In de vorige sessie over copywriting zijn de eerste 6 van 12 handige tips verteld. Tips die voor de hand liggen en tips die onverwacht zijn. Het doel van die hints is gelijk: tekst produceren die bijblijft: tekst die het waard is om bewaard te worden.
Copywriting op gang brengen
In principe is achter het beeldscherm gaan zitten voldoende om copywriting op gang te brengen, maar hier doelen we even op die eerste zes tips. En voor wie liever op deze webpagina blijft:
- schrijf (exponent)
- vraag hulp meer ervaren schrijvers
- bestook lezers met een eigen humor
- gebruik bestaande ideeën
- Writer’s Block bestaat niet
- lees (exponent)
Wie dit niet duidelijk genoeg vindt, klikt terug naar het verleden.
En nu we het allemaal weer bij zijn, volgens de volgende 6 tips in copywriting.
Copywriting in tips
Tip 7: experimenteer!
Zelf voel ik een (m.i. vrij gezonde) weerstand tegen mensen die op 6-jarige leeftijd zeggen dat ze notaris of piloot willen worden en die, als ze groot zijn, dat inderdaad ook zijn. Hun leven lijkt geheel en al vast te staan en uitgestippeld te zijn geweest.
In copywriting geldt dit net zo.
Tijdens de eerste zin is het amper mogelijk te weten hoe de laatste zin er uit zal komen te zien. Al schrijvend komt men op ideeën en ziet men mogelijke wendingen, en de uitkomst kan verrassend zijn. Verrassend is niet altijd goed genoeg, maar zie daarvoor Tip 1 en Tip 2.
Zo werkend, kweekt men ervaring en daardoor wordt de uitkomst steeds beter.
Tip 8: houd van de medemens
Vrees niet, dit is geen verhaalwending richting een altruïstische levenshouding, het is een voorwaarde voor copywriting. En het betekent ook niet dat men zich op feestjes het best thuis voelt. Het gaat er om aardig te kunnen inschatten hoe die medemens, de lezer, zal reageren op hetgeen men schrijft: empathie. Hiervoor is best enige afstand tot de lezer nodig. De copywriter vraagt zich af ‘Is dit om te lachen?’, ‘Ga ik hier te ver?’, ‘Blijft dit hangen?’, enz.
Afijn, Tip 7 is hier goed toepasbaar.
Tip 9: schop ergens tegenaan
Zie hier de kracht van het internet: het is lange afstandswerk. Dit maakt het iets veiliger om te zeggen wat je wilt, al zien we dit op Social Media helaas vaak voorbijkomen. Binnen copywriting echter kan het geen kwaad eens een knuppel in het hoenderhok te gooien:
- bekritiseer een bekend persoon
- publiceer een roddel
- zet vraagtekens bij de status-quo
- schrijf iets tegen het pikante aan
- beklaag de overheid
Het is echter niet verstandig voortdurend in hele artikelen ergens tegenaan te schoppen. We willen niet á la Julian Assange in de ambassade in Equador belanden. Ergens tegenaan schoppen doet het wel goed met betrekking tot voorbeelden en verwijzingen. Het maakt deel uit van de eigen schrijfstijl en de eigen humor (Tip 3) en het schept een eigen kring van lezers.
Tip 10: bied verregaande klantenservice
Klantenservice staat heel erg in direct verband met copywriting die blijft hangen.
Dat wil men van de (potentiële) klanten namelijk ook. Vrijwel alles staat momenteel in het teken van de kostprijs. Waar het vroeger één keer per jaar uitverkoop was, is het nu veel vaker uitverkoop. Kenmerkend aan bezoekers van de uitverkoop is dat ze na die uitverkoop niet terugkeren; de kwaliteit die men wil hebben is namelijk uitverkocht.
Hoe houdt men in copywriting lezers vast? Niet door goedkoop snel werk te leveren, maar door kwaliteit voor te schotelen. Daar hoort gedegen klantenservice bij. Dat scheidt uitverkoopkopers van blijvende klanten, en blijvende kanten hebben doorgaans beter gevulde portemonnees.
Tip 11: stap in de ring
Wanneer kan men zichzelf een copywriter noemen? Het klinkt aantrekkelijk om te zeggen ‘zodra men zichzelf een copywriter noemt.’ Vergelijken we dat met andere werkzaamheden dan loopt deze bewering al snel spaak: ‘ik ben een bokser zodra ik mezelf een bokser noem.’ Echter, een bokser kan pas een bokser worden genoemd nadat hij/zij de ring ingestapt is en enkele gevechten achter de rug heeft.
In copywriting gaat dit net zo.
Zie ook Tip 1 die heel toepasselijk heet ‘schrijf tot je erbij neervalt’. De definities van copywriter verschillen van ‘1000 woorden per dag tot ‘3 jaar’. Anders gezegd, het is een vrij subjectief gegeven en dat is mooi. Het levert namelijk vrij weinig op jezelf met recht copywriter te kunnen noemen. Het levert iets op gelezen te worden en interessant gevonden te worden.
Tip 12: gooi de handdoek niet in de ring
Uit de vorige Tips is wel enigszins naar voren gekomen dat copywriting geen kattenpis is. Als een bokser in de ring stapt, is het de bedoeling daar zo lang mogelijk te blijven. Boksers zijn wat dat betreft een mooi voorbeeld want de biografieën van boksers komen treffend vaak overeen. Als kind van straat gehaald en na jaren trainen succesvol worden.
En jawel, in copywriting gaat dit net zo.
Men mag niet verwachten dat artikel nummer 5 een doorslaggevend succes gaat worden. Er moet geschuurd en geschaafd worden tot de ultieme uppercut gevonden is. Wie na drie jaar weer eens naar zijn/haar eerste werk kijkt, lacht zich waarschijnlijk een ongeluk. Een linkse hoek incasseren hoort er inderdaad gewoon bij.
Copywriting, de conclusie
Copywriting om in het levensonderhoud te voorzien is hard werken en er zijn erg veel banen die veel meer roem en geld opleveren. Maar wat als men nu eenmaal moet schrijven omdat men niet anders kan? De troostende gedachte is dat men waarschijnlijk een goede copywriter gaat worden.
Of men die roem ooit meemaakt is maar de vraag (Jacques Perk: 22 jaar, Hans Lodeizen: 26 jaar, Anne Frank: 15 jaar). En of men over 50 jaar nog herinnerd wordt ook (Dan Brown).
Aan plugins biedt WordPress, buiten Yoast SEO, niet veel, maar we gaan uit van de lange weg: stevig doorgaan zonder de handdoek in de ring te gooien.