Het was voorheen best lastig om goede conversationele formulieren, quizzen, enquêtes en vragenlijsten in WordPress te maken, omdat er niet echt een goede WordPress-focused oplossing was. Je had natuurlijk wel Typeform, een SAAS tool. Maar Typeform heeft een aantal nadelen. Daarom heeft WPForms een Typeform alternatief ontwikkeld: Conversational Forms.
Waarom Typeform niet altijd ideaal is voor WordPress gebruikers
Typeform is op zich een goede tool. Maar er zitten een aantal nadelen aan verbonden:
- Je formulier data wordt op hun servers opgeslagen. Dat betekent dat je iemand anders moet vertrouwen voor de veiligheid van je gegevens – en die van je bezoekers.
- Typeform is best prijzig, zeker als je ZZP’er bent of een klein bedrijfje hebt. De premium abonnementen beginnen bij $30 per gebruiker per maand, en als je meer features wilt, dan zit je al snel op $59 per gebruiker per maand.
- Hoewel Typeform ook een gratis abonnement biedt, heeft dit net iets te veel beperkingen voor de meeste WordPress gebruikers.
Over Conversational Forms
Conversational Forms by WPForms is een gebruiksvriendelijke WordPress addon die je in staat stelt om interactieve WordPress formulieren te creëren – zonder de hoge kosten van Typeform. En anders dan Typeform is WPForms een open source WordPress plugin, wat betekent dat al je gegevens gewoon op je website worden opgeslagen, in plaats van op een of andere server van een derde partij. WPForms is ook veel kosten efficiënter. Het Basic abonnement kost je slechts $39,50 per jaar. Je kunt ook het Pro jaarabonnement aanschaffen voor $399, en daarmee heb je een onbeperkt aantal formulieren, enquêtes en andere krachtige features – inclusief de Conversational Forms addon. De WPForms plugin wordt door meer dan 1 miljoen websites gebruikt, dus dat zegt wel wat!
Wat maakt Conversational Forms zo goed?
De interactieve benadering zorgt ervoor dat meer mensen hun formulier invullen. Dat is zeer effectief bij enquêtes, clienttevredenheidsonderzoeken, registratieformulieren voor gebruikers en evenementen en donatieformulieren. Dit soort formulieren zijn doorgaans langer en bevatten meer velden. Als je al die vragen tegelijk weergeeft, voelen gebruikers zich vaak al snel overweldigd, waardoor de kans dat ze het formulier wegklikken erg groot is.
Conversational Forms lost dit probleem op door gebruikers slechts één vraag tegelijk te stellen. In plaats van een slaapverwekkend lang formulier, voelt het veel interactiever en houdt het de aandacht van de gebruikers vast.
Hoe werkt het?
Het eerste dat je moet doen is de WPForms plugin installeren en activeren. Daarna moet je naar de WPForms > Settings pagina om je licentie te verifieren. Vervolgens ga je naar WPForms > Addons om de Conversational Forms addon te installeren. Zodra de addon status op ‘Active’ staat, kun je aan de slag. Je kunt Conversational Forms gebruiken voor zowel nieuwe als bestaande formulieren die je met WPForms hebt gemaakt. Hoe dat precies in zijn werk gaat kun je zien in de Conversational Forms demo.