Wanneer je naar statistieken in WordPress kijkt, kom je ook bounce rate tegen. Deze cijfers zeggen heel veel over de gebruiksvriendelijkheid en aantrekkingskracht van je website. Maar wat is nu een goede bounce rate voor jouw website? Hoe interpreteer je de data? En wat kun je doen om bounce rates in WordPress te verbeteren?
Bounce rates in WordPress
Wat is bounce rate?
Hoe kun je bounce rate berekenen?
Wat is een goede bounce rate?
Hoe moet je bounce rate data interpreteren?
Hoe verbeter ik de bounce rate in WordPress?
Wat is bounce rate?
Bounce rate is het percentage bezoekers die je website verlaten zonder interacties te hebben uitgevoerd. Deze maatstaf wordt gebruikt om te evalueren hoe effectief/aantrekkelijk de eerste indruk van een site is voor bezoekers.
Het is het vermelden waard dat bounce rate niet hetzelfde is als exit rate; bounce rate meet het percentage bezoekers dat meteen vertrekt na slechts één pagina bekeken te hebben, terwijl exit rate verwijst naar het percentage exits van een specifieke pagina. Met andere woorden: alle bounces zijn exits, maar niet alle exits zijn bounces!
Hoe kun je bounce rate berekenen?
De bounce rate berekenen doe je door het aantal single-page sessies te delen door het totale aantal sessies op de website. Als je website bijvoorbeeld 1.000 bezoekers heeft en 500 van hen verlaten de site meteen na slechts één pagina bekeken te hebben, dan heb je een bounce rate van 50%.
Wat is een goede bounce rate?
Wat een goede bounce rate is, hangt af van het soort website en de doelstellingen. Over het algemeen wordt een bounce rate tussen de 26% en 40% als uitstekend beschouwd. Het is het vermelden waard dat een lagere bounce rate niet altijd beter is. Als je bijvoorbeeld een blog hebt dat vaak bezocht wordt om alleen één artikel te lezen (dat je bijvoorbeeld net op social media hebt gedeeld), dan is een hogere bounce rate heel normaal. Hetzelfde geldt voor een FAQ, die als doel heeft om snel specifieke informatie te verschaffen, of een contactpagina die het primaire doel heeft om je telefoonnummer vindbaar te maken. Om te bepalen of de bounce rate van jouw WordPress website goed is, kun je het beste de bounce rates van jouw specifieke sector of vakgebied als uitgangspunt nemen – hier komen we zo op terug. Daarbij moet je ook rekening houden met welke acties je wil dat bezoekers uitvoeren, alsmede met hoe je bounce rate zich in de loop der tijd ontwikkeld. Je zou kunnen stellen dat een ‘goede’ bounce rate een percentage is dat lager ligt dan in dezelfde periode van het voorgaande jaar; zolang er constante verbetering zichtbaar is, hoef je je geen zorgen te maken.
Gebruikelijke bounce rates per sector
Bounce rates verschillen heel sterk door de verschillende verwachtingen en gewenste interacties van bezoekers. Om je een beeld te geven hebben we hieronder voor een aantal sectoren aangegeven welke bounce rates gebruikelijk zijn.
Ecommerce: Bounce rates tussen de 20 en 45% zijn heel normaal voor ecommerce sites. De lagere percentages zie je vooral bij webshops die zo geoptimaliseerd zijn dat bezoekers moeiteloos de producten kunnen vinden die ze zoeken. Deze webshops hebben doorgaans ook een strategie die erop gericht is om de meest relevante bezoekers aan te trekken, wat leidt tot meer paginaweergaven per sessie.
Media & nieuws: Media en nieuwssites worden gekenmerkt door veel single-page sessies, waarbij een bezoeker alleen een (nieuws)artikel leest en vervolgens weer weggaat. Bounce rates tussen de 40 en 60% zijn heel normaal in deze sector.
Gezondheidszorg: Zorggerelateerde websites krijgen voornamelijk bezoekers die alleen contactgegevens nodig hebben of willen bekijken of de betreffende instantie een bepaalde dienstverlening aanbiedt. De bounce rates van deze websites liggen daardoor relatief hoog, tussen de 55 en 70%.
Reizen & hotels: Reiswebsites hebben een gemiddelde bounce rate van 30 tot 45%. Aantrekkelijke afbeeldingen, aanbiedingen en eenvoudige boekingsprocessen zijn hierbij zeer bepalend voor of een bezoeker besluit verder te klikken of niet.
Hoe moet je bounce rate data interpreteren?
Simpelweg naar de cijfertjes kijken is niet voldoende. Als je bounce rate wil begrijpen, moet je uitzoeken wat de cijfers zeggen over het gebruikersgedrag op je website.
Hoge bounce rates kunnen verschillende oorzaken hebben. Stel dat een bezoeker op je website terecht komt via Google en vervolgens meteen weer vertrekt, dan kan het zijn dat de content op je website niet aansluit op waar de bezoeker naar zoekt. Maar het kan ook dat de bezoeker gefrustreerd raakt door een slechte gebruikerservaring, zoals een lange laadtijd of hinderlijke popups. Lage bounce rates zijn vaak een indicatie dat de website aansluit op de behoeften van bezoekers en in staat is deze te overtuigen om verder te klikken dan de initiële pagina waar ze op terecht komen. Het interpreteren van bounce rate data vereist ook dat er naar de context wordt gekeken. Denk aan:
Apparaatgebruik
Wanneer een website niet geoptimaliseerd is voor mobiel, is het logisch dat de mobiele versie van de site een hogere bounce rate heeft dan de desktopversie.
