Als je de moeite neemt om na te gaan of je website volledig SEO vriendelijk is (zoekmachinevriendelijk dus) kom je achter één heel vervelend gegeven. Namelijk: óf je site voldoet aan alle SEO-eisen en ziet er niet uit óf je gaat voor een vormgeving-technisch mooie site, maar dan blijft je SEO-knop in het rood. Keuzestress!
Dit is natuurlijk een beetje gechargeerd, maar ook al doet Google goed zijn best om gewoon netjes geschreven teksten – dus van een bepaalde lengte, met gebruik van synoniemen en regelmatige tussenkoppen – als zoekmachine vriendelijk te bestempelen; als je je site écht bovenaan in de zoekmachines wil hebben, moet je inleveren op de vormgeving.
SEO-eisen
In het overzicht van je pagina’s krijg je direct in één oogopslag te zien welke pagina’s voldoen aan de SEO-eisen en welke verbetering nodig hebben. Kijk, dat mijn ‘contact’-pagina op rood staat, snap ik. Op deze pagina staat nauwelijks tekst, dus wordt dat keihard afgestraft. Oh Well, daar kan ik mee leven.
Maar neem nu mijn homepage. De leesbaarheid krijgt groen licht van Yoast, maar mijn SEO blijft steken op oranje. Terwijl dit toch de belangrijkste pagina van mijn site is! Wat gaat daar nu fout?
Gelukkig heb ik mijn website-wizzkid achter de hand, want ik kom er weer eens niet uit. Nu blijkt dat je ALTIJD een focuswoord moet ingeven. Dat is namelijk het woord waarop Google je site analyseert.
Focuswoord
Ooooooohhhhh!! Ja sjemig! Dát zijn dus van die dingetjes die je dus maar net moet weten… Ik heb dus direct een focuswoord toegevoegd aan de pagina ‘Over mij’ en bij ‘Wat ik doe’ een ander focuswoord ingegeven. En warempel. De rode en oranje balletjes kleuren groen!
Nou ja, bijna. Want de ‘readability‘ van Over mij is nog steeds niet helemaal goed. Maar daar komt dus de keuzestress om te hoek kijken. Dan moet ik onnodige tussenkoppen in mijn teksten gaan verwerken, wat de opmaak van de pagina niet ten goede komt.
Kortom, als je je volledig aan de SEO-regels houdt, moet je pagina’s volplempen met foto’s (al dan niet nodig), tussenkoppen moeten je focuswoord bevatten (ook al slaat dat kant nog wal op die plek), móet je focuswoord in de eerste alinea staan (dus als dat taaltechnisch gezien een vreemde tekst oplevert, is dat jammer) en moet je tekst dus tussen de driehonderd en vijfhonderd woorden bevatten.
Nou. Succes op je contactpagina!
Een ps dit keer:
PS: Overigens kom ik er net achter dat als je een pagina aan het maken bent of bijvoorbeeld een blog aan het schrijven bent, de SEO-analyse pas van start gaat als je je verhaal hebt opgeslagen als concept. Doe je dat niet, dan blijft dat SEO-knopje héél lang grijs!