Of je nu dagelijks, wekelijks of slechts af en toe blogt, het is een heerlijk gevoel om op die ‘Publish’ knop te klikken en je wijze woorden de wereld in te sturen, zodat ze door je trouwe lezers verslonden kunnen worden. Maar weet je wel zeker dat je WordPress blogpost klaar voor publicatie is? Heb je niet toevallig iets over het hoofd gezien? Natuurlijk, je kunt altijd teruggaan en je blogpost bewerken, maar het is wel zo professioneel om het gewoon in één keer goed te doen. Om je te helpen hebben we een handige checklist voor je opgezet die je kunt gebruiken voor je op ‘Publish’ klikt.
Is je WordPress blogpost echt klaar voor publicatie?
#1. Heb je je spelling en grammatica gecontroleerd?
Er is niets ergers dan wanneer je ziet dat de eerste reacties op je blogpost afkomstig zijn van bezoekers die je op je spelfouten wijzen. Behalve dat een slechte spelling en grammatica niet erg professioneel overkomt, leidt het je bezoekers ook af van je content. De spellingscontrole zal niet al je foutjes eruit halen, dus zorg dat je je blogpost altijd nog even doorleest. Of schakel een proofreader in.
#2. Heb je je links gedubbelcheckt?
Eén klein foutje in je hyperlink, en je bezoekers belanden op een 404 pagina. En dat kan drastische gevolgen hebben. Zorg dus gewoon dat je de tijd neemt om al je links te checken. Preview je blogpost en klik op de links om te controleren of ze het doen én of ze naar de juiste pagina leiden. Zorg bij externe links dat je de pagina in een nieuw tabblad laat openen om te voorkomen dat bezoekers jouw website verlaten.
#3. Zijn je afbeeldingen niet te groot?
Met groot bedoel ik niet de afmetingen, maar het aantal MB. Te grote afbeeldingen kunnen je WordPress site aanzienlijk vertragen. Er zijn verschillende methodes op het gebied van afbeeldingen optimaliseren voor het web, dus zorg vooral dat je hier even de tijd voor neemt. Want elke seconde telt.
#4. Heb je alt tags aan je afbeeldingen toegevoegd?
Heb je er bij het uploaden van de afbeelding aan gedacht om de ‘alt tekst’ in te vullen? Dit is belangrijk voor je SEO. Daarbij zijn er software programma’s voor slechtziende bezoekers die van deze ‘alt text’ afhankelijk zijn. Probeer een korte maar krachtige beschrijving van de afbeelding neer te zetten, bij voorkeur met het focus zoekwoord.
#5. Ben je tevreden met je permalinks?
Afhankelijk van je instellingen wordt de URL van je blogpost jouwdomein.nl/de-naam-van-de-blogpost. Maar vaak is de permalink te lang. In dat geval kun je deze korter maken. Ook is het slim om stopwoorden als ‘de’ en ‘en’ eruit te halen (er zijn ook plugins die dit automatisch voor je doen. Het aanpassen van je permalink moet je altijd doen voordat je de blogpost publiceert. Doe je het pas daarna, dan zal elke inbound link een dode link zijn. Tenzij je een redirect aanmaakt; Yoast SEO doet dat automatisch voor je. Maar zorg dat je weet wat de beste permalink structuur voor SEO is.
#6. Heb je categorieën aangevinkt en tags ingevuld?
Soms wordt je blogpost alleen weergegeven als deze aan een categorie is toegewezen. Categorieën helpen je bezoekers tevens om sneller te vinden wat ze zoeken. Hetzelfde geldt tags. Neem de tijd om je blogpost in de juiste categorie of categorieën te zetten en vul een aantal relevante tags in.
#7. Sta je achter wat je hebt geschreven?
Vraag jezelf af: Wil ik echt dat de wereld deze blogpost ziet? Heb je je artikel wellicht in een opwelling geschreven, en begin je achteraf te twijfelen of het je reputatie wel ten goede komt? Als je er niet zeker van bent, slaap er dan gewoon een nachtje over. Sta je helemaal achter wat er in je artikel staat, dan is je blogpost klaar voor publicatie en kun je op ‘Publish’ klikken.