7 tips voor als je een Amerikaanse WooCommerce shop gaat opzetten

7 tips voor als je een Amerikaanse WooCommerce shop gaat opzetten

Ik werk al een aantal jaren samen met een kleine Nederlandse uitgeverij. Na meerdere succesvolle Nederlandstalige publicaties ligt de eerste Engelstalige publicatie nu bij de drukker. Deze zal via de Nederlandse webshop verkrijgbaar zijn, maar moet ook in de Verenigde Staten beschikbaar komen. En dus mocht ik aan de slag met het bouwen van een nieuwe website, specifiek gericht op de Amerikaanse markt. Ik kwam er al snel achter dat als je gewend bent om WordPress websites te bouwen voor een Nederlandse doelgroep, er wel een aantal zaken zijn waar je rekening mee moet houden. Hieronder belicht ik kort een aantal aandachtspunten voor als je een Amerikaanse WooCommerce shop gaat opzetten.

7 aandachtspunten voor een Amerikaanse WooCommerce shop

#1. Domeinnaam

In Nederland registreer je .nl domeinnamen via je hostingbedrijf of direct via SIDN. In de VS werkt het iets anders. Daar kun je bijvoorbeeld een .com domeinnaam registreren via Domain.com. Je hoeft daar overigens niet per se hosting af te nemen: je kunt gewoon een hostingpakket kiezen van een provider waar je al bekend mee bent. Die kan er dan voor zorgen dat je .com domeinnaam aan je hostingpakket gekoppeld wordt.

#2. Wet- en regelgeving

In Nederland en de rest van Europa moet je website voldoen aan de regels van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In de VS heet dit de General Data Protection Regulation (GDPR). Het is een Europese verordening, maar dat betekent dus niet dat je hier geen rekening mee hoeft te houden als je WooCommerce shop gericht is op de Amerikaanse markt. Als jij (of degene voor wie je de website bouwt of beheert) zich in de EU bevindt en/of als er ook bezoekers uit de EU op de site kunnen komen, dan moet je je gewoon aan de AVG/GDPR houden.

Lees ook: 5 WordPress plugins om je site AVG-proof te maken.

#3. Taal

Een Amerikaanse versie van een Nederlandse WooCommerce shop opzetten gaat veel verder dan simpelweg je Nederlandse teksten naar het Engels vertalen. Je moet namelijk ook rekening houden met andere lokalisatie-gerelateerde zaken. Denk bijvoorbeeld aan munteenheden, tijd- en datumnotaties (wat in Nederland wordt aangeduid als dag/maand/jaar wordt in de VS aangeduid als maand/dag/jaar) en andere meeteenheden (inches, feet en miles in plaats van centimeters, meters en kilometers, en pounds in plaats van kilo’s).

Ga je geen aparte website maar een meertalige site bouwen? Check dan deze 7 redenen om WPML te gebruiken voor je meertalige WordPress website.

#4. Prijzen

Als je producten op je Amerikaanse WooCommerce shop gaat aanbieden die je ook in Nederland verkoopt, moet je goed nadenken over wat je met de prijzen gaat doen. Je zou ervoor kunnen kiezen om prijzen een op een over te nemen en dan de € in een $ veranderen – op dit staat de Euro bijna gelijk aan de dollar. Maar dat zal in de toekomst ongetwijfeld veranderen. Met het oog op de schommelingen in waarde kan het raadzaam zijn om gewoon de actuele wisselkoers aan te houden. Vergeet ook niet dat als je vanuit Nederland moet verzenden, je waarschijnlijk ook met hogere verzendkosten te maken hebt. Die zul je ook moeten berekenen!

#5. Zakelijke bankrekening

Als een bedrijf in Nederland gevestigd is, zul je soms wat meer moeite moeten doen om de Amerikaanse doelgroep ervan te overtuigen dat je onderneming legit is. Wat precies is vooral afhankelijk van het soort producten dat je verkoopt, maar het is in elk geval aan te raden om een zakelijke rekening te open bij een Amerikaanse bank.

#6. Betaalmethodes

Als je een WooCommerce shop opzet voor een Nederlandse doelgroep, dan maak je natuurlijk gebruik van iDeal en eventueel van andere betalingsmethodes die we hier veel gebruiken. In de VS betalen shoppers meestal via creditcard, cheques of PayPal. Het spreekt voor zich dat je deze betaalwijzen moet faciliteren. Doe je dat niet, dan zullen potentiele kopers ongetwijfeld afhaken. En dat is natuurlijk niet de bedoeling.

#7. E-mails

Als je dacht dat je wel klaar was met de Amerikaanse versie van je WooCommerce shop… think again! Je moet er namelijk ook voor zorgen dat alle geautomatiseerde e-mails die je klanten via je Amerikaanse WooCommerce shop ontvangen gericht zijn op een Engelstalig publiek. Denk aan order bevestigingen en mails over de bestelstatus.

Lees ook: Onvoltooide bestellingen in WooCommerce? Stuur klanten een automatische herinnering!

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.