Copywriting doen we allemaal. Toch verschilt het effect van wat wij neerschrijven aanzienlijk. Hoe kan dat? Na vaststellen wat copywriting precies is, stippen we twaalf punten aan waar op gelet moet worden. Hier de eerste zes, soms onverwachte, punten.
Copywriting volgens het boekje
Wat is copywriting? Volgens Wikipedia is copywriting de specialisatie in het schrijven van reclametekst en andere wervende teksten. De communicatiewetenschap rekent copywriting en reclameteksten tot de marketingcommunicatie.
Simpeler gezegd: copywriting is tekstschrijven, en daarvan weten wij dit:
- tekstschrijven is moeilijk
- tekstschrijven dat waard is om te delen is moeilijker
- tekstschrijven dat waard is om te bewaren is het moeilijkst
Dit tekstschrijven doen we allemaal en graag gieten we het in de vorm van copywriting.
Er is al eens gewezen op het belang van gedegen copywriting, en hoe dat tekstschrijven die pakkende vorm krijgt, is aan te geven in tips. Dankzij deze tips is het mogelijk een klasse tekstschrijver te worden (ja, echt).
Copywriting in tips
Tip 1: schrijf tot je erbij neervalt
Het pad naar succes is productie. Dit klinkt als een tijdrovende taak, zeker als men een specialist is en schrijft met het idee dat iemand over de schouder meekijkt. Deze houding werkt niet. Vrijuit schrijven werkt wel. Dat leidt ongetwijfeld tot de nodige onzin, maar de basis is gecreëerd. Wat op het scherm komt, is de eerste versie die men zelf kan redigeren.
Leuk voorbeeld van ‘schrijven tot je erbij neervalt’ is de bibliografie van auteur W.F. Hermans (wie hem niet kent, schaamt zich). De goede man is 74 jaar oud geworden en heeft in 50 jaar tijd 67 boeken geschreven.
Hierin nemen we mee dat dit vóór de tijd van de beeldschermen was en dat hij niet alles direct perfect opschreef.
Deze papiervreter schreef echt tot je erbij neervalt.
Tip 2: vraag een meer ervaren schrijver om hulp
Wij zijn allemaal gevoelig. Gevoelig genoeg om iets op het beeldscherm te zetten en gevoelig genoeg om te balen als iemand het afkeurt. Maar die afkeuring is juist de stap voorwaarts in copywriting. Let wel, we hebben het hier over de zogenaamde opbouwende kritiek. Zelf missen we foute dingetjes omdat we het al vijf keer hebben zien staan of we vergeten een overbodig woord weg te halen na Copy/Paste. Anders gezegd: ‘leve de tweede lezer!’
Tip 3: ontwikkel een apart gevoel voor humor
Copywriting heeft zijn beperkingen. Met name omdat we niet weten voor wie we schrijven. Daardoor dringen we eigenlijk onze schrijfstijl aan de lezer op. En als we dat toch doen, is het handig te zorgen dat die schrijfstijl bijblijft. Dat roept om ‘anders dan anders’.
Vraag op een feestje bijvoorbeeld ‘Wat weet je van Almelo?’ en vrijwel niemand zal zeggen dat dit een gemeente in Twente is. Het merendeel antwoordt lachend: ‘Het stoplicht staat op rood …’ Humor blijft bij. In copywriting de eigen schrijfstijl met de eigen humor hanteren, maakt ook kans op bijblijven.
Tip 4: steel ideeën
Ja, dit staat er echt. In copywriting het wiel uitvinden, is natuurlijk een sprookje. We kennen allemaal het moment wel waarop het blanco beeldscherm je aanstaart. Iets nieuws bedenken zit er dan echt niet in. Nu is kopiëren geheel uit den boze, maar dan is het tijd om de taak als copywriter een iets andere inhoud te geven. Niet langer is het de bedoeling wervende teksten te verzinnen, maar dankzij tekst in eigen stijl worden de lezers aan iets herinnerd. Tip 3 in optima forma.
De manier om het blanco beeldscherm te lijf te gaan.
Tip 5: Writer’s Block is een mythe
Eigenlijk is na de vorige tips niet veel uitleg meer nodig. Wat is een passende verklaring voor een Writer’s Block: ‘Ik heb geen inspiratie’, ‘ Mijn muze heeft mij verlaten’? In copywriting is dit eerder te kenmerken als de romantische weergave van luiheid. Oftewel, gewoon gaan zitten achter dat blanco beeldscherm en het komt wel. Zeker na het naleven van de volgende tip.
Tip 6: lees je een ongeluk
Lezen levert kennis op en kennis is macht. Best een serieuze tip om Copywriting in 12 tips, deel 1 mee te eindigen, maar deze macht is handig. Gevolg is dat het tekstschrijven ons een stuk makkelijker afgaat: de eigen denktank wordt gevuld. Naast dit schrijven zelf, zijn we kritisch op wat we lezen, lezen we andere humor en zijn er meer ideeën om te stelen waardoor we minder snel last van luiheid hebben.