Hopelijk schept de kop ‘Sitelinks zijn te verdienen’ niet de verwachting dat Gaston aanbelt met een lot vol nullen. Nee, sitelinks verdienen betekent een opvallende weergave op de SERP van Google. Alleen Google bepaalt welke website dat krijgt, een beetje vergelijkbaar met de hoop dat Gaston aanbelt.
Sitelinks tonen de ultieme relevantie
Wat zijn sitelinks? Het is een bekend verschijnsel op de SERP (Search Engine Result Page) van Google. Van het bovenste zoekresultaat zijn onderliggende pagina’s te zien. Zoals gezegd bepaalt Google welke website zo’n weergave krijgt. Dit resultaat kunnen we even mooi laten zien door een beetje vals te spelen. We vragen aan Google ‘Belastingdienst’ en dit komt in beeld:
Een beetje vals spelen, is dat vragen naar ‘Belastingdienst’ heeft weinig met SEO te maken.
In ogen van SEO moet website van de Belastingdienst boven komen drijven als wordt gevraagd ‘Waarom betaal ik belasting over alimentatie?’ o.i.d. Die vraag levert te weinig relevante informatie op:
Maar de website voldoet wel aan de nodige eisen na de vraag ‘Belastingdienst ‘ en dat beloont Google met sitelinks. Nu zijn er veel meer websites die zo’n weergave op de SERP krijgen. Speel vals, typ bekende namen in en er zijn websites die meer relevantie bieden dan die van de Belastingdienst. Vraag maar eens naar dat dikke blauwe mannetje dat boeken, cd’s, elektronica en nog veel meer verkoopt. Aan die weergave kan de Belastingdienst nog een punt aanzuigen.
Maar is dit nu alleen voor organisaties weggelegd?
Ja en nee. Ja, omdat die websites erg veel relevante pagina’s hebben. Nee, omdat Google niet online shopt (en liever geen belasting betaalt).
Sitelinks als gevolg van menselijk denken
Eerder zagen we al dat het zoeksysteem van Google ongeveer 250 algoritmen omvat. Van de ongeveer 100 die verborgen blijven, is de opwaardering tot sitelinks er eentje. Maar Google helpt ons wel.
De Search Console Help zegt over sitelinks ongeveer wat hierboven staat (dat kunnen wij dus jammer genoeg niet te verkopen als eigen onderzoek). In punten komt kansmaken op sitelinks neer op:
- Een unieke websitenaam (het voordeel van organisaties als de Belastingdienst)
- Bovenaan op de SERP van Google (zie punt 1)
- Enige tijd online
- Een goede structuur
Met name punt 4 is voor ons WordPressers van belang als uitgangspunt.
Onze websites moeten een heldere opbouw hebben, met links naar de belangrijke pagina’s. Die links moeten ook duidelijk gegroepeerd zijn: pagina’s Appels en Deeg moeten vallen onder Ingrediënten appeltaart en niet onder Verkooppunten. Zo zijn de pagina’s in de website snel te doorkruizen door webcrawlers.
Als we dit voorbeeld aanhouden, staat het goed gestructureerde https://www.appeltaart.nl (punt 4) na veel geduld (punt 3) bovenaan op Google (punt 2) en iemand die trek heeft, vraagt direct naar Appeltaart (punt 1). Naar Appeltaart wordt dan vaak gelinkt op andere websites en dat maakt de nummer 1-positie alleen maar sterker.
Streven naar sitelinks
Moeten we nog een lange weg afleggen voordat sitelinks in beeld komen?
Dat valt mee. Vraag aan Google ‘WP Masters’ en wij zijn graag een mooi voorbeeld.
Niet echt toekomstmuziek en dat komt ook door de veranderende houding van Google: ‘Op dit moment worden sitelinks automatisch toegevoegd. We werken er voortdurend aan de algoritmen van onze sitelinks te verbeteren en in de toekomst zullen we wellicht feedback van webmasters toepassen.’
Streven naar sitelinks dus en hopen dat de Belastingdienst niet aanbelt en Gaston wel.