3 achterhaalde SEO tactieken

3 achterhaalde SEO tactieken

Zoekmachines en hun algoritmes hebben een enorme ontwikkeling ondergaan de afgelopen jaren. De SEO tactieken die 10 of 15 jaar geleden heel effectief waren om hoger te ranken, kunnen vandaag de dag een averechts effect hebben. Sterker nog, ze kunnen voor penalties zorgen. In dit artikel bespreken we 3 achterhaalde SEO tactieken die je in 2024 beter kunt vermijden.

Deze achterhaalde SEO tactieken moet je vermijden in 2024

 #1. Keyword stuffing

Een van de meest achterhaalde SEO tactieken is keyword stuffing. Toen zoekmachine optimalisatie nog in de kinderschoenen stond, werd hier veelvuldig gebruik van gemaakt. Men ging zelfs zo ver om zoektermen dezelfde kleur als de achtergrond van de site te geven, zodat ze niet zichtbaar waren voor bezoekers maar wel voor zoekmachine crawlers! Je content volproppen met zoektermen werkt allang niet meer. Zoekmachines zijn tegenwoordig heel goed in staat om onnatuurlijke tekstcombinaties te identificeren. Ze beschouwen keyword stuffing als een poging om de zoekresultaten te manipuleren, en zullen dit bestraffen door de betreffende webpagina’s lager te laten ranken.

TLDR; Het verwerken van zoektermen in je content is nog altijd van belang, maar door het te overdrijven snij je jezelf alleen maar in de vingers.

#2. Backlinks kopen

Dit is een van de achterhaalde SEO tactieken waar webmasters jaren later nog problemen van ondervinden. In de tijd dat keyword stuffing veelvuldig werd toegepast, was het ook vrij gebruikelijk om andere websites te betalen om backlinks naar jouw site te plaatsen. Dat werkt nu niet meer. Hedendaagse algoritmes kijken niet alleen naar hoeveel backlinks er naar je site verwijzen, maar vooral naar of die backlinks afkomstig zijn van autoritaire domeinen. Websites met een verdacht grote hoeveelheid aan backlinks worden er moeiteloos uitgeplukt door zoekmachines.

TLDR; Backlinks kopen werkt vandaag de dag niet meer – je moet je backlinks verdienen!

Lees ook: 25 tips om goede backlinks naar je WordPress site te krijgen

#3. Kwantiteit boven kwaliteit plaatsen

De tijd dat je maar zoveel mogelijk content uit je mouw moest schudden om te ranken is voorbij. Je kunt niet langer verwachten dat je kunt ranken met een blogbericht dat “goed genoeg” of “net zo goed” is als wat er nu op de eerste plaats rankt. Nu moet het beter zijn. Zoekmachines maken gebruik van evaluatoren de kwaliteit van content vanuit een menselijk oogpunt te beoordelen. De data die uit deze beoordelingen voortkomt, gebruiken ze weer om hun algoritmes te verbeteren. Kwalitatief hoogwaardige content is uniek, nuttig, relevant en goed leesbaar. YMYL in SEO speelt hier een belangrijke rol in, evenals de E-E-A-T pijlers die Google hanteert om deze content te evalueren.

TLDR; De kwaliteit van je content is veel belangrijker dan de kwantiteit.

Tot slot

Wil je weten welke SEO tactieken wél werken? Check dan onze blogpost over Google Ranking Factoren in 2024!

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.