Hoeveel en wat voor bezoekers je krijgt op je WordPress website, wordt sterk beïnvloed door hoe je website wordt weergegeven in de resultaten van zoekmachines. Om ervoor te zorgen dat jouw website op de juiste manier wordt geïndexeerd en weergegeven, is het raadzaam om je te verdiepen in Schema markup. In dit artikel leggen we uit wat Schema markup precies is, welke de voordelen het heeft en welke formats er zijn. Ook lees je hoe je Schema markup in WordPress kunt toepassen.
Wat is Schema markup?
Is Schema markup belangrijk voor SEO?
Welke Schema markup formats zijn er?
Microdata
RDFa
JSON-LD
Hoe kan ik Schema markup in WordPress toevoegen?
Schema markup toevoegen met een WordPress plugin
Handmatig Schema markup toevoegen
Conclusie
Wat is Schema markup?
Zoekmachines maken gebruik van zeer geavanceerde algoritmes. Desondanks hebben ze hulp nodig om content te identificeren en te categoriseren. Zoekmachine crawlers hebben nu eenmaal niet de visuele en intuïtieve vaardigheden die mensen hebben.
Schema markup, ook wel bekend als structured data, is de taal die zoekmachines gebruiken om de content op je website te lezen en te begrijpen. Schema markup geeft context aan je content en helpt zoekmachine crawlers te bepalen waar je content over gaat, zodat ze deze op de juiste manier kunnen indexeren. Het vertelt crawlers de betekenis van data.
Voorheen maakten we gebruik van meta tags om aanvullende informatie over onze content aan zoekmachines te verstrekken. Er werd echter vaak misbruik van meta tags gemaakt (bijvoorbeeld met keyword stuffing). Schema markup werd geïntroduceerd als een meer betrouwbare en gestructureerde manier om te zorgen dat zoekmachines je website aan de juiste doelgroep laten zien.
Om een voorbeeld te geven: Zoekmachine crawlers kunnen geen afbeeldingen zien, ze moeten ze lezen. Met Schema markup kun je aangeven wat er op de afbeelding staat. Een ander voorbeeld: Als jij een lijst met ingrediënten en instructies tegenkomt, dan weet je meteen dat het om een recept gaat. Een zoekmachine weet dat niet. Maar als er Schema markup aan de pagina wordt toegevoegd, helpt dit om de zoekmachine de betekenis te laten begrijpen.
Je kunt Schema markup zien als een visitekaartje voor zoekmachines, dat tegelijkertijd als een soort cheat sheet dient.
Is Schema markup belangrijk voor SEO?
Op zichzelf zorgt Schema markup er niet voor dat je een betere ranking in Google krijgt. Maar wanneer gebruikers relevante en contextuele informatie over je website in de zoekresultaten zien, kan dit hen wel overtuigen om je website te bezoeken. Met Schema markup optimaliseer je hoe je website in de zoekresultaten van zoekmachines wordt weergegeven, en in hoeverre jouw content overeenkomt met een zoekopdracht.
Websites die gebruik maken van Schema krijgen (voor zover wij weten) geen voorkeursbehandeling van zoekmachines, maar ze kunnen wél meer aandacht van (potentiële) bezoekers krijgen. De aanvullende datastructuur helpt gebruikers te bepalen of de informatie van een zoekresultaat voor hen relevant is.
Schema markup is bijvoorbeeld ook erg nuttig voor bedrijven met fysieke locaties.
Welke Schema markup formats zijn er?
Om consistentie in structuur en terminologie te creëren werd Schema.org gelanceerd. Dit is in feite een database met alle voorwaarden staan waar Schema markup formats aan moeten voldoen. Op die manier weet je zeker dat ongeacht welk Schema type of format je gebruikt, zoekmachines het begrijpen. Er zijn de afgelopen jaren veel verschillende formats (vocabulaires) ontstaan. Hieronder lichten we kort de drie meest gebruikte formats toe.
Microdata
Microdata werd in 2011 geïntroduceerd en was een van de eerste methodes om structured data aan content toe te voegen. Dankzij de simpliciteit van Microdata wordt het nog steeds op grote schaal gebruikt, vooral voor kleinere websites.
RDFa
RDFa (Resource Description Framework in Attributes) werd in 2008 ontwikkeld door het W3C. Net als Microdata maakt dit format het mogelijk om content (producten, personen, evenementen, enz.) te annoteren. Het verschil is dat RDFa een rijkere semantische opmaak en een betere interpretatie door zoekmachines mogelijk maakt. Hoewel RDFa niet op zo’n grote schaal wordt gebruikt als Microdata, is het een veel geschikter format voor grootschalige websites met ingewikkelde data-relaties.
JSON-LD
JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data) werd eveneens geïntroduceerd door het W3C, maar dan in 2014. Het doel was om het proces van structured data toevoegen aan webpagina’s te simplificeren. Het idee is dat je structured data van HTML kunt scheiden door middel van JavaScript notaties. Dit maakt het geheel overzichtelijker, waardoor het updaten van structured data en HTML eenvoudiger én flexibeler wordt. JSON-LD maakt bovendien dynamisch genereren van Schema mogelijk, waardoor het een zeer geschikt format is voor dynamische websites. Het is dan ook niet zo verwonderlijk dat JSON-LD door Google wordt aanbevolen.
Hoe kan ik Schema markup in WordPress toevoegen?
Nu je weet hoe belangrijk structured content is, vraag je je wellicht af hoe je Schema markup in WordPress kunt toevoegen. Er zijn twee manieren: met een plugin of handmatig.
