10 oorzaken van verlaten winkelwagentjes | WP Handleiding

10 oorzaken van verlaten winkelwagentjes

Run je een Woocommerce webwinkel? Als bezoekers je shop verlaten voor ze hun bestelling afronden, is het belangrijk om uit te zoeken wat daar de reden voor is – dan kun je er namelijk iets aan doen. Hieronder belichten we 10 veelvoorkomende oorzaken van verlaten winkelwagentjes.  

10 veelvoorkomende oorzaken van verlaten winkelwagentjes

#1. Een verwarrend checkout proces

Je klanten willen graag zo snel mogelijk hun bestelling af kunnen ronden. Daarom is het belangrijk dat het checkout proces alleen noodzakelijke stappen bevat. Formulieren kunnen beter geen velden bevatten voor gegevens die eigenlijk niet nodig zijn – het kost klanten dan alleen maar meer tijd om alles in te vullen.

#2. Geen mogelijkheid om als gast te bestellen

Een andere belangrijke oorzaak voor verlaten winkelwagentjes is de vereiste om een account aan te maken. Het is natuurlijk goed om die mogelijkheid te bieden voor degenen die vaker iets willen bestellen, maar niet alle klanten willen dit. Zorg dus dat het ook mogelijk is om als gast een bestelling te plaatsen.

#3. Gebrek aan betaalmethodes

In Nederland betalen de meeste online shoppers het liefst met iDeal, maar in andere landen zijn er andere betaalmethodes die de voorkeur hebben. Zoek uit waar de voorkeur van jouw doelgroep naar uit gaat en zorg dat de meeste gewenste betaalmethodes beschikbaar zijn.

#4. Onverwachte verzendkosten

De verzendkosten verschijnen meestal pas wanneer een klant de verzendgegevens invoert op de checkout pagina. Vaak anticiperen ze niet op extra kosten, en als je concurrenten lagere verzendkosten of zelfs gratis verzending aanbieden, kan dit een oorzaak zijn van verlaten winkelwagentjes.

#5. Zorgen om de veiligheid

Online shoppers vullen persoonlijke gegevens in en voeren online betalingen uit. Dat doen de meesten alleen als ze ervan overtuigd zijn dat dit op een veilige manier kan. Zo laat je zien dat je WordPress webshop betrouwbaar is.

#6. Lange (of geen duidelijkheid over) levertijden

Levertijden spelen een cruciale rol bij winkelend publiek. Er zijn tegenwoordig heel veel webwinkels die een ‘vandaag besteld, morgen in huis’ beleid hebben, en dat heeft ervoor gezorgd dat we een beetje verwend zijn geworden. Als 24-uurs leveringen niet mogelijk zijn is dat niet erg, maar bedenk dat shoppers willen weten waar ze aan toe zijn. Zorg dus dat je de levertijden duidelijk communiceert!

#7. Onduidelijkheid over retourzendingen

Veel shoppers zijn geneigd van een bestelling af te zien als ze het beleid met betrekking tot retourzendingen en restituties onduidelijk vinden. Zorg dat je een goed vindbare retourpagina hebt (een linkje in de footer is altijd aan te raden) en vermeldt daarop duidelijk wat shoppers mogen verwachten als ze hun bestelling willen retourneren.

#8. Een trage webshop

Een trage site is een veelvoorkomende reden voor mensen om hun winkelwagen te verlaten. Regelmatig je WordPress snelheid testen is verstandig. Hou daarbij ook rekening met shoppers die een minder snelle internetverbinding hebben of via 4G winkelen.

#9. Afleidingen

Minimalisme is het sleutelwoord op de winkelwagen pagina en gedurende het checkout proces. Voorkom dat shoppers worden afgeleid door hinderlijke upsell/crosssell suggesties, pop-ups, advertenties en andere content die elders geplaatst kan worden.

#10. Een slecht bereikbare klantenservice

Wanneer een klant al een product in het winkelwagentje heeft gedaan maar daar vragen over heeft, dan wil diegene natuurlijk zo snel mogelijk antwoord. Als je klantenservice op dat moment niet bereikbaar is, dan loop je het risico dat de klant het winkelwagentje verlaat. Een wereldwijde enquête wees uit dat 83% van de consumenten behoefte hebben aan een vorm van ondersteuning tijdens het online shoppen. Er is geen reden om niet altijd bereikbaar te zijn, want er zijn veel chatbot plugins voor WordPress die het van je over kunnen nemen als jij niet beschikbaar bent.

Tot slot

Heb je geregeld te maken met shoppers die op het laatste moment afhaken, zoek dan uit wat de oorzaak of oorzaken hiervan zijn. Er zijn ook verschillende WordPress plugins die speciaal zijn ontwikkeld om het aantal verlaten winkelwagens in je WordPress webshop te reduceren.

 

 

Wil jij meer leren over Wordpress?

In de kennisbank vertellen we je alles over de belangrijkste onderwerpen

  • Snel en gemakkelijk contact met een WordPress expert
  • Ontvang als eerste nieuwtjes & leuke acties
  • Overleg met andere WordPress fans

Je WordPress vraag of probleem razendsnel opgelost met de hulp van een echte WordPress developer!

Join de grootste WordPress community van Nederland & stel je vraag via ons WordPress ticketsysteem.

Blijf op de hoogte van het laatste WordPress nieuws.

Schrijf je in voor onze wekelijkse nieuwsbrief.