Per 1 juli 2019 wordt Google’s mobile-first indexering standaard voor nieuwe domeinen. Google definieert nieuwe domeinen als “voorheen onbekend voor Google Search”.
Mobiel vs desktop
Mobiele zoekopdrachten hebben de laatste jaren een explosieve groei ervaren. Sterker nog, ze hebben de zoekopdrachten via desktop overtroffen. Daarom tracht Google website-eigenaren te stimuleren om hun websites en content mobielvriendelijker te maken. Google’s indexerings- en rankingssystemen keken oorspronkelijk altijd naar de desktop versie van een website. Dit kan echter problemen veroorzaken wanneer desktop sites en mobiele sites verschillende versies van de content hebben.
Mobile-first indexering
Mobile-first indexering is nog niet standaard voor alle websites, maar Google begon al in 2018 met de uitrol. Oudere websites worden op basis van verschillende factoren geëvalueerd:
“Voor bestaande websites bepalen we op basis van gelijkheid van content (inclusief tekst, afbeeldingen, video’s, links), gestructureerde data en andere meta-data (titels, beschrijvingen robots meta tags) of ze klaar zijn voor mobile-first indexering. We raden aan deze factoren te dubbelchecken wanneer een website gelanceerd wordt of opnieuw ontworpen wordt.”
Het is belangrijk om te weten dat er geen aparte “mobile-first index” is. Google verwijst nog steeds naar een verenigde index voor het weergeven van zoekresultaten. Het verschil zit in of een pagina gecrawled wordt door een desktop of mobiele user-agent.
Aparte mobiele sites afgeraden
Voordat responsive webdesign de standaard werd, was het gebruikelijk om een aparte mobiele site te hebben. Hoewel Google deze benadering nog steeds ondersteund, raden ze het wel actief af. Dit omdat het vaak verwarring veroorzaakt, zowel voor gebruikers als voor zoekmachines.
WordPress websites die gebruik maken van een responsive thema zullen geen problemen ervaren met mobiele indexering zolang zij hun mobiele websites niet op een apart domein hebben. Een responsive WordPress thema is doorgaans voldoende om een website compatibel te maken met deze methode van crawlen.
URL Inspection
Wil je weten hoe jouw website gecrawled wordt, dan kun je op het “URL Inspection” tabblad in Google Search Console klikken. Webmasters van oudere sites zullen een notificatie van Search Console krijgen wanneer hun sites worden overgezet naar mobile-first indexering.
Lees ook: De verschillen tussen responsive, adaptive en separate webdesign