Keyword kannibalisatie in WordPress: dit moet je weten | WP Handleiding

Keyword kannibalisatie in WordPress: dit moet je weten

Een simpele maar belangrijke taak op het gebied van zoekmachine optimalisatie (SEO) in WordPress is alle berichten op je website optimaliseren op een focus keyword. Naarmate het aantal berichten toeneemt, kan het gebeuren dat sommige focus keywords voor meerdere berichten gebruikt worden. Dat is iets dat je moet zien te voorkomen. Berichten die op dezelfde zoektermen geoptimaliseerd zijn, kunnen ertoe leiden dat je content zijn eigen concurrent wordt! Dit noemen we ook wel keyword kannibalisatie. In dit artikel leggen we uit wat dit precies is en hoe je keyword kannibalisatie in WordPress kunt herkennen, verhelpen en voorkomen.

Wat is keyword kannibalisatie?

Keyword kannibalisatie is de term die gebruikt wordt wanneer er meerdere berichten op je site staan die voor dezelfde zoekopdracht in Google kunnen ranken. Dat kan gebeuren wanneer de onderwerpen te veel overeenkomen, of omdat je ze op hetzelfde focus zoekwoord hebt geoptimaliseerd. In dat geval zullen de berichten elkaars kansen om te ranken als het ware ‘opeten’.

Waarom is keyword kannibalisatie slecht voor SEO?

Normaal gesproken toont Google voor een specifieke zoekopdracht één of twee resultaten van hetzelfde domein in de zoekresultaten (soms drie als het om een autoritair domein gaat). Stel dat je twee berichten op je site hebt die over hetzelfde onderwerp gaan en hetzelfde focus keyword hebben. Google kan dan geen onderscheid maken en bepalen welk bericht het hoogst moet ranken voor de zoekopdracht. Daarbij zijn belangrijke Google Ranking Factoren zoals backlinks verspreid over twee berichten in plaats van één. De kans is dan ook groot dan beide berichten lager ranken.

Hoe herken je keyword kannibalisatie?

Keyword kannibalisatie in WordPress voorkomen is eenvoudig als je gebruik maakt van de Yoast SEO plugin. Die laat namelijk altijd een rood bolletje zien wanneer je een focus zoekterm invult die je al eerder hebt gebruikt. Maar er is nog een manier om te checken of er sprake is van keyword kannibalisatie op je website. Je kunt een site-specifieke zoekopdracht in Google doen voor een zoekterm waarvan je het vermoeden hebt dat je er misschien meerdere berichten over hebt geschreven. Dat zou er als volgt uit kunnen zien:

Site:wphandleiding.nl seo checklist

In dit geval blijkt dat we inderdaad meerdere artikelen over hetzelfde onderwerp hebben:

Om te achterhalen of er ook sprake is van kannibalisatie, typen we hetzelfde keyword (‘seo checklist’) in een incognito browser. Als onze artikelen met ‘seo checklist’ als onderwerp dan op #1 en #2 van de zoekresultaten hadden gestaan, was dat natuurlijk mooi geweest. Maar we staan op dit moment veel lager in de zoekresultaten. Dat betekent dat er werk aan de winkel is!

Hoe kun je keyword kannibalisatie in WordPress oplossen?

Keyword kannibalisatie in WordPress voorkomen is makkelijk. Het achteraf oplossen vergt wat meer werk. Je moet namelijk:

#1. Een content audit uitvoeren

Oftewel: alle content over één onderwerp verzamelen. Als je goed gebruik hebt gemaakt van tags moet dat niet al te lastig zijn.

#2. De content performance analyseren

Als je de berichten over het onderwerp hebt verzameld, bekijk je welke het beste presteert. Hiervoor kun je gebruik maken van een tool zoals Google Search Console of Rankmath. Vaak zie je duidelijk dat het ene artikel meer webverkeer genereert dan het andere.

#3. De artikelen samenvoegen of herschrijven

Heb je twee artikelen die allebei ongeveer even goed scoren, dan kun je deze het beste samenvoegen om je keyword kannibalisatie probleem op te lossen. Dat betekent dat je een van de twee artikelen gaat optimaliseren, en de andere uiteindelijk verwijdert. Let er wel op dat je voor het artikel dat je verwijdert een doorverwijzing instelt naar het artikel dat je behoudt, want je wil natuurlijk geen dode links! (Lees ook: WordPress pagina verwijderen? Maak eerst een 301 redirect aan!)

#4. Je interne link structuur verbeteren

Je ‘dubbele’ artikelen samenvoegen is een goed begin, maar er is nog iets dat je kunt doen om Google te helpen bepalen welk artikel het hoogst in de zoekresultaten moet worden weergegeven. Dat heeft te maken met je interne link structuur. Een goede richtlijn is: link van minder belangrijke artikelen naar belangrijke artikelen (mits ze relevant zijn, natuurlijk). Op die manier kan Google, simpelweg door interne links te analyseren, vaststellen welke artikelen het hoogst in de zoekresultaten moeten worden weergegeven.

Conclusie

De kans op keyword kannibalisatie in WordPress wordt groter naarmate je site en de hoeveelheid content groeien. Neem daarom zeker even de tijd om te checken of je niet toevallig meerdere artikelen op dezelfde zoekterm hebt geoptimaliseerd. Is dat het geval en staan ze niet op #1 en #2 in de zoekresultaten, dan is het de moeite waard om de artikelen samen te voegen. Hou ook de Yoast SEO analyse in de gaten bij het schrijven van nieuwe artikelen! Dat is de makkelijkste manier om kannibalisatie van zoektermen in de toekomst te voorkomen.

 

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.