Voice search optimalisatie in WordPress

Voice search optimalisatie in WordPress

Sinds de opkomst van virtuele assistenten zoals Siri, Alexa en Google Assistant maken steeds meer mensen gebruik van voice search, oftewel gesproken zoekopdrachten. In dit artikel leggen we uit waarom voice search optimalisatie in WordPress belangrijk is, en geven we een aantal praktische tips om te zorgen dat jouw website klaar is voor gesproken zoekopdrachten.

Waarom is voice search optimalisatie in WordPress belangrijk?
WordPress optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten: 5 tips
Voice search plugins voor WordPress

Waarom is voice search optimalisatie in WordPress belangrijk?

Het leven is een stuk eenvoudiger als je taken kunt uitvoeren door alleen je stem te gebruiken. Natuurlijk zorgen spraakgestuurde tools ook voor een betere toegankelijkheid voor mensen met een fysieke beperking, zoals blinden en slechtzienden. Maar mensen die prima ogen hebben gebruiken voice search ook steeds vaker in situaties waarin ze niet naar hun scherm kunnen kijken, zoals tijdens het autorijden. We kunnen er simpelweg niet langer omheen: gesproken zoekopdrachten worden de standaard manier voor mensen om informatie online te vinden. En als je wil dat jouw website gevonden wordt, moet je aandacht besteden aan voice search optimalisatie in WordPress.

Voice search statistieken

Ben je nog niet overtuigd zijn dat gesproken zoekopdrachten de next big thing zijn? De onderstaande cijfers spreken voor zich:

  • Elke week maakt 30% van alle internet gebruikers tussen de 16 en 64 gebruik van een virtuele assistent. (DataReportal)
  • Wereldwijd maakt meer dan de helft van alle volwassenen gebruik van voice search. (Yaguara)
  • 71% van de internet gebruikers geeft de voorkeur aan gesproken zoekopdrachten in plaats van getypte. (Yaguara)
  • 45% van alle Amerikanen maakt gebruik van spraakgestuurde opdrachten op hun smartphone. (Vixen Labs)
  • 20% van de mensen die een smart speaker of smartphone bezitten, maakt “meerdere keren per dag” gebruik van hun spraakgestuurde assistent. (The Smart Audio Report)
  • 43% van de mensen met een spraakgestuurd apparaat gebruiken dit voor online winkelen. (Narvar)
  • Mobiele spraakgestuurde zoekopdrachten via Google worden ondersteund in meer dan 70 talen. (Wikipedia)
  • Vragen kunnen stellen zonder iets te hoeven typen is een van de top 3 redenen dat consumenten een slimme speaker aanschaffen. (Edison Research)
  • Mensen die een smart speaker hebben geven bijna 11 verschillende spraakopdrachten per week. (Edison Research)
  • eMarketer voorspelt dat in 2027 alleen al in de VS 162.7 miljoen mensen gebruik zullen maken van spraakgestuurde assistenten. (eMarketer)

WordPress optimalisatie voor gesproken zoekopdrachten: 5 tips

Het belangrijkste is echter dat je je aandacht besteedt aan voice search optimalisatie in WordPress. Bijna 68% van het webverkeer dat gebruik maakt van gesproken zoekopdrachten in zoekmachines, komt van de eerste vijf zoekresultaten. Door in je SEO-strategie rekening te houden met voice search, zorg je dat je website ook met gesproken zoekopdrachten gevonden wordt in zoekmachines. Hieronder een aantal tips:

#1. Richt je op conversationele zoektermen

Met voice search gebruiken mensen niet dezelfde zoektermen als wanneer ze hun zoekopdracht zouden intypen in Google. Om een voorbeeld te geven: in plaats van ‘beste koffiebar in Utrecht’ in te typen zouden ze vragen “Hey Siri, wat is de beste koffiebar in Utrecht?” Als je je WordPress content voor deze gesproken zoekopdrachten wilt optimaliseren, moet je dezelfde conversationele taal gebruiken. Met andere woorden: schrijven zoals je zou praten. Een goede manier om aan de slag te gaan met conversationele zoektermen is aandacht besteden aan long-tail keywords. Lees ook: Handige tools voor het vinden van long tail keywords. 

#2. Maak gebruik van Schema Markup

Stel dat je een onderneming met een fysieke vestiging hebt. Iemand vraagt tijdens het autorijden aan zijn virtuele assistent om hem te vertellen tot hoe laat je vestiging open is. Een virtuele assistent kan die vraag alleen beantwoorden als Google en andere zoekmachines de content van je website begrijpen – en om dat te realiseren is het raadzaam om gebruik te maken van Schema markup in WordPress.

