Toen het principe van SEO nog in de kinderschoenen stond, werden er heel wat trucjes toegepast. Scraped content, duplicate meta data, keyword stuffing, cloaking, gekochte backlinks… Tegenwoordig kom je niet meer weg met dit soort trucjes. Google heeft haar algoritmes door de jaren heen flink verbeterd. De beste benadering om ervoor te zorgen dat je site goed vindbaar is en hoog scoort in zoekmachines? Holistische SEO! In deze blogpost leggen we uit wat holistische SEO precies is, waarom het van belang is en hoe je holistische SEO in WordPress kunt toepassen.
Wat is holistische SEO?
De term ‘holistisch’ is afgeleid van het Griekse woord holos, dat je kunt vertalen als ‘allesomvattend’. Het idee achter holisme is dat een geheel meer is dan de som der delen. Wanneer we spreken over holistische SEO, dan hebben we het over een benadering van zoekmachine optimalisatie waarbij rekening wordt gehouden met alle aspecten van een website en de online presence van die website. In plaats van alleen te focussen op specifieke tactieken zoals zoekterm optimalisatie en linkbuilding, wordt er een strategie gecreëerd waarin ook factoren zoals content kwaliteit, gebruikerservaring en technische optimalisatie worden meegenomen.
Waarom zou je holistische SEO toepassen?
De reden dat holistische zoekmachine optimalisatie zo goed werkt is omdat het aansluit op het doel van zoekmachines: de beste, meest relevante resultaten aan gebruikers verstrekken. Zoekmachines maken gebruik van complexe algoritmes om websites te evalueren en te ranken. Kijk maar naar de Google Ranking Factoren in 2024; factoren op het gebied van relevantie, beveiliging, autoriteit, kwaliteit, gebruiksvriendelijkheid en performance spelen allemaal mee.
Door SEO op een holistische manier te benaderen, kun je je website op al deze factoren optimaliseren en de kans dat je hoger in de zoekresultaten komt vergroten. Tegelijkertijd creëer je een betere gebruikerservaring voor je bezoekers, wat kan resulteren in meer vertrouwen en betrokkenheid. Holistische zoekmachine optimalisatie is tevens een manier om je website toekomstbestendig te maken. Algoritmes zijn onderhevig aan veranderingen, maar het uiteindelijke doel blijft hetzelfde. Dus als je een kwalitatief hoogwaardige website creëert die gericht is op de gebruiker, voorkom je penalties en verlies van ranking als gevolg van algoritme updates.
Hoe kun je holistische SEO in WordPress toepassen?
Wil je aan de slag met holistische SEO in WordPress, dan is het zaak om een alomvattende strategie op te zetten die alle aspecten van je website meeneemt. Dat betekent dat je je moet richten op:
Content
De uitspraak content is king is ook van toepassing op holistische zoekmachine optimalisatie. Je moet je content optimaliseren op relevante zoektermen, maar ook zorgen dat de content aansluit op de zoekintentie van je doelgroep, dat het unieke, nuttige en relevante informatie bevat, en aanmoedigt om actie te ondernemen.
Techniek
Technische SEO verwijst naar het optimaliseren van de structuur, code en performance van een website. Je moet ervoor zorgen dat je WordPress site makkelijk te crawlen, te indexeren en te begrijpen is voor zoekmachines. Ook veiligheid, mobielvriendelijkheid, snelheid en toegankelijkheid vallen onder de technische aspecten.
On-page SEO
On-page SEO verwijst naar het optimaliseren van individuele webpagina’s op specifieke zoektermen. Elke webpagina moet een helder doel hebben, met geoptimaliseerde meta data, URL-structuur en relevante interne links.
Off-page SEO
Off-page factoren draaien om het verbeteren van de reputatie en autoriteit van een website middels externe factoren. Hierbij kun je denken aan backlinks, recensies en vermeldingen in andere bronnen.
Gebruikerservaring
Gebruikerservaring of user experience (UX) draait om hoe gebruikers interactie met je website hebben en hoe zij deze interacties ervaren. Dat betekent dat er aandacht moet worden besteed aan onder andere navigatie, design en laadtijden.
Conclusie
Simpelweg je content volproppen met zoektermen en wat backlinks kopen werkt tegenwoordig niet meer. Wil je hoog ranken in zoekmachines en ervoor zorgen dat je in de toekomst ook goed blijft scoren, dan kun je niet om holistische zoekmachine optimalisatie heen.