Sommige mensen stoppen heel veel geld in SEO, om er vervolgens achter te komen dat hun website rankings ineens vallen als een baksteen. Hoe dat kan? Deze mensen hebben hoogstwaarschijnlijk (bewust of onbewust) gebruik gemaakt van blackhat SEO-technieken. Met andere woorden: ze gebruiken technieken waarbij de voorschriften van Google niet gerespecteerd worden. En daar is Google niet van gediend. Als je wil voorkomen dat Google je een penalty geeft en je site in de rankings omlaag gaat, moet je zorgen dat je weet wat je niet moet doen. Dit zijn de eerste 5 van 10 van de meest voorkomende SEO fouten die je echt moet vermijden.
SEO fouten die je echt moet vermijden
#1. Content kopiëren
Dit mag geen verrassing zijn. Google zal je vroeg of laat bestraffen als je content van andere websites kopieert. Er zijn helaas nog altijd WordPress gebruikers en onervaren bloggers die denken dat ze er wel mee weg kunnen komen. Ook als je gastblogs accepteert is het belangrijk om te controleren op duplicate content. Gelukkig zijn er verschillende tools die je hierbij kunnen helpen, zoals bijvoorbeeld CopyScape en PlagScan.
#2. Slechte content publiceren
Eén van de meest gemaakte SEO fouten van bloggers is dat ze zich veel te druk maken om kwantiteit. Ze denken dat ze goed kunnen scoren zolang ze maar zoveel mogelijk content produceren. Deze denkwijze zorgt er vaak voor dat de kwaliteit van hun content te wensen over laat; er is geen tot weinig onderzoek gedaan, er zitten spelfouten in de teksten en de artikelen zijn overduidelijk afgeraffeld. Voor de duidelijkheid: kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit. Je kunt beter één goed artikel schrijven van 2000 woorden dan 10 slechte artikelen van 200 woorden.
#3. Een slecht uitziende website hebben
Wat heeft een slecht uitziende website met SEO te maken? vraag je je misschien af. Wel, alles. Een professioneel uitziende website helpt je op verschillende manieren. Ten eerste projecteert het autoriteit, waardoor bezoekers sneller geneigd zijn om langer op je site te blijven hangen. Langere bezoektijden zijn ook goed voor SEO! Daarbij zullen mensen zich bij een professioneel uitziende website sneller inschrijven voor je nieuwsbrief of je diensten afnemen. Een andere reden om aandacht te besteden aan het uiterlijk van je website is dat een professioneel uitziende website simpelweg meer links aantrekt. Grotere autoritaire websites zullen terughoudend zijn om naar je website te linken als die er basic uit ziet. Het is dus zeker de moeite waard om te investeren in een premium WordPress thema.
#4. Niet de moeite nemen om goede backlinks te verkrijgen
Net als voor content geldt ook voor backlinks dat kwaliteit belangrijker is dan kwaliteit. Een kwalitatief hoogwaardige link van een vooraanstaande, populaire website heeft veel meer waarde dan een dozijn links van onbetrouwbare, slecht-bezochte of compleet irrelevante websites. Zijn relevante, kwalitatief hoogwaardige backlinks niet veel lastiger om te krijgen? Reken maar! Maar dat is het hem nu juist. Backlinks verkrijgen is een behoorlijke klus, maar als je het goed aanpakt kun je er in de toekomst de vruchten van plukken.
Tip: Gebruik de Alexa tool om erachter te komen hoe populair een website is.
#5. Keyword stuffing
De dagen waar je je artikelen vol stopte met keywords om hoog te ranken zijn voorbij. Keyword stuffing werkte 10, 15 jaar geleden misschien, maar in 2017 is één van de meest voorkomende SEO fouten. Ten eerste omdat Google websites die aan keyword stuffing doen vaak al snel door heeft, wat kan resulteren in een penalty. Je krijgt misschien Google’s aandacht, maar niet op een goede manier. Daarbij zitten je bezoekers ook niet te wachten op onleesbare artikelen waar 100 keer hetzelfde keyword in voorkomt.