We weten inmiddels wel dat de standaard zoekfunctie in WordPress niet altijd de meest relevante resultaten weergeeft. Zeker niet voor “complexe” zoekopdrachten of zoekopdrachten die uit meer dan één woord bestaan. Gelukkig zijn er verschillende WordPress plugins die een betere zoekervaring verstrekken. Eén van de beste is de SearchIQ plugin. In dit artikel vertellen we hoe deze gratis plugin werkt en wat voor functionaliteiten je allemaal mag verwachten.
SearchIQ plugin installatie
Zoek vanaf je WordPress Dashboard naar de SearchIQ plugin en installeer deze. Na het activeren moet je een API key invoeren. Volg de link naar de SearchIQ website, maak een account aan en haal je API key op. Als je deze op de ‘Options’ pagina opslaat, zal de plugin beginnen met het indexeren van je website. SearchIQ indexeert al je berichten, pagina’s en zelfs custom post types. Je WordPress zoekfunctie wordt vervangen door de zoek cliënt van SearchIQ.
Functionaliteiten van SearchIQ
-
Autocomplete
Terwijl een bezoeker een zoekopdracht invoert, zal de plugin suggesties doen voor pagina’s, op basis van de waarde die op dat moment in de zoekbalk staat.
-
Zoeken naar alles
SearchIQ indexeert alle post types die je op de ‘Opties’ pagina selecteert, inclusief alle bijgevoegde custom fields en taxonomieën. Run je een webshop die draait op WooCommerce? Met SearchIQ kunnen je klanten gemakkelijk producten vinden; de korte beschrijvingen en de product attributen worden ook geïndexeerd.
-
Ajax zoekresultaten pagina
Als je SearchIQ gebruikt, kun je kiezen tussen de zoekresultaten pagina van je thema en de zoekresultaten pagina die door SearchIQ wordt verstrekt. Als je voor de tweede optie gaat, zal de plugin een nieuwe pagina aanmaken waar de vereiste shortcode al is ingebouwd. Deze pagina is gebouwd met behulp van Ajax en biedt je de mogelijkheid om de resultaten te sorteren op relevantie en datum.
-
Cross domain zoekfunctie
Heb je meerdere websites die aan elkaar gerelateerd zijn? Dan kun je met SearchIQ een cross domain zoekfunctie verstrekken. Op die manier kun je niet alleen meer zoekresultaten bieden, maar kun je ook meer webverkeer naar je andere websites trekken. Wil je deze functie inschakelen, dan moet je inloggen op je account op de SearchIQ website. Via het SearchIQ paneel kun je de sites die je wil meenemen in de cross domain zoekfunctie aanvinken.
-
Synoniemen: bundel je zoekresultaten voor typfoutjes en gerelateerde zoektermen
Het is heel normaal dat mensen foutjes maken bij het gebruiken van een zoekfunctie. Als je iets Googelt, dan corrigeert Google je spelfoutjes automatisch. De “Bedoelde je…” functie is op dit moment nog niet beschikbaar in SearchIQ, maar je kunt wel synoniemen definiëren. Dit kun je doen door op je SearchIQ account een aantal verkeerd gespelde versies van zoektermen in te voeren.
-
Search Analytics
Een goede zoekfunctie is van essentieel belang voor een goed werkende website. Maar het is ook heel interessant om te weten waar je bezoekers nu precies naar zoeken. Die informatie kun je in je content marketing strategie gebruiken. Als je bezoekers vaak op een specifieke zoekterm zoeken, is het altijd een goed idee om een blogbericht te schrijven dat aan die zoekterm gerelateerd is. De Search Analytics functie van SearchIQ laat je alle zoekopdrachten zien, inclusief het aantal kliks. Dat laatste is ook handig om te weten: zijn de zoekresultaten relevant genoeg? Vinden je bezoekers wat ze zoeken?