SEO (zoekmachine optimalisatie) is belangrijk voor de vindbaarheid van je WordPress-website. Hoe beter je de instellingen van SEO configureert, hoe beter de homepage en afzonderlijke pagina’s en berichten gevonden zullen worden. Vaak zien we dat deze instellingen, UX en content nog niet bij alle websites goed staan. Daarom deze lijst van SEO-tips voor WordPress!
SEO zoekopmaak, meta’s, pagina titels
Wanneer je website zichtbaar is op zoekmachines en naar voren komt, volgt het een specifieke zoekopmaak zoals hieronder. Hiervan wordt gebruik gemaakt van de Pagina Titel, Meta beschrijving en URL/slugs. De ingevulde data voor de zoekopmaak is niet alleen belangrijk om zichtbaarheid te vergroten, maar ook een unieke kans om meer bezoekers te trekken. Zie hieronder hoe een van onze pagina’s voorkomt op Google’s zoek machine.
Pagina titel
Een van de eerste dingen die opvalt in zoekresultaten is de paginatitel (blauwe tekst in de foto hierboven). Een goede titel moet direct, beschrijvend en aantrekkelijk zijn, maar ook binnen de limieten van zoekmachines passen. Hou de SEO pagina titel onder de 60 tekens, zodat deze volledig zichtbaar is in de zoekresultaten. Zorg ervoor dat de belangrijkste zoekwoorden vooraan staan in de titel, zodat de zoekmachines meteen de relevantie van de pagina tot het onderwerp begrijpt.
Meta descriptie
Een meta descriptie (ook wel meta tekst genoemd) is een korte samenvatting van de inhoud van een pagina en wordt vaak weergegeven onder de titel in de zoekresultaten (onder de blauwe tekst). Dit moet de gebruiker aansporen om door te klikken naar jouw website. Zorg ervoor dat je meta descriptie niet langer is dan 155 tekens om afkapping te voorkomen. Een goed geschreven meta description geeft een duidelijk beeld van de inhoud en bevat een aanleiding om gebruikers te verleiden om door te klikken, zoals een vraag of uitnodiging.
URL’s & slugs
URL’s zijn de locatie van content op de website, een URL moet kort, beschrijvend en gemakkelijk leesbaar zijn. Gebruik hiervoor duidelijke en relevante slugs die aangeven waar de pagina over gaat. Slugs zijn een belangrijk element van SEO-zichtbaarheid en gebruikerservaring (UX), aangezien het de organisatie van een website aangeeft. Bijvoorbeeld, een URL zoals https://wphandleiding.nl/wordpress-seo-tips is veel beter dan ‘https://wphandleiding.nl/alles-wat-je-moet-weten-over-seo-voor-wordpress-websites’. Dit helpt zowel zoekmachines als gebruikers om te begrijpen wat ze kunnen verwachten op de pagina.
Tip: makkelijk WordPress SEO met de Yoast plugin
Yoast is een plugin voor WordPress SEO die het heel makkelijk maakt om de bovenstaande data (pagina title, url’s, meta tekst) in te vullen in een mooi overzicht. We raden het aan om het te installeren op je website en goed in te stellen. Zie hieronder de ingevulde gegevens van het bovenstaande voorbeeld.
Pagina content (tekst op de pagina)
De inhoud van je pagina is cruciaal voor SEO. Elke pagina moet een duidelijke focus hebben en waarde bieden aan de bezoekers. Zorg ervoor dat de content op de pagina inspeelt op de vragen of behoeften waar je bezoekers naar zoeken. Voor informatieve pagina’s bijvoorbeeld, vermijd het vullen van je pagina’s met overbodige informatie over je bedrijf zonder genoeg inhoud toe te voegen dat in lijn staat met de gebruikers’ vraag. Voor sommige onderwerpen is hier meer content nodig, en voor sommige minder.
Voorbeeld
Stel je voor dat je een website hebt die koffiebonen verkoopt. Je hebt uiteraard je productpagina’s, maar je hebt ook een blog waarin je uitlegt over de verschillende soorten koffiebonen. Het is belangrijk dat deze blogpagina diepgaande informatie geeft over de verschillende soorten bonen, de bereidingswijzen, en hoe deze van invloed zijn op smaak en prijs. Dit toont jouw expertise en zorgt ervoor dat de bezoeker vertrouwen krijgt in jouw kennis en producten. Hierna zou je aanleiding kunnen geven tot je call-to-action.