Schema markup toevoegen met een WordPress plugin
Schema markup toevoegen met een plugin is voor de meeste WordPress gebruikers het makkelijkst. Hieronder hebben we de beste premium én gratis Schema markup plugins voor WordPress op een rijtje gezet.
#1. Structured Content (gratis)
Structured Content is een gratis WordPress plugin waarmee je structured data aan pagina’s en blogberichten kunt toevoegen, welke vervolgens als JSON-LD gerenderd worden. Het werkt heel simpel: je hoeft alleen maar het Structured Content blok toe te voegen, waarna je de Schema markup configureert door een formuliertje in te vullen. Momenteel biedt de plugin zeven verschillende schema types: FAQPage, JobPosting, LocalBusiness, Recipe, Person, Event en Course.
#2. WP SEO Structured Data Schema (gratis)
WP SEO Structured Data Schema is een goede optie als je al enige ervaring hebt met Schema markup en behoefte hebt aan wat meer controle over je structured data. Deze plugin maakt het mogelijk om per pagina schema in JSON-LD formaat toe te voegen. De plugin is gratis te gebruiken, maar hou er wel rekening mee dat je de premium versie nodig hebt als je Schema markup aan custom post types wil toevoegen.
#3. WPSSO Core (gratis)
WPSSO Core is een gratis plugin. Dat zou je niet verwachten, zeker niet als je weet dat deze plugin ondersteuning biedt voor maar liefst 500 schema types en subtypes. Bijkomend voordeel is dat deze plugin je kan helpen om Schema markup foutjes in onder andere Google Search op te lossen.
#4. AIOSEO (gratis of $49,60 per jaar)
Met de gratis versie van AIOSEO moet je al een heel eind komen. Ben je bereid om een beetje te investeren in een Schema markup plugin, dan is AIOSEO Pro (vanaf $49,60 per jaar) de beste keus. Deze plugin is eigenlijk een complete SEO toolkit, met zeer uitgebreide mogelijkheden op het gebied van Schema markup. AIOSEO biedt geïntegreerde schema validatie en ondersteuning voor alle moderne schema types. Wanneer je bijvoorbeeld een blogpost aan het schrijven bent, hoef je alleen maar de Schema Generator te openen. Je kunt dan in één oogopslag zien welke Schema’s je aan dat specifieke stuk content kunt toevoegen.
#5. Schema Pro ($69 per jaar)
Schema Pro biedt meer dan 20 verschillende schema types. De plugin helpt bij het selecteren van het juiste schema voor je content en is dus zeer geschikt voor gebruikers die voor het eerst met Schema aan de slag gaan. Meer gevorderde gebruikers kunnen de Custom Schema markup tool gebruiken; deze maakt het mogelijk om je eigen schema in JSON-LD formaat te maken en deze vervolgens te testen met de Structured Data Testing Tool of de Rich Results Test.
Handmatig Schema markup toevoegen
Wil je om wat voor reden dan ook liever geen Schema plugin gebruiken? Dan kun je ook handmatig Schema markup in WordPress toevoegen. Dat werkt als volgt:
Stap 1: Schakel Aangepaste velden in
Log in op je WordPress Dashboard en open de pagina of het bericht waar je Schema aan wilt toevoegen in de editor. Vervolgens klik je rechtsboven in het venster op de drie verticale bolletjes. Scroll omlaag in de zijbalk en klik op Voorkeuren. In het popup venster dat geopend wordt ga je naar Algemeen > Geavanceerd. Daar schakel je de optie Aangepaste velden in.
Stap 2: Genereer je code
Je kunt gebruik maken van Google’s Structured Data Markup Helper om je Schema markup code te genereren. Vul het onderwerp van je webpagina en de URL in en klik vervolgens op Start Tagging. In het volgende scherm kun je op verschillende elementen klikken om Schema markup te genereren. Als je klaar bent klik je rechtsboven op Create HTML, waarna je de JSON-LD snippet kunt kopiëren.
Stap 3: Voeg de code toe
Ga terug naar je WordPress pagina of bericht en scroll omlaag. Je ziet nu allemaal extra velden, met daaronder de optie om een nieuw extra veld toe te voegen. Klik op Nieuwe toevoegen, geef je markup een naam en plak de gekopieerde JSON-LD snippet in het Waarde-veld. Klik op Aangepast veld toevoegen, scroll naar boven en klik op de blauwe Opslaan knop.
Stap 4: Werk het Header bestand bij
Ga in het linker menu van je WordPress dashboard naar Weergave > Thema bestand editor en selecteer header.php onder Themabestanden.
In het venster dat opent moet je voor de </script>
tag het Schema type en de relevante eigenschappen toevoegen. Dat zou er zo uit kunnen zien:
<script type="application/ld+json">
{
“@context”: “http://schema.org”,
“@type”: “Organization”,
“name”: “Mijn bedrijfsnaam”,
“url”: “http://www.mijnwordpresswebsite.nl”,
}
}
Vergeet niet de wijzigingen op te slaan. De Schema markup zal nu automatisch worden toegevoegd aan elke pagina die het header.php template gebruikt.
Conclusie
Schema markup in WordPress kan behoorlijk overweldigend zijn wanneer je je er voor het eerst in gaat verdiepen. Maar in deze dynamische digitale wereld is het belangrijk om een effectieve SEO strategie te creëren én te blijven ontwikkelen. Door zoekmachines je content beter te laten begrijpen, kan Schema markup je vindbaarheid optimaliseren. En dat resulteert in meer organisch webverkeer en een verbeterde CTR.