Optimaliseren van cornerstone content effectieve stappenplan

Stappenplan voor het optimaliseren van cornerstone content

In onze vorige blogpost kon je lezen wat cornerstone content in WordPress is en waarom het belangrijk is voor SEO. Vandaag gaan we daar nog wat dieper op in met een stappenplan voor het optimaliseren van cornerstone content.  

Stappenplan voor het optimaliseren van cornerstone content 

Stap #1: Bepaal welke pagina’s / blogberichten jouw cornerstones zijn

Welke pagina’s en blogberichten bevatten de content die het belangrijkst en het meest relevant zijn en het beste aansluiten bij de doelstellingen van jouw onderneming? Dat wordt je cornerstone content!

Stap #2: Zoek uit op welke zoektermen je cornerstone content geoptimaliseerd moet worden

Zodra je een selectie hebt gemaakt van de content die cornerstone wordt, is het goed om een zoekterm onderzoek uit te voeren (bijvoorbeeld met behulp van Ubersuggest) en de betreffende content te optimaliseren op de belangrijkste of meest competitieve zoektermen. Zorg dat je focus zoekterm in elk geval terugkomt in de titel, eerste alinea en eerste subtitel van de content.

Stap #3: Herschrijf de content en breidt deze uit

Optimaliseer je cornerstone content verder. Verbeter de leesbaarheid, zorg voor een logische opbouw en optimaliseer de afbeeldingen. Bekijk ook of je de content kunt uitbreiden. Long form content scoort beter dan korte teksten van 300 woorden – mits het relevante, unieke en nuttige informatie is, natuurlijk!

Stap #4: Markeer de pagina’s / blogberichten als cornerstone content  

Maak je gebruik van de Yoast SEO plugin? Ga dan alle pagina’s en blogberichten met cornerstone content af om de optie ‘Mark als cornerstone content’ aan te vinken. De meeste andere SEO plugins, zoals AIOSEO, hebben een soortgelijke optie.

Stap #5: Zorg dat je nieuwe cornerstone content goed vindbaar is

Je belangrijkste content verdient een mooie plek op je website, en mag niet ‘begraven’ worden onder minder belangrijke content. Zorg dus dat je cornerstone content makkelijk te vinden is.

Stap #6: Optimaliseer andere content over vergelijkbare onderwerpen op long tail zoekterm varianten

Controleer of je geen andere content hebt die op dezelfde zoektermen als je cornerstone content is geoptimaliseerd. Is dat wel het geval, dan kun je die pagina’s aanpassen door ze op long tail zoekterm varianten te optimaliseren of canonical tags toe te voegen die verwijzen naar je cornerstone content. Dit is tevens een goede manier om keyword kannibalisatie in WordPress te voorkomen.

Stap #7: Zorg dat je cornerstone content pagina’s de meeste binnenkomende interne links hebben

Door vanaf andere pagina’s en blogberichten naar je cornerstone content te linken, laat je Google zien dat je cornerstone content het belangrijkst is. Let er wel op dat je linkt vanaf pagina’s die daadwerkelijk over gerelateerde onderwerpen gaan. Relevante, contextuele interne links voor SEO werken het beste!

Stap #8: Monitor en onderhoud je cornerstones

Een goede cornerstone content strategie is een doorlopend proces. Het is dus belangrijk om, naarmate je meer content aan je website toevoegt, te zorgen dat de nieuwe content ook naar de relevante cornerstones linkt. We raden aan om een lijstje van je cornerstone content te maken, dat je erbij kunt houden wanneer je nieuwe content schrijft. Dat maakt het makkelijker om naar relevante cornerstones te linken.

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.