en begin met jouw website te maken.