Toegankelijk is een aspect van webdesign waar men vaak overheen kijkt. Als je een webshop bouwt met behulp van een WooCommerce thema, dan kan het zijn dat je op dat template vertrouwt om alle belangrijke elementen van het website ontwerp te dekken. Maar niet alle thema’s zijn even goed, dus een toegankelijke website is geen garantie. In dit artikel vertellen we wat meer over WooCommerce en toegankelijkheid.
Rekening houden met beperkingen
Wanneer we spreken over online toegankelijkheid, dan hebben we het over de manier waarop een website is ontworpen en geprogrammeerd om te zorgen dat ook bezoekers met beperkingen toegang hebben tot alle onderdelen van de site. Websites waarbij de toegankelijkheid niet geoptimaliseerd is, sluiten in feite een grote groep gebruikers buiten. En als je een webshop runt, betekent dit dat je klanten misloopt. Bij het optimaliseren van de online toegankelijkheid moet je rekening houden met de beperkingen die jouw bezoekers zouden kunnen hebben. Hierbij kun je denken aan auditieve, visuele, cognitieve, neurologische, psychische en spraakgerelateerde beperkingen.
WooCommerce en toegankelijkheid: de voordelen van een toegankelijke webshop
Als je denkt dat het deel van jouw doelgroep dat een beperking heeft te verwaarlozen is, dan heb je het mis. Wereldwijd kampen ongeveer 1 miljard mensen met een bepaalde beperking. Dat is iets minder dan een zevende van de wereldbevolking. Door aandacht te besteden aan WooCommerce en toegankelijkheid, kun je dus je bereik flink vergroten. Tegelijkertijd maak je je website gebruiksvriendelijker voor allebezoekers. Het optimaliseren van de toegankelijkheid heeft ook een positieve impact op je website snelheid – ook dit komt de gebruikerservaring ten goede. Dit is niet alleen mooi voor je conversies, maar laat ook zien dat je het beste voor hebt met je volledige doelgroep, wat het vertrouwen in je merk of bedrijf kan versterken.
Hoe toegankelijk is WooCommerce?
Hoe toegankelijk een WooCommerce webshop out-of-the-box is? Dat is afhankelijk van welk thema je kiest en hoe je dit thema aanpast. Kijk bijvoorbeeld eens naar WooCommerce’ eigen Storefront thema. Dit biedt niet alleen een naadloze integratie met WooCommerce maar voldoet ook aan de richtlijnen op het gebied van toegankelijkheid. WordPress heeft een ‘accessibility-ready’ tag aan het thema directory toegevoegd. Als je op zoek gaat naar een nieuw thema voor je WooCommerce shop, is het zeker aan te raden om van deze tag gebruik te maken. Als je echter besluit om een ander thema te gebruiken dat geen ‘accessibility-ready’ tag heeft, dan zul je zelf de toegankelijkheid moeten aanpakken. Wil jij je WooCommerce webshop toegankelijker maken? Morgen leggen we uit hoe je dat kunt doen!