Als je ons artikel over Google Ranking Factoren hebt gelezen of je een beetje bezighoudt met zoekmachine optimalisatie in WordPress, dan weet je dat duplicate content een negatieve impact kan hebben op je ranking. Maar soms ontkom je er niet aan. Het kan bijvoorbeeld zijn dat je een WooCommerce shop hebt met meerdere variaties van hetzelfde product. In dat geval schrijf je waarschijnlijk niet voor elke filteroptie een aparte producttekst, maar hebben de productvariaties dezelfde tekst als de primaire productpagina. Dat zou door Google als duplicate content gezien kunnen worden… tenzij je gebruik maakt van canonical URL’s. Hieronder leggen we uit wat je moet weten over canonical URL’s in WordPress.
Wat zijn canonical URL’s?
Wanneer je meerdere webpagina’s met duplicate content (of near-duplicate content) op je WordPress site hebt, kun je met een canonical tag (een HTML snippet dat in de broncode van je site wordt geplaatst) aangeven welk van deze de primaire webpagina (canonical pagina) is. Wanneer er een bot langskomt om je site te crawlen, wordt die door de canonical tag naar de webpagina verwezen die jij wilt laten indexeren. De webpagina’s die naar de canonical pagina verwijzen, worden dan doorgaans niet gecrawled en geïndexeerd – en dus ook niet als duplicate content beschouwd.
Je zou canonical URL’s kunnen zien als een subtiele doorverwijzingen. De tag zorgt er in feite voor dat zoekmachines de URL’s van twee (nagenoeg) identieke webpagina’s als één URL behandelen. Voor de bezoekers van je website verandert er echter niets – zij kunnen beide webpagina’s gewoon bekijken zonder doorgestuurd te worden naar een van de twee.
Waarom zijn canonical URL’s in WordPress belangrijk?
Is er op jouw website sprake is van duplicate content en je kunt deze om wat voor reden dan ook niet verwijderen? Dan is het belangrijk om canonical URL’s in WordPress te gebruiken, want:
- Ze lossen je duplicate content probleem op
Door canonical URL’s in WordPress te gebruiken hoef je niet bang te zijn dat je pagina’s met duplicate content lager in de zoekresultaten terecht komen.
- Ze voorkomen keyword kannibalisatie
Wanneer twee pagina’s (al dan niet per ongeluk) op dezelfde zoektermen zijn geoptimaliseerd, kunnen ze beide lager ranken. Door van een van de twee een canonical pagina te maken voorkom je dit (lees ook: Keyword kannibalisatie in WordPress: dit moet je weten).
- Ze helpen om het crawl budget efficiënter te benutten
Crawl budget is de hoeveelheid tijd die een zoekmachine toewijst aan het crawlen en indexeren van een website. Zonder canonicals kan een bot steeds dezelfde pagina’s crawlen, terwijl je nieuwe en geüpdatete pagina’s te laat of helemaal niet geïndexeerd worden.
In onze volgende blogpost leggen we uit hoe je canonical URL’s in WordPress kunt toepassen!