#3. Optimaliseer voor local SEO

Over fysieke vestigingen gesproken; maar liefst 76% van de gesproken zoekopdrachten zijn afkomstig van mensen die op zoek zijn naar producten, diensten en bedrijven in hun buurt. Het is daarom belangrijk om aandacht te besteden aan local SEO in WordPress en de juiste Schema markup toe te voegen aan je bedrijfsadres, contactgegevens, openingstijden en andere belangrijke informatie. Op die manier wordt je site niet alleen hoger in de zoekresultaten weergegeven, je maakt het ook makkelijker voor virtuele assistenten om vragen over je fysieke vestiging(en) te beantwoorden.

#4. Vergeet de Featured Snippets niet

Featured snippets zijn de uitgelichte Google zoekresultaten die bovenaan de SERP worden weergegeven. Ongeveer 40% van alle voice search resultaten is afkomstig uit Featured Snippets, dus dit is belangrijk voor Voice search optimalisatie in WordPress. Featured Snippets worden door Google zelf geselecteerd op basis van de zoekopdracht, maar je kunt wel wat dingen doen om de kans dat je in een Featured Snippet komt te vergroten:

  • Formuleer de subtitels in je content als vragen, met in de alinea daaronder het antwoord op elke vraag.
  • Zorg dat je content makkelijk te consumeren is; schrijf korte alinea’s met beschrijvende koppen en geen lange lappen tekst zonder enters. Volgens een onderzoek van Backlinko bevatten voice search resultaten gemiddeld 29 woorden.
  • Typ de focus zoekterm van je pagina in de Google zoekbalk en check de “Mensen zochten ook naar” sectie (onderaan de SERP) voor Featured Snippet inspiratie.

#5. Verbeter de technische SEO van je site

De laatste tip die we je willen meegeven op het gebied van voice search optimalisatie in WordPress: zorg dat de technische SEO van je site in orde is! Als je site bijvoorbeeld niet mobielvriendelijk is, geen geldig SSL-certificaat heeft of erg traag laadt, dan zul je zelfs met de best geoptimaliseerde content niet ver komen. We hebben een handige checklist voor technische SEO in WordPress opgesteld waar zelfs de totaal-niet-technische WordPress gebruikers mee uit de voeten kunnen!

Voice search plugins voor WordPress

Voice search optimalisatie in WordPress is eigenlijk pas het begin. Je wil dat bezoekers je website met spraakgestuurde zoekopdrachten kunnen vinden, maar nog mooier is als ze ook met spraakcommando’s van je site zelf gebruik kunnen maken. Er komen steeds meer plugins beschikbaar waarmee je dergelijke functionaliteiten kunt implementeren. We hebben een aantal gratis en premium opties voor je op een rijtje gezet:

WP Fastest Site Search

WP Fastest Site Search voegt een nieuwe zoekbalk aan je WordPress site toe met verschillende features, waaronder voice search. Deze gratis plugin is compatibel met WooCommerce en dus uitstekend geschikt voor e-commerce sites.

ResponsiveVoice

ResponsiveVoice is een gratis tekst-naar-spraak plugin waarmee bezoekers je tekstuele content kunnen laten voorlezen. De plugin biedt momenteel ondersteuning voor maar liefst 51 talen.

Trinity Audio

Trinity Audio is eveneens een tekst-naar-spraak plugin die je tekstuele content naar audio converteert. Afhankelijk van jouw behoeften kun je kiezen voor de gratis versie of voor een van de vier premium abonnementen (vanaf $15,75 per maand).

Voice Search

Voice Search maakt het mogelijk voor bezoekers om je site te doorzoeken met hun stem. Deze gratis plugin ondersteunt momenteel alleen Chrome (zowel op desktop als mobiel).

Virtual Assistant plugin voor WordPress

We schreven eerder al over de Virtual Assistant plugin voor WordPress. Deze premium plugin maakt het mogelijk om spraakcommando’s aan je WordPress site toe te voegen, zodat bezoekers met hun stem door je site kunnen navigeren.

Voice Command and Navigation

De Voice Command and Navigation plugin van speak2web verbetert de toegankelijkheid van je WordPress site door hands-free spraakgestuurde navigatie mogelijk te maken. Met een abonnement van $25 per maand is dit zeker niet de goedkoopste voice search oplossing, maar je hebt hiermee wel aanzienlijk meer mogelijkheden dan met een gratis plugin. Ook kun je de plugin 30 dagen gratis uitproberen.

Tot slot

Voice search is de toekomst van online interacties én cruciaal voor de toegankelijkheid van je website. Het aantal gesproken zoekopdrachten zal de komende jaren alleen maar toenemen, zeker op mobiel. We raden dan ook aan voice search optimalisatie in WordPress mee te nemen in je SEO-strategie.

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.