Na het vergelijken met de CMS’en Wix en Joomla, zetten we WordPress tegenover Drupal. De titel ‘vechten tegen het grote broertje’ is de eerste nadenker. Wie is waarom het grote broertje in WordPress versus Drupal, en is de één sterker dan de ander?
WordPress versus Drupal begint als broederliefde
Een manier om te zien wie het grote broertje is, is kijken naar de geboortedatum. Amerikaan Matt Mullenberg (1984) lanceert WordPress in 2003 en Belg Dries Buytaert (1978) start Drupal in 2009. Zo is Dries ouder dan Matt, maar is WordPress ouder dan Drupal. Voer voor de broedertwist inderdaad, maar wij hanteren de stelling dat WordPress rijper is. Rijper qua geboorte dan, want beide CMS’en zijn verschillende opgegroeid. Nee, we dwalen niet af, die ontwikkeling is juist de kern van het treffen tussen WordPress en Drupal.
vs.
De overeenkomsten tussen de CMS’en zijn treffend.
Beide zijn open source, gebruiken MySQL en zijn geschreven in PHP. Ze halen input uit open source software en gebruiken thema’s en plug-ins/modules.
CMS succes komt met de jaren
De blog van 3 juli jl. laat zien waarom WordPress succesvol is:
Het oordeel lijkt geveld, maar het zit iets anders.
Dit kwamen we bij WordPress versus Joomla ook tegen: het beginnen met Drupal is wat lastig. Na installatie is het zaak de website op te bouwen met behulp van 1186 distributies, 38.824 modules en 2534 thema’s. Op zich verschilt dit niet veel van WordPress en Joomla. Keuze genoeg, maar het is even sleutelen, mede omdat die modules zijn geen zelfstandige eenheden zijn. Om een bepaalde module te laten werken, heb je nog enkele ander nodig. Voor het behandelen van die modules is wel kennis nodig. Plug-ins in WordPress werken wel autonoom.
Houden we bij WordPress versus Drupal de rode draad van de ontwikkeling van beide CMS’en vast, dan komt een duidelijk kenmerk boven. Bij WordPress stond een hanteerbaar systeem voor bloggen aan de wieg en bij Drupal was dat een meer gecompliceerd systeem voor grote websites.
Die grote websites zijn websites van bedrijven met een afdeling vol webmasters. Dit is goed te zien aan de inhoud van het portfolio: Philips en de Belastingdienst zijn geen kleine jongens, maar ferme knapen.
SEO binnen WordPress versus Drupal
Dan waar het ons altijd om te doen is: gevonden worden. Ook hier verschilt Drupal niet echt veel van WordPress. In Drupal werkt SEO – natuurlijk – met modules. Voordeel hiervan is dat, na installatie van de module, uitbreiding van de website gecontroleerd en als vanzelf gebeurt. Bij WordPress is meer sturing nodig om de afzonderlijke pagina’s vindbaar te maken. Maar voor die modules in Drupal is weer de vereiste kennis nodig. Werken met baanzekerheid voor webmasters bij grote bedrijven, ploeteren in onzekerheid bij kleine bedrijven.
Aardig om te zien is dat Yoast dat ook vindt. Voor websites in WordPress is hij de helpende hand om pagina’s te optimaliseren maar voor websites in Drupal is hij dat ook. Zo zijn we langzamerhand wel aan de uitkomst in de tweestrijd WordPress versus Drupal toe.
Groot versus klein in CMS
Wat zagen we na eerdere ontmoetingen tussen CMS’en?
WordPress versus Wix staat voor SEO-waarde versus moeiteloosheid en WordPress versus Joomla staat voor bewegingsvrijheid versus wat mindere hanteerbaarheid.
Wat betreft WordPress versus Drupal zien we dat een confrontatie vrij moeilijk te realiseren is.
De een is groter dan de ander, maar de een is vooral anders dan de ander. Punt is dat de reeks mogelijkheden in Drupal erg groot is, maar dat voor juiste implementatie wel kennis vereist is. WordPress is eenvoudiger te doorgronden: het is ‘out-of-the-box’. Je moet misschien meer doen, maar het levert wel een gevoel van controle en tevredenheid op. En ja, het is altijd prettig jezelf een schouderklopje te geven.