Het team achter Zero BS CRM heeft vorige week versie 3.0 van hun WordPress plugin gelanceerd. Zero BS CRM is de eerste grote update sinds de plugin in augustus door Automattic werd overgenomen.
CRM is een acroniem voor Customer Relationship Management. CRM systemen bieden bedrijven de mogelijkheid om hun klantrelaties via een interface te beheren. Afhankelijk van de gebruikte software kunnen er veel verschillen zitten in hoe CRM systemen precies werken. Over het algemeen is het doel van deze systemen om het beheren van contacten, sales en productiviteit te vereenvoudigen.
Ondanks het relatief lage aantal gebruikers van de plugin ten tijde van de acquisitie (ongeveer 1.000) had Automattic alle vertrouwen in de kracht van het product. En terecht, want het aantal actieve installaties is inmiddels verdubbeld. De Zero BS CRM plugin is nog steeds gratis beschikbaar op WordPress.org. Ontwikkelaars Mike Stott en Woody Hayday onderhouden momenteel de ruim 30 commerciële extensies van Zero BS CRM.
Zero BS CRM 3.0
Versie 3.0 introduceert meerdere verbeteringen. Een van de belangrijkste zaken is de omschakeling naar custom database tabellen. Hierdoor moeten queries en transacties in grote databases aanzienlijk sneller verlopen. Ook de gebruikersinterface is sterk verbeterd ten opzichte van eerdere versie. Zero BS CRM heeft nu ook een makkelijker uitbreidbare basis. Dit biedt meer mogelijkheden voor custom CRM objecten in de toekomst. Zo zouden er bijvoorbeeld meer industrie-specifieke extensies gebouwd kunnen worden.
Rebranding?
Toen Automattic de plugin overnam, was er het idee om deze te rebranden als “Jetpack CRM”. Vooralsnog wordt nog steeds de naam Zero BS CRM gebruikt, voornamelijk omdat het team zich tot nu toe heeft gefocust op het opleveren van versie 3.0. De rebranding is echter nog niet van tafel. Het team is feedback van gebruikers aan het verzamelen om te bekijken of het een goede zet zou zijn om de plugin een nieuwe naam te geven. “Gezien de kortere naam is er niet veel tegenstand of negativiteit, wat minder druk zet op een groot rebrand project,” zei Stott, “maar het is zeker iets waar we nog op terug zullen komen.”