Google is voortdurend bezig om het zoek algoritme te verfijnen, zodat de meest relevante en nuttige content boven in de zoekresultaten wordt weergegeven. De lijst met relevante webpagina’s die wordt weergegeven wanneer je bij Google en zoekopdracht invoert, wordt aangevuld met allerlei aanvullende informatie voor de gebruiker. Hierbij kun je denken aan featured snippets, antwoord boxen en kaarten met plaatselijke bedrijven. De meest recente aanvulling op Google’s zoekresultaten is AI Overviews. In deze blogpost leggen we uit wat Google AI Overviews zijn en wat de potentiele impact is op je ranking en webverkeer. Ook geven we praktische tips om je WordPress website voor AI Overviews te optimaliseren.
Wat zijn Google AI Overviews?
Waarom ben ik nog geen AI Overviews tegengekomen?
Zal AI Overviews de ranking van mijn site in zoekmachines beïnvloeden?
Hoe kan ik mijn WordPress site optimaliseren voor Google AI Overviews?
Wat zijn Google AI Overviews?
Google AI Overviews, voorheen bekend als Search Generative Experience (SGE), maakt gebruik van kunstmatige intelligentie om een samenvatting te genereren die antwoord geeft op de vraag van een gebruiker. Deze samenvatting wordt boven de zoekresultaten weergegeven. Op die manier kan de gebruiker meer over het betreffende onderwerp te weten komen, zonder dat het nodig is om op links te klikken en andere websites te bezoeken.
Google AI Overviews maakt gebruik van het Gemini AI model om relevante informatie van websites, user-generated content op sociale netwerken (o.a. Reddit) en Google’s eigen kennisbank te halen. Op basis van deze informatie, die aansluit op de gebruikersintentie, wordt vervolgens de samenvatting gegenereerd. De webpagina’s die gebruikt zijn om de samenvatting te genereren, worden weergegeven in een carrousel. Daaronder staat een ‘Show more’ knop – als je daarop klikt krijg je nog wat aanvullende informatie te zien. Daaronder staan de ‘gewone’ zoekresultaten.
In deze blogpost van Google worden een aantal voorbeelden gegeven van hoe AI gebruikers (beter) kan helpen.
In de toekomst zal Google AI Overviews worden uitgebreid met meerstaps redenering, stap-voor-stap planassistentie (bijvoorbeeld voor reizen en recepten) en visuele elementen zoals afbeeldingen en video’s. Het moet ook mogelijk worden om zoekopdrachten te verfijnen en de taal te veranderen.
Waarom ben ik nog geen AI Overviews tegengekomen?
Google is in mei 2024 begonnen om AI Overviews uit te rollen als de standaard zoekervaring voor gebruikers in de Verenigde Staten. Er wordt feedback verzameld om de feature te verbeteren, waarna AI Overviews geleidelijk in andere landen zal worden uitgerold. Google verwacht eind dit jaar een miljard gebruikers bereikt te hebben met AI Overviews.
Zal AI Overviews de ranking van mijn site in zoekmachines beïnvloeden?
Bij zoekopdrachten over bepaalde onderwerpen, zoals financiën, zullen niet al te vaak vaak AI Overviews te zien zijn. Voor de meeste onderwerpen zal er echter een door AI gegenereerd overzicht bovenaan de zoekresultaten worden weergegeven. AI Overviews zal dan ook zeker een impact hebben op waar je WordPress webpagina’s in de zoekresultaten terecht komen. Daarnaast kan het zijn dat zoekopdrachten gaan veranderen; gebruikers zullen naar verwachting steeds ingewikkeldere queries gebruiken om nauwkeurigere resultaten te krijgen. Omdat gebruikers wellicht de informatie die ze zoeken al kunnen vinden zonder dat ze op een link hoeven te klikken, vrezen sommige SEO specialisten dat de implementatie van Google AI Overviews zal resulteren in minder webverkeer naar websites. Het is echter nog te vroeg om te voorspellen wat de daadwerkelijke impact van de feature zal zijn.
Hoe kan ik mijn WordPress site optimaliseren voor Google AI Overviews?
We raden aan om nu al te beginnen met het optimaliseren van je WordPress website voor Google AI Overviews. Op die manier vergroot je de kans dat je in de door AI gegenereerde samenvattingen wordt weergegeven. Om je op weg te helpen hebben we hieronder een aantal tips voor je op een rijtje gezet.
#1. Optimaliseer YMYL content aan de hand van E-E-A-T richtlijnen
E-E-A-T (Experience, Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) is de term voor de vier pijlers die Google gebruikt voor het ranken van YMYL content – oftewel content die een potentiële impact zouden kunnen hebben op het welzijn, de gezondheid, de veiligheid of de financiële stabiliteit van de lezer.
#2. Creëer unieke content
Tal van websites maken tegenwoordig gebruik van AI generated content. Niet zo verwonderlijk, want het is een snelle en goedkope manier om content te genereren. Maar juist door zelf content te schrijven, vanuit je eigen perspectief en ervaringen, zorg je dat je content uniek is. Dat helpt je weer om je van de concurrentie te onderscheiden. In dit AI generated tijdperk zijn persoonlijke elementen, touches, gevoelens van verbondenheid en een menselijke touch juist de aspecten die bezoekers aanspreken.
#3. Maak je content makkelijker te crawlen
Zoekmachines die gebruik maken van AI modellen moeten nog altijd je content crawlen om te kunnen indexeren, dus het is raadzaam om dit zo makkelijk mogelijk te maken. Dat betekent dat je aandacht moet besteden aan technische SEO. Ben je zelf niet zo technisch, dan kun je gebruik maken van bijvoorbeeld de gratis SEO Analysis tool van AIOSEO Lite.
#4. Schrijf je content als vragen en antwoorden
Google AI Overviews is ontworpen om vragen van gebruikers te beantwoorden, dus als je content zich ervoor leent is het raadzaam om deze als vragen en antwoorden op te bouwen. Door de manier waarop mensen naar informatie zoeken te spiegelen, vergroot je de kans dat je content aansluit op specifieke zoekopdrachten. Een goede tip is om subtitels in blogartikelen als vragen te formuleren, welke je in de alinea eronder beantwoordt. Daarnaast is het raadzaam om Frequently Asked Questions (FAQ) secties aan je WordPress site toe te voegen. Dit is heel makkelijk met een van deze 5 FAQ plugins voor WordPress.
#5. Richt je op long-tail keywords
Long-tail keywords zijn meer specifieke zoektermen, welke vooral worden gebruikt als mensen een beter beeld hebben van wat ze precies zoeken. Long-tail keywords hebben doorgaans een lager zoekvolume maar minder concurrentie. Als je content geoptimaliseerd is op long-tail keywords, is de kans dat je gaat ranken op specifiekere zoekopdrachten groter.
Lees ook: Handige tools voor het vinden van long tail keywords