De standaard zoekfunctie van WordPress werkt prima. Maar als je al wat langer met WordPress werkt, zal het je ongetwijfeld zijn opgevallen dat het ook zijn beperkingen heeft. Zodra de hoeveelheid content op je WordPress website groter wordt, besef je dat de WordPress functie niet altijd de meest relevante zoekresultaten weergeeft, waardoor je content lastiger te vinden is. Google is natuurlijk beroemd geworden als het op zoekfuncties aankomt, en het gebruiken van Google Search voor WordPress op je website kan je bezoekers een veel betere ervaring bieden dan de standaard zoekfunctie. In dit artikel vertellen we je alles dat je moet weten over Google Search voor WordPress!
Waarom Google Search voor WordPress gebruiken?
Hoewel er de afgelopen jaren flink wat verbeteringen zijn doorgevoerd in de standaard WordPress zoekfunctie, werkt hij nog steeds op dezelfde manier; er wordt in de WordPress database gezocht naar overeenkomende zoektermen in blogberichten en op pagina’s. De basis zoekfunctie heeft een aantal beperkingen die het gebruiksgemak negatief beïnvloeden:
- Resultaten zijn vaak op chronologische volgorde in plaats van op relevantie;
- Reacties, custom post types en andere data worden niet in de zoekresultaten meegenomen (tenzij je een gespecialiseerde plugin zoals SearchWP gebruikt);
- De zoekresultaten kunnen niet verfijnd worden middels geavanceerde parameters;
- De zoekresultaten geven de standaard WordPress fragmenten weer (vaak de eerste paragraaf).
Veel van deze beperkingen kunnen verholpen worden met plugins. Maar zoals je weet is Google de standaard op het gebied van zoeken op het internet. We gebruiken het woord niet voor niets als een werkwoord (“google het gewoon!”). Dus als jij en/of je gebruikers niet helemaal tevreden zijn met de resultaten van de WordPress zoekfunctie op je website, dan kun je gebruik maken van de expertise van Google.
Het vervangen van de standaard WordPress zoekfunctie met Google Search voor WordPress kan helpen door:
- Meer relevante zoekresultaten te laten zien, dankzij Google’s manier van indexeren;
- Het meenemen van alle content op je website in de zoekresultaten;
- Te zoeken binnen meerdere domeinen om ook resultaten van je andere websites weer te geven.
- Je de mogelijkheid te bieden om AdSense in je zoekresultaten te integreren en ook verkeer naar je andere websites te drijven.
Zelfs de WordPress.org website maakt gebruik van Google Search voor WordPress, dus waarom zou je het niet op je eigen website gebruiken?
Je eigen Google zoekmachine instellen
Google biedt website eigenaren de mogelijkheid om een speciale zoekbox aan hun site toe te voegen die gebruik maakt van Google’s technologie: Google Custom Search. Het gebruiken van deze tool is gratis, maar mocht je het ontwerp verder willen aanpassen (zoals het verwijderen van de Google branding) of extra features willen toepassen (zoals rich snippets of data biasing), dan kun je eens kijken naar Google Site Search, de premium versie.
Het creeeren van een eigen CSE (Custom Search Engine, je eigen Google zoekmachine) is heel simpel met Google Custom Search:
- Log in bij Google Custom Search Engine;
- Klik op New Search Engine;
- Vul de gegevens in:
- Sites to search: Je kunt één of meer URLs opgeven van websites of pagina’s die je in de zoekresultaten wilt meenemen;
- Language: Dit is de taal van de zoekmachine zelf, dus het beinvloed knoppen en design elementen;
- Name: Dit wordt automatisch gegenereert op basis van de URLs die je hebt ingevoerd, maar je kunt het wel aanpassen;
- Advanced options: Hier kun je de zoekresultaten beperken.
Je eigen zoekmachine is nu klaar voor gebruik. Het enige dat je nog hoeft te doen is hem toevoegen aan je website. Dan kan op twee manieren:
- De Google CSE code handmatig aan je website toevoegen;
- Je Google CSE ID gebruiken met een plugin.
Handmatig je Google CSE aan je WordPress website toevoegen
Je kunt je eigen Google CSE handmatig aan je website toevoegen. Dit is de snelste manier, en ideaal voor wie niet nog een zoveelste plugin wil gebruiken. Als je de standaard WordPress zoekfunctie in zijn geheel wil vervangen door je Google CSE, dan is de handmatige aanpak de beste.
Na het aanmaken van je Google CSE krijg je de optie hem aan je site toe te voegen:
Klik op de Get Code knop, en kopieer de code die je te zien krijgt:
Vervolgens ga je in je WordPress Dashboard naar Appearance > Editor. In de lijst aan de rechterkant klik je op searchform.php:
Nu kun je de Google CSE code in dit bestand kopieren. Daarna klik je op Update File.
Best makkelijk, toch? Er zijn wel aan aantal dingen waar je op moet letten:
- Je kunt het beste een child theme gebruiken;
- Als je thema geen searchform.php bestand heeft, kun je die zelf aanmaken met behulp van een tekstbewerker en deze uploaden.
Wil je liever niet met de code rommelen, dan kun je er ook voor kiezen om een plugin te gebruiken.
Je Google CSE aan je WordPress website toevoegen met een plugin
Er zijn een aantal plugins die je kunt gebruiken om je Google CSE aan je site toe te voegen:
- WP Google Search (gratis)
- Custom Google Search ($49 per maand, onderdeel van een WPMU DEV abonnement)
Je Google CSE bewerken
Er zijn volop mogelijkheden om je Google CSE te bewerken, zodat hij moeiteloos in de rest van je website integreert. Hierbij kun je denken aan:
- Layout: Je kunt verschillende layouts voor je Google CSE selecteren. Kies de layout die het best bij je website past.
- Themes: Je kunt een thema voor je Google CSE kiezen. Zo is er bijvoorbeeld een mooi minimalistisch thema.
- Customize: Hier kunt je het font, de rand en de achtergrond voor verschillende CSE elementen selecteren. Denk aan linkjes en knoppen.
- Thumbnails: Je kunt de thumnail afbeeldingen in je zoekresultaten uitzetten of aanzetten.
- Promotions: Je kunt specifieke URLs toevoegen wanneer gebruikers op gespecificeerde zoektermen zoeken.
- Refinements: De zoekresultaten kunnen gefilterd worden met behulp van voorgedefinieerde categorieen of labels.
- Autocomplete: Google kan zoektermen automatisch afmaken, om gebruikers te helpen sneller te zoeken.
- Synonyms: Je kunt je gebruikers helpen bij het zoeken door synoniemen aan je zoekmachine toe te voegen, zodat er tegelijkertijd in gerelateerde zoektermen kan worden gezocht.
Ook erg handig is de integratie met Google Analytics, waardoor je gedetailleerde statistieken kunt bekijken over hoe je bezoekers de zoekfunctie gebruiken.
Tot slot
Je steekt een hoop tijd in het creëren van content, maar als je bezoekers niet tevreden zijn met de zoekfunctie op je WordPress website, zullen ze die content misschien wel nooit te zien krijgen. Het gebruiken van Google Search voor WordPress helpt je bezoekers om sneller en gemakkelijker te vinden wat ze zoeken.