Is jouw WordPress website niet vindbaar in Google, ondanks het feit dat je wel aandacht besteedt aan zoekmachine optimalisatie (SEO)? Dat kan komen door verkeerde instellingen, of door problemen met indexeren/crawlen, links of content. In deze blogpost nemen we stap voor stap de mogelijke oorzaken door zodat je het probleem kunt identificeren en verhelpen.
10 redenen dat je WordPress website niet vindbaar in Google is
#1. Je website is niet zichtbaar voor zoekmachines
Als je een zoekopdracht uitvoert en je WordPress site niet zichtbaar is in de zoekresultaten, wil dat nog niet zeggen dat je site helemaal niet in Google staat. Om erachter te komen of je misschien toch dieper in de zoekresultaten staat, typ je ‘site:’ gevolgd door de URL van je site. In ons geval zou dat dus ‘site:wphandleiding.nl’ zijn. Krijg je een lijst met pagina’s op dat domein te zien, dan is je site wel geïndexeerd maar rank je gewoon nog niet hoog genoeg. Krijg je helemaal geen resultaten te zien die naar jouw domein verwijzen? Log dan in op je WordPress website en ga naar Instellingen > Lezen. Staat Zoekmachines ontmoedigen om deze site te indexeren achter Zoekmachine zichtbaarheid aangevinkt? Dan is dat de oorzaak! Schakel de optie uit en sla de wijzigingen op.
#2. Je website is nog niet geïndexeerd
Is je website nog niet zo lang in de lucht? Dan is het waarschijnlijk een kwestie van nog even geduld hebben. Het kan soms weken duren voordat Google door heeft dat je een site hebt gelanceerd en spiders langs stuurt om je pagina’s te crawlen en te indexeren. Je kunt dit proces wel verschillen door een XML-sitemap te genereren en deze in te dienen bij Google Search Console. Lees ook: Zo kun je je website aanmelden bij Google.
#3. Je webpagina’s bevatten noindex tags
Noindex tags zijn een van de meest voorkomende redenen dat een WordPress website niet vindbaar in Google is. Als een webpagina een noindex tag bevat, is dit een signaal dat Google spiders die pagina wel mogen crawlen maar niet aan de Google index mogen toevoegen. Om te checken of er niet onverhoopt een noindex tag in is geglipt, open je een webpagina in je browser en bekijk je de broncode. Zoek naar de volgende snippet:
<meta name="robots" content="noindex">
Staat die erin? Dan moet je de noindex tag verwijderen. Hoe je dat het makkelijkste doet, kun je lezen in onze blogpost over noindex in WordPress uitschakelen.
#4. Google spiders worden geblokkeerd door robots.txt
Het kan ook zijn dat in robots.txt staat dat Google (delen van) je WordPress site helemaal niet mag crawlen – wat betekent dat je site dus ook niet geïndexeerd kan worden. Indien dit de oorzaak is van het feit dat je WordPress site niet vindbaar in Google is, lees dan onze blogpost over robots.txt bewerken in WordPress.
#5. Je website is niet (voldoende) beveiligd
Als Google jouw website als onveilig beschouwd, dan is de kans groot dat je niet in de zoekresultaten wordt weergegeven. Een SSL-certificaat installeren op je WordPress site en https instellen voor jouw website is gelukkig zo gedaan.
#6. De XML sitemap is niet up to date
Het is belangrijk dat je XML sitemap up to date is, dat die je website-structuur accuraat weergeeft en dat deze bij Google Search Console is ingediend. Heb je nog geen XML sitemap? Maak van gebruik van een van deze XML sitemap plugins voor WordPress.
#7. Er is sprake van andere technische problemen
Als je wil ranken in Google, moet je website aan bepaalde technische voorwaarden voldoen. We hadden het hierboven al over veiligheid, wat een belangrijk aspect is. Daarnaast mag je site niet te lang over het laden van de pagina’s doen. Het zou ook kunnen dat Google spiders je site niet (volledig) kunnen crawlen als gevolg van foutmeldingen die gerelateerd zijn aan http foutmeldingen of problemen met je server of doorverwijzingen. Voor het identificeren en verhelpen van dergelijke problemen kun je gebruik maken van onze checklist voor technische SEO in WordPress.
#8. Je gebruikt SEO-technieken die niet toegestaan zijn
Google wil niet misleidt worden. Als je gebruik maakt van achterhaalde SEO tactieken of technieken die niet zijn toegestaan, dan kan dit resulteren in penalties – je site gaat dan lager ranken of wordt helemaal niet meer weergegeven in de zoekresultaten. Wil je zeker weten dat je geen dubieuze SEO-technieken hebt toegepast? Check dan 10 SEO fouten die je echt moet vermijden.
#9. Kwalitatief slechte of duplicate content
Duplicate content valt eigenlijk ook onder SEO-technieken die niet zijn toegestaan. We willen het echter nog een keer benoemen omdat het nu door het toegenomen gebruik van AI ook steeds vaker onbedoeld voorkomt. Hoewel AI heel handig kan zijn bij het genereren van content, zorgt het vaak voor middelmatige, generieke teksten die vaak veel te veel overeenkomsten vertonen met wat er al op het World Wide Web staat. Is het meer van hetzelfde, dan zal Google er niet of nauwelijks aandacht aan besteden. Je content moet uniek zijn en een toegevoegde waarde hebben vergeleken met bestaande content over hetzelfde onderwerp.
#10. Er is te veel concurrentie
Als je je content optimaliseert op competitieve zoektermen, dan is het heel lastig om daarop te ranken. Zeker als je het moet opnemen tegen autoritaire sites zoals Amazon, die een vrijwel oneindig SEO budget hebben. Maar dat betekent niet dat je het dan maar moet opgeven. Je kunt je beter focussen op long tail keywords: langere, specifiekere zoektermen waar minder concurrentie op is. Zodra je long tail content gaat ranken, zul je ook sneller gaan ranken op de meer competitieve zoektermen. Het is een strategie die veel geduld en consistentie vereist, maar uiteindelijk lonen long tail keywords de moeite. Check deze handige tools voor het vinden van long tail keywords en ontdek hoe je alsnog kunt ranken met je content.
Kun je wel wat hulp gebruiken met je WordPress site vindbaar maken in Google? Je kunt bij ons terecht voor Google SEO hulp!