Als we de geschiedenisboekjes erbij pakken, lijkt e-mailmarketing bejaard te zijn. De komst en opkomst van Social Media maakte e-mail tot een ouderwets communicatiemiddel. Het middel e-mailmarketing is echter nog lang niet in de categorie Postduif te plaatsen.
E-mailmarketing raakt gebruikers
E-mail was de basis van digitale communicatie.
Het eerste e-mailbericht stamt van 1971: softwareontwikkelaar Raymond Tomlinson stuurde
tekst via ARPANET, de voorloper van internet.
Tomlinson gebruikte ook als eerste het ‘@’-teken.
Nadat we dan enige traantjes hebben weggepinkt, is het tijd voor business.
Wij mensen proberen uit iedere vondst zo snel mogelijk een financieel slaatje te slaan
en dat leidde al snel tot e-mailmarketing.
Het fraaie kenmerk van e-mail is dat iedereen een Inbox heeft. Dat is nu de grote kracht
van e-mailmarketing: persoonlijker kan bijna niet!
Nu geldt het kenmerk ‘persoonlijk’ voor Social Media ook: iedereen heeft een 06-nummer.
Dit medium stamt van rond de eeuwwisseling, en zo is het de jongere telg van de postduif. Maar Social Media kan e-mail niet vervangen omdat het gebruik te veel verschilt. Social Media staat vooral voor snelheid. Voorbeelden van dit effect zijn de Arabische Lente en het feestje in Haren.
Voor het verwerken van e-mail is iets meer tijd nodig. Er kan meer over nagedacht worden en zo kan het effect meer gericht worden op de ontvangers zelf: ideaal voor e-mailmarketing.
De overvolle Inbox
Probleem bij het inspelen op de lezer, de potentiële klant, is de dagelijkse vulling van Postvak IN.
Dat e-mailmarketing werkt, is geen geheim en daardoor staat de Inbox vol nieuwsbrieven die vrijwel nooit gelezen worden en aanbiedingen die vrijwel nooit gekocht worden. En op de X in de Menubalk klikken gaat vlotter dan zoeken naar ‘Uitschrijven’ (onderaan in de mail in de kleinst mogelijke letter).
Het is zaak op te vallen tussen alle nieuwsbrieven en aanbiedingen.
Opvallen doen we door de mail te zien als ruilmiddel. De lezer biedt tijd en moeite de mail te lezen, maar verlangt daar wel iets voor terug. Nu is het zo dat het moment waarop de lezer de mail ziet, wij eigenlijk al binnen zijn: de deur van de Inbox is al opengezet. Onder de Afzender staat het Onderwerp en dat is de grote blikvanger. De ruimte hiervoor is erg beperkt. De volgende zaken verdienen aandacht:
- maximale qua lengte: 40 karakters/5 tot 10 woorden
- behoefte, nieuwsgierigheid: er moet een reden zijn dat de mail geopend wordt
- overeenstemming: de inhoud van de mail moet waarmaken wat het Onderwerp belooft
- voordeel: voordat de mail geopend wordt, moet duidelijk zijn dat de lezer er iets aan overhoudt
Uit onderzoek blijkt dat de welkomstmail bepalend is.
Dat is niet zo gek want dit is vaak het eerste contact tussen beide partijen. Na inschrijving is een persoonlijke band ontstaan en op basis daarvan worden lezers aangesproken. Hoe die band eruitziet, hangt van vraag en aanbod af; oftewel: het is niet altijd ‘ouwe jongens krentenbrood’. Zo beginnen de fantastische blogartikelen van WP Handleiding zonder ‘Beste’ of ‘Geachte’. De bedoeling is dat de inhoud van het Onderwerp lezers ertoe aanzet de mail te bekijken en dat het artikel dat aanspreekt wordt gelezen. De vier punten van hierboven inderdaad. Als er eenmaal is geklikt, gaan andere regels gelden zoals reageren op het artikel of de hele website door WP Masters laten bekijken. Deze conversie, dat is weer een ander verhaal.
E-mailmarketing in WordPress
Voor een goede plugin voor e-mailmarketing raadplegen we WordPress.org en keus genoeg:
Email marketing |
De meeste aanbieders hebben positieve waarderingen en bij vele is de Afdeling E-mailmarketing deel van het geheel. Dat laatste maakt het aantrekkelijk een Nederlandstalige plugin te gebruiken, maar het is echt voor ieder wat wils. Maar met de vier genoemde punten zijn lezers echt naar binnen te trekken.