Als je wel eens bezig bent met SEO, dan heb je vast wel eens van long tail keywords gehoord. Long tail keywords zijn zeer specifieke zoekopdrachten die door potentiele bezoekers in zoekmachines worden ingevoerd. Het gaat hierbij om zoekopdrachten die uit drie of meer keywords bestaan, en dus het ‘zoekgebied’ verkleinen.
Wanneer gebruikers korte, algemene keywords invoeren, doen ze vaak een soort van oriënterend onderzoek naar de producten of diensten waar ze naar op zoek zijn. Long tail keywords worden gebruikt wanneer gebruikers al echt een specifiek idee hebben van wat ze willen, en op het punt staan een beslissing te nemen en een aankoop te doen. Dat maakt long tail keywords dus veel aantrekkelijker voor online marketeers dan de algemenere zoekopdrachten van één of twee keywords! Door je op long tail keywords te focussen, kun je aanzienlijk meer sales realiseren.
In dit artikel bespreken we 5 handige tools voor het vinden van de juiste long tail keywords voor je SEO strategie.
5 tools voor het vinden van long tail keywords
Answer the Public
Answer the Public is een gratis tool die heel goed werkt voor het vinden van long tail keywords. Je voert simpelweg één enkel keyword in, waarna de tool veelvoorkomende vragen omtrent dat keyword genereert. Dit helpt bij het targeten van zeer specifieke zoekopdrachten, waardoor je het juiste webverkeer naar je site trekt.
SEMrush
SEMrush is een krachtige en veelzijdige keyword tool die veelvuldig wordt gebruikt door professionele marketeers. De tool maakt het heel makkelijk om uit te vinden op welke keywords je site het beste kan scoren. Je kunt ook zien hoe bepaalde keywords in alle grote zoekmachines scoren, en het is bovendien ideaal voor lokale SEO. SEMrush biedt een gratis proefperiode van 14 dagen. Ben je daarna overtuigd, dan kun je een abonnement aanschaffen.
KWFinder
KWFinder is een relatief nieuwe keyword tool, maar net zo krachtig als SEMrush. Met KWFinder kune low search volume, hoog scorende keywords vinden, waardoor je de juiste doelgroep naar je website kunt trekken. Ook handig is de SEO Difficulty Score die bij de keywords wordt aangegeven; hoe hoger deze score, hoe lastiger het is om op dat keyword te ranken. Die kun je dan dus weglaten. Er is zowel een gratis als een premium versie van KWFinder.
Google Autocomplete Keyword Tool
De gratis Google Autocomplete Keyword Tool maakt gebruik van Google’s service om populaire long tail keywords te vinden. Dat werkt perfect, want bijna iedereen die op het internet zit maakt gebruik van Google. De tool is in feite een extensie van Google’s Autocomplete tool.
Ubersuggest
Ubersuggest is een gratis keyword tool die je kunt gebruiken om snel en gemakkelijk keywords te vinden, op basis waarvan je kwalitatief hoogwaardige content kunt gaan schrijven. En dat zal je helpen om beter te scoren in zoekmachines! Ubersuggest is heel makkelijk te gebruiken door je keyword in te voeren en een doelgroep-markt en land te selecteren. Je hebt ook de optie om gesuggereerde woorden uit te breiden en meer ideeën te genereren.