Dit moet je weten over heatmaps in WordPress

Dit moet je weten over heatmaps in WordPress

Heatmaps zijn, net als Google Analytics, een krachtige manier om inzicht te krijgen in wat gebruikers doen op je website. Bijvoorbeeld waar ze op klikken, hoe ver ze scrollen, waar ze naar kijken en wat ze negeren. Dit moet je weten over heatmaps in WordPress!

Wat is een heatmap?

Een heatmap (of heat map) is een grafische weergave van data waar de waarden middels kleur worden aangegeven. Heatmaps maken het makkelijk om complexe data te visualiseren en te interpreteren.

Een website heatmap visualiseert de meest populaire (warme) en minst populaire (koude) elementen van een webpagina door het gebruiken van kleuren op een spectrum van rood naar blauw. Heatmaps faciliteren data-analyse middels het aggregeren van gebruikersgedrag en laten in een oogopslag de interactie tussen gebruikers en een webpagina zien. De bevindingen kunnen weer gebruikt worden voor het identificeren van trends en het verder optimaliseren van de website.

Welke soorten heatmaps zijn er?

De term ‘heatmap’ is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende heatmapping tools, zoals:

Scroll maps

Scroll maps laten het exacte percentage mensen zien die naar een punt op de pagina scrollen. Hoe roder het gebied, hoe meer bezoekers het hebben gezien.

Click maps

Click maps laten zien waar bezoekers met hun muis klikken (op desktop apparaten) of met hun vinger tikken (op mobiele apparaten). De kaarten zijn kleur gecodeerd om te laten zien op welke elementen het meest geklikt of getikt is (geel, oranje, rood, enz.).

Move maps

Move maps tracken de muisbewegingen van bezoekers terwijl ze over de pagina navigeren. De ‘hotspots’ op een move map laten zien waar gebruikers hun muis ‘pauzeren’. Onderzoek heeft uitgewezen dat er een verband is tussen waar mensen naar kijken en waar hun muis zich op dat bevindt, wat betekent dat een move map een indicatie geeft van waar mensen naar zouden kunnen kijken als ze op je pagina zitten.

Desktop & mobiele heatmaps

Desktop en mobiele heatmaps helpen je om de performance van een webpagina op verschillende apparaten te vergelijken. Om een voorbeeld te geven: content die op een desktop pagina prominent in beeld is, zit op een smartphone vaak veel verder ‘onder de vouw’. Het kan interessant zijn om te zien of er verschil is in de interactie.

De voordelen van heatmaps in WordPress

Door het gebruiken van heatmaps in WordPress krijg je inzicht in de interactie tussen je bezoekers en je webpagina’s. Zo kun je antwoorden vinden op kritische vragen, zoals ‘Waarom is mijn bounce percentage zo hoog?’ of ‘Hoe zorg ik dat meer bezoekers actie ondernemen?’ Met behulp van heatmaps kun je vaststellen of bezoekers:

  • Je belangrijkste content te zien krijgen of niet;
  • In staat zijn om de belangrijkste links, knoppen, opt-ins en CTA’s te vinden (en of ze er iets mee doen);
  • Afgeleid raken door niet-klikbare elementen;
  • Problemen ervaren op mobiele of desktop versies van je website.

Nu je weet wat heatmaps zijn en welke voordelen ze bieden, sta je ongetwijfeld te popelen om ermee aan de slag te gaan. Daarom belichten we morgen de beste WordPress heatmap plugins!

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Medaille-buddy

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.