Vorige week werden de resultaten gepubliceerd van een onderzoek dat werd uitgevoerd door de organisatie Digitaal Toegankelijk. Daaruit bleek dat Webflow, Wix en WordPress de meest toegankelijke content management systemen zijn.
Over het onderzoek
Tijdens het onderzoek van Digitaal Toegankelijk werd gekeken naar de toegankelijkheid van de 12 meest gebruikte content management systemen: Wix, Squarespace, Webflow, Joomla, Shopify, WordPress, WooCommerce, BigCommerce, Prestashop, Drupal, Magento en OpenCart. Analyse van de resultaten liet een duidelijk verband zien tussen digitale toegankelijkheid en zoekmachine optimalisatie (SEO). Websites die meer aandacht besteden aan het verbeteren van de digitale toegankelijkheid, kunnen dus ook profiteren van een betere vindbaarheid in zoekmachines. Hoewel toegankelijkheid op dit moment nog geen ranking factor is voor Google, is er wel sprake van veel overlap betreffende de criteria voor een goede toegankelijkheid en de criteria voor SEO. Bovendien heeft Google’s John Mueller al vaker aangegeven dat Google het belang van een goede toegankelijkheid zeker niet onderschat, en dat er een grote kans is dat het in de toekomst een belangrijke ranking factor zal worden.
WordPress in top 3 meest toegankelijke CMS
Webflow, Wix en WordPress scoorden respectievelijk het beste op het gebied van toegankelijkheid. BigCommerce, OpenCart en Prestashop scoorden hier het slechtst.
Er werd ook gekeken naar de toegankelijkheid van e-commerce platformen; daarbij kwam Shopify als beste uit de test, gevolgd door WooCommerce en Magento.
Meer weten?
Wil je meer weten over het onderzoek en de resultaten die daaruit zijn voortgekomen? Het volledige (Engelstalige) onderzoek van DigitaalToegankelijk.nl is hier te vinden. Je kunt ook onze eerder geschreven blogposts over toegankelijkheid lezen:
WooCommerce en toegankelijkheid
Alt tags voor toegankelijkheid
Tips om de toegankelijkheid van je WordPress site te verbeteren