Optimalisatie van onze website is een vast teugkerend aanbod in onze mailboxen. Dit gebeurt door toepassing van trefwoorden. Ook als we de Google updates aanhouden, is het trefwoord hét middel om gevonden te worden. Waarom? Omdat Google van ons houdt.
Lancering van het trefwoord in Google
De logica die Google aanhoudt, is dat iets vinden zo makkelijk mogelijk moet zijn. En wat is eenvoudiger dan met een woord iets zoeken en iets vinden. Dit is het uitgangspunt en er is geen Google algoritme update te vinden die het trefwoord, zoekwoord of keyword introduceert. Het was er altijd al. Vergelijk het met de tennissen: de aces op Wimbledon van Rod Laver in 1962 en van Roger Federer in 2017 gingen allemaal met dezelfde ronde tennisbal. Wel zijn de ballen van 2017 van een betere kwaliteit en dat geldt ook voor de trefwoorden. Één enkel trefwoord voldoet niet meer en Longtail trefwoorden zorgen voor lovegames.
Vorige week werd duidelijk dat het aantal Google updates ontelbaar is en hier laten via enkele updates zien dat het trefwoord bij Google altijd de leidende factor is gebleven.
Eind 2000 geeft Google het startsein voor SEO door de formule PageRank openbaar te maken. Een goed klassering (Rank naar het model van Larry Page) richtte zich op links op andere websites. Websites werden beloond naarmate de waarschijnlijkheid groter werd dat ernaar geklikt werd, en linkbuilding was geboren. Gebruikers waardeerden websites zelf als meer of minder belangrijk. Die gebruiker moest echter wel op de pagina met de link komen en dat gebeurde via trefwoorden.
Volgende Google updates maakten het oneerlijk linkbuilden steeds moeilijker.
Bijvoorbeeld de Jagger update uit 2005. Links met SPAM en betaalde links leverden strafpunten op bij indexatie van een website. Inmiddels is de PageRank niet meer zichtbaar en de focus is weer meer op trefwoorden.
De Google updates relateren kennis
In 2010 geven Google en Bing aan Social Media te gebruiken voor de rangorde op hun SERP (Search Engine Result Page). Onthoud dit want taal op Social Media is mensentaal.
Google lanceert in 2011 de update Panda: een hele grote sterke Panda.
Websites met zwakke content en met te veel advertenties konden inpakken: Content is King! Veel updates volgden, maar dankzij Panda zat content in een vrij stevig zadel. Dit mede door de aandacht voor relaties tussen trefwoorden onderling: Google, Yahoo en Microsoft brachten schema.org tot leven. Trefwoorden worden schematisch ingedeeld in groepen en zo worden verbanden sneller gelegd. Bijvoorbeeld:
- Jimmy Page = guitars = Led Zeppelin = Hard Rock
- Larry Page = informatics = Google = Search Engine
Dit maakt de trefwoorden zinniger en brengt de resultaten sneller in beeld.
Een groot voordeel voor gebruikers en voor zoekmachines: wat men zoekt, komt sneller inbeeld en tijd = geld.
Semantiek in de Google algoritme update
Na Panda is Hummingbird in 2013 de vervolgstap in de Google updates.
De kern binnen deze update is de semantiek van schema.org., de betekenis van verschillende woorden en hun onderlinge verbanden. Het omschrijft het geheel van verschillende samenhangende woorden. Dit geeft kenmerken aan woorden; kenmerken zoals:
- waarheid (is een hengst een paard?)
- verzameling (behoren de hengsten tot de paarden?)
- kwantificatie (zijn alle hengsten paarden?)
- verwijzen (verwijst elke hengst naar paarden?)
Met nog heel erg veel meer kenmerkende factoren slaagt Google er in om de betekenis van trefwoorden toe te passen op de webpagina’s. Wat kunnen wij hiermee?
Inspelen op de semantiek in de content valt niet mee, maar dat is gelukkig ook niet nodig. Google past die trefwoordensemantiek toe op webpagina’s. Hummingbird heeft – als alle Google updates – de achterliggende gedachte het zoeken en vinden eenvoudig te houden.
In het kader van de zinnetjes over hengsten en paarden is dat goed te zien. De webpagina zal mogelijk secundaire trefwoorden als ‘draf’, ‘stal’, ‘teugel’ en ‘hoefijzer’ bevatten. Google gebruikt die context om te bepalen dat die hengst geen klap en geen mannelijke zalm is, maar tot de categorie ‘Paard’ behoort. Voorwaarde bij het leggen van verbanden is dat de tekst ‘menselijk’ is.
Inderdaad: Google houdt van ons.