Ben je op zoek naar manieren om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen? In dit artikel delen we de beste tips met je!
Voordat we beginnen raden we je aan om te zorgen dat je een goede opt-in plugin voor WordPress hebt. De beste opt-in plugins zijn eenvoudig te koppelen aan je e-mail service en kunnen je op verschillende manieren helpen om e-mailadressen te verzamelen. Een aantal zeer goede opt-in plugins voor WordPress zijn Thrive Leads, OptinMonster en Ninja Popups.
Heb je de opt-in plugin van je keuze geactiveerd? Laten we eens kijken wat je daar allemaal mee kunt doen!
10 tips om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen
#1. Creëer een Exit-Intent popup
Je hebt wellicht al best veel bezoekers. Maar wist je dat 65% van die bezoekers niet meer terugkomen? Dat is niet omdat ze niet meer willenterugkomen, maar omdat ze geen bladwijzer van je site hebben toegevoegd, je vergeten zijn of je niet meer kunnen vinden. Om te zorgen dat ze wel terugkomen, kun je gebruik maken van Exit-Intent technologie. Hiermee wordt automatisch een opt-in popup weergegeven aan de bezoekers die op het punt staan om je website te verlaten. En als je eenmaal hun e-mailadres hebt, kun je ervoor zorgen dat ze vaker terugkomen!
#2. Deel exclusieve kortingen en aanbiedingen
Zo’n Exit-Intent popup kan alleen voorkomen dat een bezoeker de pagina sluit als je ze een goede reden geeft om hun e-mailadres achter te laten. Zorg dus dat je Exit-Intent popup een aantrekkelijk aanbod bevat! Denk aan exclusieve kortingen of aanbiedingen, in ruil voor hun e-mailadres. Dit is een geweldige manier om bezoekers die op het punt staan je site te verlaten alsnog in nieuwsbrief abonnees te converteren.
#3. Voeg een welkomstbericht toe
De eerste indruk van je website moet een goede zijn. Een krachtig, aantrekkelijk welkomstbericht kan een prima manier zijn om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen. Ook in dat welkomstbericht kun je je bezoekers een mooie deal aanbieden in ruil voor het achterlaten van hun e-mailadres.
#4. Vraag niet om te veel informatie
De meeste opt-in plugins bieden je de mogelijkheid om zoveel velden aan je opt-in formulieren toe te voegen als je zelf wilt. Maar vraag jezelf altijd af: Welke informatie heb je écht nodig van een bezoeker? De meeste mensen hebben helemaal geen zin om al hun persoonlijke gegevens in te voeren, alleen om zich op je nieuwsbrief te abonneren. Maar dat hoeft ook niet. Een e-mailadres is nu het enige dat je nodig hebt!
#5. Voeg een CTA en optin aan je blogposts toe
Die bezoekers die je blogposts helemaal uitlezen zijn belangrijk voor je. Ze vinden je content blijkbaar zo interessant dat ze je website niet halverwege het lezen verlaten. Genoeg reden om hen van eenmalige bezoekers in abonnees te converteren. Je kunt een CTA aan het einde van je blogpost toevoegen en lezers vragen om hun e-mailadres achter te laten.
#6. Zet een optin link in je Instagram/Twitter bio
Een andere manier om meer nieuwsbrief abonnees te krijgen is door een deelbare link in de biografie van je Instagram en/of Twitter bio te zetten. Voeg een link toe naar je homepagina, een campagnepagina of een populair artikel dat van een opt-in formulier is voorzien.
#7. Verberg onnodige elementen
Misschien heb je een lange zijbalk met allerlei widgets voor je bezoekers. Maar al die widgets kunnen je bezoekers afleiden van wat jij wil dat ze doen, namelijk hun e-mailadres achterlaten. Hoe meer afleidingen je toevoegt, hoe kleiner de kans dat je meer nieuwsbrief abonnees krijgt. Verberg de elementen die je niet nodig hebt en leg de focus op je optin.
#8. Voeg een ‘Abonneren op nieuwsbrief’ checkbox toe aan je contactformulier
Het is wel zo prettig als bezoekers die een contactformulier invullen, zich meteen op je nieuwsbrief kunnen abonneren. De meeste contactformulier plugins voor WordPress (zoals bijvoorbeeld WPForms) bieden de mogelijkheid om een subscription checkbox aan je contactformulier toe te voegen. Met andere woorden, een zinnetje zoals ‘Ja, ik wil me abonneren op de nieuwsbrief’ met een vakje dat ze kunnen aanvinken.
#9. Gebruik ‘trigger words’ voor knoppen
Je CTA’s moeten overtuigend zijn. Vooral de knoppen! Uit onderzoek blijkt dat mensen sneller klikken op knoppen met gepersonaliseerde woorden.
Om een voorbeeld te geven: in plaats van “Download eBook” kun je beter “Download mijn eBook” gebruiken. En in plaats van “Start gratis proefabonnement” kies je beter voor “Start mijn gratis proefabonnement”.
#10. Split test je opt-ins
Als je twijfelt welke methode jou de meeste nieuwsbrief abonnees oplevert, giet dan je hele campagne in een split test (ook wel A/B test genoemd) om te achterhalen welk opt-in formulier het beste werkt op je website.