Er zijn tal van manieren om meer uit je WooCommerce shop halen. De meeste webshop eigenaren richten zich vooral op het aantrekken en converteren van meer klanten. Maar het is ook de moeite waard om te bekijken of je de waarde van de bestellingen die je binnenkrijgt omhoog kunt brengen – dat zorgt immers ook voor meer omzet! Hoeveel de klanten van je WooCommerce shop nu gemiddeld uitgeven per bestelling, kun je eenvoudig berekenen door je totale omzet over een bepaalde periode (bijvoorbeeld een jaar) te delen door het aantal transacties in dezelfde periode. Lees verder en ontdek wat je kunt doen om de gemiddelde bestelwaarde in WooCommerce te verhogen zonder je prijzen te verhogen.
De gemiddelde bestelwaarde in WooCommerce verhogen
De beste methodes om de gemiddelde bestelwaarde in WooCommerce te verhogen zijn per webshop verschillend. Afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt kun je de volgende strategieën uitproberen:
#1. Urgentie
Het creëren van urgentie een van de meest effectieve methodes om consumentengedrag te beïnvloeden. Het kan meerdere positieve resultaten opleveren, waaronder een hogere gemiddelde bestelwaarde. Het principe van One Time Only (OTO) deals is een goed voorbeeld van urgentie. Je communiceert in feite naar je bezoekers dat als ze van een aanbieding willen profiteren, ze nu moeten beslissen – anders zijn ze te laat. Tijdgebonden acties, beperkte oplagen en feestdagen zijn ook goede manieren om een gevoel van urgentie bij shoppers op te wekken.
#2. Upselling
Upselling is eenvoudig te implementeren in WooCommerce. Zodra iemand iets in het winkelwagentje heeft geplaatst en wil afrekenen, zorg je dat de klant op een upsell pagina terecht komt. Op die upsell pagina (die dus voor de checkout pagina in het proces moet komen) presenteer je een mooie aanbieding die hun bestelwaarde verhoogd. De klant heeft dan één mogelijkheid om de aanbieding te accepteren of niet. Voorbeeld: Een klant bestelt een zak hondenbrokken bij je voor €19,95. Op de upsell pagina krijgt de klant de eenmalige mogelijkheid om twee zakken hondenbrokken voor €29,95 te bestellen. Voor klanten die bepaalde producten herhaaldelijk bestellen, zijn dit soort volumekortingen erg aantrekkelijk; ze gebruiken het toch wel. En voor jou compenseert de hogere bestelwaarde voor de iets lagere marge op het tweede product.
Lees ook: 3 plugins voor upsells in WooCommerce.
#3. Upsizing
Upsizing is een vorm van upselling. Om voort te bouwen op het bovenstaande voorbeeld: In plaats van een extra zak hondenbrokken tegen een lagere prijs aan te bieden, geef je de klant de mogelijkheid om een grotere zak van dezelfde brokken te bestellen. Dus als de klant een zak van 1,5 kilo in het winkelwagentje heeft gedaan, kun je op de upsell pagina laten zien dat je ook een voordelige zak van 4 kilo in het assortiment hebt.
#4. Cross-selling
Cross-selling wordt vaak in één adem genoemd met upselling, maar er zit wel degelijk verschil tussen. Waar upselling verwijst naar één of meer exemplaren van hetzelfde product, of een grotere of duurdere variant van hetzelfde product, of gaat het bij cross-selling om het aanbieden van producten die gerelateerd zijn aan het product dat de klant wil kopen. Ook in dit geval moet je je WooCommerce klanten doorverwijzen naar een speciale landingspagina. Verkoop je bijvoorbeeld smartphone hoesjes, dan zou een screen protector een goede cross-sell mogelijkheid zijn. De klant wil zijn smartphone beschermen, dus je biedt in feite een stukje extra bescherming. Bestelt iemand een koffiezetapparaat, dan kun je een ontkalkingsmiddel als cross-sell aanbieden. De klant wil zijn nieuwe koffiezetapparaat immers goed onderhouden om er zo lang mogelijk plezier van te hebben.
#5. Add-ons
Add-ons zijn kleine aanvullingen op het product dat de klant sowieso wil kopen, die het product net even wat beter maken. Een voorbeeld van een add-on zou een verlengde garantie op dat koffiezetapparaat kunnen zijn, of een cadeauverpakking. Het feit dat het om slechts een kleine meerprijs gaat, maakt add-ons heel laagdrempelig, waardoor je klanten eerder geneigd zijn om er gebruik van te maken. Extensies zoals Product Add-Ons for WooCommerce maken het voor jou heel makkelijk om dit in je webshop te implementeren.
#6. Product bundels
Met product bundels combineer je meerdere (aan elkaar gerelateerde) producten in één voordelige set. Een mooi voorbeeld van een productbundel is een BBQ set die bestaat uit verschillende soorten barbecuegereedschap. Of strandset die bestaat uit een badhanddoek, zonnebrandcrème, after sun, en een zonnebril.