De bron van het webverkeer
Bounce rates worden sterk beïnvloed door waar bezoekers vandaan komen. Bezoekers die vanaf social media zijn doorverwezen ‘bouncen’ vaak sneller dan bezoekers die via een zoekmachine op je website terecht zijn gekomen.
Tijd- en seizoensgebonden variaties
Bounce rates kunnen (afhankelijk van de sector) fluctueren als gevolg van tijd- of seizoensgebonden variaties. Ecommerce websites, bijvoorbeeld, hebben vaak lagere bounce rates in de decembermaand omdat de koopintentie van bezoekers dan hoger ligt.
Hoe verbeter ik bounce rates in WordPress?
Wil je bounce rates in WordPress verbeteren, dan moet je werken aan het optimaliseren van:
· De gebruikerservaring
· De kwaliteit van je content
· Technische website elementen
Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen:
Verbeter de performance
Je WordPress snelheid testen belangrijk, want korte laadtijden zijn van cruciaal belang voor een goede gebruikerservaring. Bezoekers zijn immers sneller geneigd om je site weg te klikken als de eerste pagina waar ze op terecht komen er te lang over doet om te laden. Aan de hand van een speedtest krijg je al een aardig beeld van welke dingen je kunt doen om je website sneller te maken. Simpele tools zoals Jetpack Boost kunnen vaak al een groot verschil maken.
Lees ook: Een supersnelle WordPress site in 10 stappen!
Optimaliseer je website voor mobiel
Voor de meeste websites geldt dat het grootste deel van de bezoekers gebruik maakt van een mobiel apparaat. Dat betekent dat je een mobielvriendelijke website moet hebben. Naast een responsive design dat zich automatisch aanpast aan het schermformaat van de bezoeker, is het ook belangrijk dat knoppen eenvoudig te bedienen zijn op smartphones en tablets.
Waarborg compatibiliteit met alle browsers
Je website moet niet alleen goed werken op alle apparaten, maar ook op alle grote browsers. Test je website in elk geval in Chrome, Safari en Firefox (zowel op desktop als mobiel!) en controleer of alle elementen goed werken.
Zorg voor een heldere en intuïtieve navigatie
Een simpele menustructuur met makkelijk vindbare links is essentieel om te zorgen dat bezoekers snel kunnen vinden wat ze zoeken op je website. Hoe makkelijker ze hun weg kunnen vinden, des te groter de kans dat ze verder klikken in plaats van weggaan.
Focus op de ervaring ‘boven de vouw’
Het gedeelte van een webpagina dat bezoekers zien voordat ze beginnen te scrollen vereist extra aandacht. Het dient aantrekkelijke en relevante informatie te bevatten die hen overtuigd om verder te scrollen.
Verbeter de leesbaarheid en relevantie van je teksten
Het gebruik van duidelijke (sub)titels, korte paragrafen en bullet points draagt bij aan de leesbaarheid van teksten en maakt ze makkelijker te consumeren. Daarnaast moet je zorgen dat je content aansluit op de vragen van je bezoekers. Tools zoals Write Brief With AI kunnen je helpen bij het optimaliseren van de leesbaarheid en relevantie.
Schrijf pakkende titels en introducties
Titels zijn belangrijk omdat ze zeer bepalend zijn voor of een bezoeker besluit verder te lezen of niet. Check onze 5 tips voor het schrijven van een goede blogtitel en maak eventueel gebruik van een blog title generator. Ook introductieteksten vereisen wat extra aandacht. Ze moeten beknopt zijn en bezoekers direct inzicht bieden van wat ze mogen verwachten van de rest van de tekst op de pagina.
Creëer pakkende CTA’s calls‑to‑action
CTA’s (call-to-actions) begeleiden je bezoekers naar een bepaalde actie. Het maakt niet uit of je wil dat ze zich inschrijven voor je nieuwsbrief, een (ander) artikel lezen of contact opnemen, het schrijven van pakkende CTA’s draagt eraan bij om je bezoekers ‘in beweging’ te houden op te website, wat je bounce rate omlaag brengt. Deze CTA plugins voor WordPress kunnen je hierbij helpen.
Maak strategisch gebruik van media
Doordacht gebruik van afbeeldingen, infographics en video’s helpt om teksten op te breken, de boodschap beter over te brengen en een rijkere gebruikerservaring te creëren. Let er wel op dat media elementen geen negatieve impact hebben op de performance van je website!
Voer A/B tests uit voor verschillende layouts
Met A/B testen kun je twee versies van dezelfde webpagina uittesten. Op die manier verkrijg je waardevol inzicht in welke layouts en content types het beste werken bij jouw doelgroep.
Verhelp dode links
Dode links frustreren bezoekers en kunnen ertoe leiden dat ze je website vroegtijdig verlaten. Met tools zoals Broken Link Checker kun je eenvoudig dode links monitoren en verhelpen. Zorg er ook voor dat doorverwijzingen naar de juiste pagina’s leiden, en niet naar irrelevante content.
Tot slot
Regelmatig aandacht besteden aan het verbeteren van bounce rates in WordPress is cruciaal om bezoekers in leads te veranderen. Maar er is nog een voordeel aan verbonden: vrijwel alle tips die we hierboven hebben gegeven dragen ook bij aan een hogere ranking in zoekmachines, en dus een betere vindbaarheid. Kortom, alles wat je doet om de bounce rate te verbeteren draagt ook bij aan het algehele succes van je website!