- Tip 1: Geef waarde aan de klant. Denk na over waarom ze op jouw pagina zijn beland en wat ze daar willen vinden.
- Tip 2: Zorg ervoor dat je de vraag van de klant hebt beantwoord. Als een klant zoekt naar informatie over koffiebonen, moet jouw pagina hen de informatie geven die ze nodig hebben.
- Tip 3: Zorg dat de pagina gebruiksvriendelijk is. Dit betekent niet alleen dat de content een fijne structuur heeft en leesbaar is, maar ook dat de website snel laadt, goed navigeerbaar is, en dat alle links en afbeeldingen werken. Hiervoor zou je eventueel een vriend of collega kunnen vragen, om te zien hoe zij de website ervaren.
Website UX / Technische SEO
Een gebruiksvriendelijke en werkende website is altijd fijn – dat vinden zoekmachines ook! Want wie houdt er nou niet van een werkende website? Wij raden aan om naar de volgende punten te kijken om de WordPress SEO van jouw website te versterken.
Navigatie en interne linken
Een begrijpbaar en duidelijk navigatiestructuur helpt zowel gebruikers als zoekmachines om de inhoud van je website te begrijpen. Gebruik interne links om de verschillende pagina’s met elkaar te verbinden, zodat de klant hiernaar toe kan navigeren. Dit helpt ook om je SEO-waarde door je website te verspreiden en gebruikers langer op je website te houden.
Websitesnelheid
Een snelle website is niet alleen belangrijk voor gebruikers, maar ook voor zoekmachines. Optimaliseer je afbeeldingen, minimaliseer het gebruik van zware scripts, en overweeg het gebruik van caching-plugins om de laadtijd te verbeteren. Je kan altijd zelf je website controleren op website snelheid met Google’s dev tools: https://pagespeed.web.dev/
404’s, broken links & foto’s
Zorg ervoor dat er geen gebroken links of 404-pagina’s op je website zijn. Dit zorgt voor een negatieve gebruikerservaring en kan je website’s zichtbaarheid schaden. Controleer regelmatig je website om deze fouten te vinden en te corrigeren.
Off-page SEO, stamps of approval
Off-page SEO, ook wel linkbuilding of backlinks genoemd, zijn links op externe websites naar jouw website toe. Dit zijn als het ware stempels van goedkeuring die aangeven dat jouw website betrouwbaar en relevant is. Hoe meer waardevolle backlinks je hebt, hoe meer vertrouwen zoekmachines hebben dat jouw website goed is, waardoor je wordt beloond met betere SEO rankings. Hiervoor zijn verschillende strategieën voor en kan heel prijzig zijn en ver gaan. Daarom geven wij 3 simpele richtlijnen wat goede links zijn
Richtlijnen voor goede backlinks:
- Zorg ervoor dat de externe website actief en regelmatig bijgewerkt is.
- De inhoud van de externe website moet relevant zijn aan jouw website.
- De technische gezondheid van de externe website moet in orde zijn.
Handige WordPress SEO blogs om door te leren
Wij houden ons graag bezig met WordPress SEO en technische development. Testen regelmatig dingen uit op een van onze websites. Daarnaast houden we ons goed up-to-date met zoekmachine-updates & handige tips door WordPress SEO blogs te volgen, zoals Yoast en Moz. Dit zijn echte aanraders als je op de hoogte wilt blijven van de nieuwste ontwikkelingen op SEO gebied.
Word een WordPress SEO expert
Met behulp van onze WordPress SEO handleiding krijg je precies de uitleg die je nodig hebt om jouw website zo snel mogelijk vindbaar te maken. Hierin zullen wij ook dieper ingaan op de onderwerpen van hierboven. Naast het updaten van deze handleiding, hebben wij ook een kennisbank en een nieuwsblog waar we meer de diepte ingaan op WordPress onderwerpen. Word zelf een WordPress expert en begin met jouw WordPress website te maken.
Kom je er toch niet uit, of heb je hulp nodig? Kies een strippenkaart, maak een ticket aan en bepaal samen met je WordPress buddy hoeveel strippen nodig zijn om de vraag op te lossen (het is ook mogelijk om eerst kosteloos de ticket aan te maken en daarna de strippenkaart te bestellen).