Een van de grote voordelen van WordPress is dat je blogberichten kunt inplannen, zodat ze op een door jou ingestelde datum en tijd automatisch gepubliceerd worden. Super handig! Het kan echter voorkomen dat je ineens merkt dat de blogberichten die je hebt ingepland, niet meer automatisch gepubliceerd worden. Als je dan op je WordPress dashboard bij berichten kijkt, zie je de foutmelding ‘Planning mislukt’ of ‘Missed Schedule’. Hieronder leggen we uit hoe je dit kunt oplossen.
Waarom worden mijn ingeplande blogberichten niet gepubliceerd?
Voor het inplannen van blogberichten maakt WordPress gebruik van ‘Cron’. Dit is een technische term die gebruikt wordt voor het triggeren van commando’s op geplande of vaste tijdstippen. De meeste webservers maken hiervan gebruik. WordPress heeft zijn eigen Cron systeem. ‘Cron jobs’ worden niet alleen benut voor het inplannen van je blogberichten, maar ook bijvoorbeeld het checken voor updates en het verwijderen van oude reacties uit de prullenbak. Normaal gesproken werken die Cron jobs prima. Maar plugin conflicten of problemen met je hosting omgeving kunnen ervoor zorgen dat ze (gedeeltelijk) niet meer werken.
‘Planning mislukt’ foutmelding oplossen met een plugin
Er zijn meerdere manieren om dit probleem op te lossen, maar het makkelijkste is met behulp van de Missed Scheduled Post Publisher plugin. Je hoeft de plugin alleen maar te installeren en te activeren; hij werkt out-of-the-box, dus ingewikkelde instellingen configureren is niet nodig.
De plugin werkt door simpelweg elke 15 minuten te controleren of een ingepland blogbericht is dat niet op de juiste tijd gepubliceerd is. Indien de plugin mislukte items aantreft, verandert hij automatisch de status van ‘Ingepland’ naar ‘Gepubliceerd’.
De plugin werkt niet alleen voor ingeplande blogberichten maar ook voor pagina’s, producten en andere custom post types.
En als dat niet werkt…
Mocht je na het installeren en activeren van de Missed Scheduled Post Publisher plugin nog steeds problemen ervaren, dan kun je de volgende dingen proberen:
- Check je tijdzone instellingen
Als de WordPress tijdzone niet overeenkomt met jouw tijdzone, dan worden je blogberichten niet op de juiste tijd gepubliceerd. Controleer bij Instellingen > Algemeen of dit goed is ingesteld.
- Leeg je WordPress cache
Als ingeplande blogberichten niet gepubliceerd worden kan dit veroorzaakt worden door een slecht geconfigureerde caching plugin. Kijk of het helpt om je WordPress cache te legen.
- Verhoog de WordPress geheugenlimiet
Het probleem kan soms ook veroorzaakt worden doordat je WordPress geheugenlimiet te beperkt is. Dit kun je verhelpen door de onderstaande regel code toe te voegen aan je wp-config.php bestand, vlak voor de regel waar staat ‘That’s all, stop editing! Happy publishing.’
define('WP_MEMORY_LIMIT', '500M');