Zoals je waarschijnlijk wel weet is het belangrijk om aandacht te besteden aan de vindbaarheid van je WordPress website. Maar als je een WooCommerce shop beheert, dan zijn er naast de standaard SEO-gerelateerde werkzaamheden nog wat andere taken die specifiek gericht zijn op het vindbaar maken van de producten die je verkoopt. Om je op weg te helpen hebben we een aantal belangrijke SEO tips voor WooCommerce op een rijtje gezet om je ranking in zoekmachines te verbeteren en meer webverkeer te genereren.
5 SEO tips voor WooCommerce
#1. Optimaliseer de titels van je producten
Net zoals je de titels van je pagina’s en blogberichten optimaliseert voor zoekmachines, moet je ook zorgen dat de individuele producten in je WooCommerce shop voorzien zijn van SEO-vriendelijke titels. Deze producttitels worden niet alleen weergegeven in de titelbalk van de browser, ze worden ook gebruikt door zoekmachines om relevante zoekresultaten weer te geven. Het is daarom raadzaam om al je producten na te lopen en te controleren of deze van een correcte, relevante, beschrijvende en aantrekkelijke titel zijn voorzien. Daarbij moet je rekening houden met het feit dat online shoppers doorgaans wat meer gedetailleerde zoekopdrachten intypen. Het is daarom slim om zoveel mogelijk long tail zoekwoorden in de producttitels te verwerken. Let er wel op dat je producttitels niet misleidend zijn; dit kan namelijk een averechts effect hebben op je rankings.
Lees ook: Long tail keywords lonen de moeite
#2. Voeg meta beschrijvingen toe aan alle producten
Naast een producttitel heeft elk product ook een eigen meta beschrijving nodig van maximaal 160 tekens (inclusief spaties). Hoewel deze beschrijving niet zichtbaar is op je eigen website, zal hij wel worden weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is daarom belangrijk dat je je doelgroep in die 160 tekens weet te overtuigen om op jouw product te klikken, in plaats van op een van de producten van je concurrenten. Zie het maar als een mini sales pitch! Zorg ervoor dat je de zoekterm die je in de producttitel hebt gebruikt ook laat terugkomen in de meta beschrijving. Op die manier vergroot je de kans dat je hoog scoort op die zoekterm.
Lees ook: 10 SEO tips voor het creëren van een goede meta omschrijving
#3. Denk goed na over product slugs
De slug van elke productpagina, ook wel de permalink genoemd, wordt in veel gevallen automatisch gegenereerd op basis van de producttitel. Maar als je gebruik maakt van een SEO plugin zoals YOAST, kun je de slug ook handmatig invoeren. Ook hierbij is het belangrijk om dat je focus zoekterm terugkomt. Daarnaast raden we aan om je slug niet al te lang te maken.
Lees ook: Wat zijn WordPress slugs en waarom zijn ze belangrijk?
#4. Voeg alt tags toe aan alle productafbeeldingen
Veel online shoppers schakelen over naar Afbeeldingen om de producten te vinden die ze zoeken. Dat kun jij in je voordeel gebruiken als je productafbeeldingen de juiste alt tags hebben. Deze alt tags zijn meestal niet zichtbaar voor bezoekers, maar worden wel gebruikt door zoekmachines om relevante resultaten weer te geven. Alt tags bestaan doorgaans uit niet meer dan een paar woorden. Belangrijk is dat ze kort maar krachtig zijn en duidelijk beschrijven wat er op de afbeelding te zien is.
Lees alles over alt tags voor SEO >
#5. Schakel broodkruimel navigatie in
Om te beginnen zijn broodkruimels handig voor je bezoekers omdat ze dan makkelijker hun weg kunnen vinden in je WooCommerce shop. Maar ze worden ook door zoekmachines gebruikt om de structuur van je website te bepalen, en dat kan invloed hebben op je ranking. Afhankelijk van welk WooCommerce thema je gebruikt, zal er wel ergens een optie zijn om broodkruimel navigatie in te schakelen.
Of bekijk deze breadcrumb plugins voor WordPress.