Sinds 1 februari 2024 hanteren Google en Yahoo nieuwe richtlijnen voor emailafzenders. Deze maken het makkelijker voor Google en Yahoo om frauduleuze mails te identificeren, zodat ontvangers beter beschermd zijn tegen spam. Wanneer je als website eigenaar of beheerder echter niet aan de richtlijnen voldoet, kan dit ertoe leiden dat jouw WordPress mails (zoals bevestigingen van orders en inschrijvingen, marketing mails, enzovoorts) niet aankomen. In deze blogpost leggen we uit wat je moet weten en wat je kunt doen om te zorgen dat je de richtlijnen naleeft.
Wat zijn de nieuwe richtlijnen voor emailafzenders?
Alle afzenders die mails versturen naar Gmail accounts, en alle domeinen en emailadressen die door Yahoo Mail gehost worden, dienen aan de onderstaande vereisten te voldoen:
- Gmail moet uit het “Van:” mailadres van je website worden gehaald.
Emails van publieke mailproviders zoals @gmail.com or @yahoo.com zullen zeer waarschijnlijk als spam aangemerkt worden.
- Stel SPF of DKIM protocollen voor je domein in.
Met het Sender Policy Framework (SPF) protocol kun je als afzender de IP-adressen (of geautoriseerde mailservers) die mail mogen versturen voor een specifiek domein specificeren. Op die manier kunnen mails die verzonden worden van een IP-adres dat niet overeenkomt met de SPF gegevens voor het betreffende domein als spam markeren.
Het DomainKeys Identified Mail (DKIM) protocol voegt een digitale handtekening toe aan mails die vanuit jouw domein verzonden worden. Ontvangende mailservers kunnen dan controleren of de handtekening overeenkomt met het DKIM record in je DNS instellingen.
- Voorkom dat je een spam rate van 0.30% of hoger krijgt.
- Zorg dat versturende domeinen of IP adressen gevalideerde forward en reverse DNS records hebben (PTR records).
- Gebruik een Transport Layer Security (TLS) verbinding voor het verzenden van mails.
- Formatteer berichten volgens de Internet Message Format (IMF) standaarden.
Voor afzenders die dagelijks 5.000 berichten of meer naar Gmail accounts versturen, gelden aanvullende richtlijnen:
- Waar andere afzenders SPF of DKIM ingesteld moeten hebben, zijn beide vereist voor grootschalige afzenders.
Domain-based Message Authentication, Reporting, and Conformance (DMARC) verificatie bevestigd beide protocollen voor het verzendende domein.
- Nieuwsbrieven en marketing emails moeten voorzien zijn van een duidelijk zichtbare link waarmee abonnees zich met één klik kunnen uitschrijven.
Dit zou je al moeten hebben, aangezien dit een voorwaarde is van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG).
Wat moet je doen om de nieuwe richtlijnen na te leven?
Om de nieuwe richtlijnen voor emailafzenders na te leven raden we het volgende aan:
- Beheerders van WordPress websites die nog ‘publieke’ mailadressen gebruiken (zoals @gmail.com of @yahoo.com) kunnen het beste gebruik maken van mailadressen die geassocieerd zijn met hun eigen domein. Om een voorbeeld te geven: als je mijn-wordpress-site.nl als domeinnaam hebt en je hebt nog geen mailadres met dat domein, zorg dan dat je die aanmaakt (bijvoorbeeld karel@mijn-wordpress-site.nl of info@mijn-wordpress-site.nl) en stel die in als admin mailadres.
- Raadpleeg de documentatie van je hosting provider (of neem contact op met hun klantenservice) om te bevestigingen dat de mails die je vanuit je domein verstuurd, geverifieerd worden met SPF, DKIM en DMARC.
- Run je een WooCommerce shop? Check dan je WooCommerce mailinstellingen. Ga op je WordPress dashboard naar WooCommerce > Instellingen > Emails en scroll naar Emailafzender opties. Het “van” adres moet je eigen domein hebben.
- Controleer de emailinstellingen van andere plugins die je gebruikt (zoals contactformulier plugins) en zorg dat mails verstuurd worden vanuit jouw domein (@mijn-wordpress-site.nl) en niet vanuit je @gmail.com of @yahoo.com mailadres.
- Maak je gebruik van plugins zoals WP Mail SMTP of MailPoet om WordPress mails te versturen, volg dan hun instructies om je mailadressen te verifiëren.
- Check of je WordPress mails aankomen door jezelf testmails te sturen. Plaats een testbestelling op je website, vul je contactformulier in of schrijf jezelf in voor je nieuwsbrief.
- Doe een extra test door gebruik te maken van mail-tester.com en de authenticatie te verifiëren.