Het verschijnsel ‘trefwoord’ is inmiddels bekend: het item dat je aan Google e.a. doorgeeft om op gevonden te worden. Dit doorgeven gaat iets verder. Er zijn jammer genoeg erg veel items die nooit getroffen worden, en zie hier de kracht van long tail keywords.
Het gebruik van long tail keywords
Naast ‘trefwoord’ is de Engelse term ‘keyword’ is hier handig te gebruiken. Bij een trefwoordeneenheid met drie of meer woorden wordt ‘long tail keyword’ gebruikt en bij minder dan drie eenheden spreken we van ‘short tail keyword’.
We specificeren ons op het gevonden worden door Google.
Eerder zagen we dat alles wat Google doet ‘menselijke tekst’
als basis heeft. Wij mensen zijn dermate ontwikkeld dat indien wij naar iets zoeken,
wij dit al snel met meerdere woorden doen.
Dit is wat Google dit ons graag ziet doen: menselijk vragen wat we willen.
Drie zaken zijn van belang bij het bepalen van de juist trefwoorden: relevantie, volume en concurrentie:
- relevantie = de kwaliteit
- volume = de mate waarin er naar wordt gezocht
- concurrentie = de mate waarin het door anderen wordt aangeboden
Zijn deze drie zaken goed verzorgd, dan is de kans op bezoekers groot.
Wat long tail keywords betreft, ligt de kracht op het tweede punt: het volume. De vraag is ‘Waar zoeken mensen naar?’ het antwoord is ‘Naar wat ze willen.’
Het is eigenlijk te eenvoudig voor woorden; voor trefwoorden dan.
In deze afbeelding wordt duidelijk dat de hoofdtrefwoorden (HEAD) het beste scoren (Highly popular). Daarna komen de long tail keywords, onderverdeeld in ‘min of meer populair’ (Sorta/kinda popular) en de specifieke producten (Niche products).
Punt is dat de hoofdtrefwoorden goed scoren qua zoekkans, maar ook erg veel concurrentie hebben. Beide categorieën long tail keywords zijn wellicht minder populair, maar die bezoekers zoeken meer gericht naar hetgeen dat wordt aangeboden.
De concurrentie daalt, het volume stijgt en de relevantie blijft over.
Long tail keywords in de praktijk
Als we willen dat gebruikers gaan zoeken op niche producten, moet kant-en-klaar zijn waar naar wordt gezocht. Komt men op een enkel hoofdtrefwoord binnen, dan zijn er vaak voldoende mogelijkheden om naar het niche product te gaan. Denk aan menu’s en interne links. In geval van long tail keywords geldt dit minder, of beter: geldt dit eigenlijk niet. Bezoekers komen direct te staan waar ze wilden en dat is ideaal.
Stel, men is op zoek naar een kantoor in Amsterdam. Vraag ‘kantoor Amsterdam’ aan Google en het aantal resultaten is 4.730.000, en dat is veel. Een relevant trefwoord, maar hiermee op pagina 1 van Google komen, valt niet mee. Het aantal resultaten op de SERP (Search Engine Result Page) zegt niet alles, maar het is voor nu een aardige indicatie. De zoektocht wordt vernauwd met toevoegingen. Achter elke nieuwe poging staat het aantal resultaten:
- kantoor Amsterdam: 4.730.000
- kantoor huren Amsterdam: 435.000
- goedkoop kantoor huren Amsterdam: 185.000
- goedkoop kantoor huren Amsterdam Sloterdijk: 34.200
Het vernauwen geeft de resultaten preciezer weer.
Dat Google long tail keywords zelf ook een aardig idee vindt, is onderaan de SERP te zien in de Zoekopdrachten gerelateerd aan kantoor Amsterdam. Uit oogpunt van conversie betekent dit dat er richting die pagina minder verkeer zal plaatsvinden, maar dat de opbrengst via die pagina veel hoger ligt. Bezoekers zijn direct waar ze willen zijn.
Het trefwoordenonderzoek
Na deze lofzang op long tail keywords is het niet zo dat alle short tail keywords overboord kunnen. Die blijven n°1. Ze vormen ook de basis van de long tail keywords, dat zagen we in de speurtochtnaar kantoorruimte. Anders gezegd: ze kunnen niet zonder elkaar. Maar hoe krijgen we die trefwoorden?
Onlangs werd licht geworpen op Handige tools voor het vinden van long tail keywords, maar short tail keywords zijn daarbij gewoon nodig. Dat is de relevantie, de kwaliteit van het trefwoord. En daar onderzoek naar doen kost tijd.
Wat, geen tijd? Nou, dan maak je maar tijd! (of liever: dat doen wij wel).