Zowel web developers als internetgebruikers worden zich steeds meer bewust van de CO2-voetafdruk van hun dataverbruik. Als gevolg daarvan ontstaan er steeds meer initiatieven die zowel individuen als organisaties helpen om hun CO2-uitstoot te compenseren, te reduceren en de gedane schade waar mogelijk te ‘neutraliseren’. Aris Stathopoulos heeft hiervoor de Carbon Offset plugin ontwikkeld. Deze tool maakt een berekening van de broeikasemissies van je website bezoeken en integreert met de Cloverly API voor compensaties en betalingen.
Een duurzamer web
“Het internet is een enorme machine die gigantische hoeveelheden energie consumeert, zei Stathopoulos, die heeft bijgedragen aan onder andere het Kirki Customizer Framework. “De aaneenschakeling van server farms tot ISPs tot gebruikersapparaten wordt doorgaans aangedreven door niet-hernieuwbare energiebronnen.”
De alarmbellen gingen rinkelen bij Stathopoulos toen hij twee jaar geleden Mozilla’s Internet-Health rapport las. Sindsdien zet de web developer zich in om het web duurzamer te maken. De ene keer door een script naar vanilla JS te converteren, de andere keer door een thema te bouwen. Soms is het simpelweg praten met mensen over hoe ze hun website duurzamer kunnen maken. En nu heeft hij dus de Carbon Offset plugin gelanceerd.
Over de Carbon Offset plugin
De eerste versie van de plugin bevat een pagina waarop de berekende impact van de CO2-voetafdruk van jouw site wordt weergegeven, welke je vervolgens kunt vergelijken met het ‘gewicht’ van de CO2-compensatie. De plugin is gekoppeld aan Cloverly, een online platform dat tools verstrekt aan organisaties waarmee een CO2-neutrale bedrijfsvoering gerealiseerd kan worden. Ze bieden ‘compensaties on demand’. Dat betekent dat gebruikers groene initiatieven voor geselecteerde projecten kunnen sponsoren. Stathopoulos wil zijn plugin in de toekomst met aanvullende diensten integreren, zodat gebruikers meer keus hebben met betrekking tot hoe ze de CO2-voetafdruk van hun websites willen compenseren. Hij heeft verder geen affiliatie met Cloverly; de enige reden dat hij dit platform als eerste koos, was vanwege hun goede API.
CO2-uitstoot van websites meten
Er zijn verschillende sites die de CO2-voetafdruk van een website meten en een idee geven van hoeveel CO2 er gegenereerd wordt wanneer iemand een webpagina bezoekt. Als je begint met het testen van websites zie je een goede, een slechte en schrikbarend slechte resultaten. “Neem bijvoorbeeld w.org,” zei Stathopoulos. “Elk bezoek produceert 0.68 gram CO2-uitstoot, en dat is nog wel een van de goede sites. NYTimes.com genereert 3.2 gram CO2, elke keer dat iemand hun website bezoekt.”
WordPress en CO2-uitstoot
“Omdat 30%+ van het web op WordPress draait, hebben we het over miljoenen weergaven per dag,” zei hij. “In het onwaarschijnlijk optimistische scenario dat al die WordPress websites niet meer dan 0.5 gram per geladen pagina genereren, komt dat neer op niet minder dan 500 ton CO2 per dag. Dat heeft niets te maken met WordPress. Het heeft te maken met de 5MB afbeelding die de gebruiker om zijn homepagina wil, de fancy JS animatie die 5kb extra JS vereist, ontwikkelaars die per se jQuery willen gebruiken in hun thema’s en plugins, de ongebruikte 300kb aan CSS die een site heeft, de Facebook widget, social sharing knoppen die 100kb aan JS verbruiken, of het weerzinwekkende gebruik van afbeeldingen van tekst in plaats van gewone tekst.”
“Het is allemaal data die elke keer gedownload wordt en elke keer draait de server een paar milliseconden meer, doet de browser er een paar milliseconden langer over om te renderen. Het draagt allemaal bij aan verspilde energie, energie die echte middelen vereist om te genereren. En in dat proces wordt er meer CO2 uitgestoten.”
Bewustzijn genereren is de eerste stap
Het is makkelijk om hier onverschillig over te zijn; dataverbruik lijkt op magie te draaien en heeft geen directe impact op jou als website-eigenaar. Plugins zoals Carbon Offset streven ernaar om meer bewustzijn te creëren op het gebied van die energieverspilling.
Stathopoulos werkt momenteel aan het toevoegen van e-commerce ondersteuning. Dit moet klanten van webshops de mogelijkheid bieden om de CO2-voetafdruk van hun online aankopen te compenseren. Webshop-eigenaren krijgen ook de optie om de uitstoot zelf te compenseren. Dit zal volgens Stathopoulos neerkomen op slechts een paar cent per verkoop. Maar wanneer dit op grote schaal gedaan wordt, kan het een betekenisvolle impact hebben.
Stathopoulos hoopt dat zijn plugin mensen helpt beseffen dat hun website ook deel is van het probleem. En dat deel willen uitmaken van de oplossing – idealiter door websites te bouwen die streven naar een lagere CO2-uitstoot. En als dat om wat voor reden dan ook niet mogelijk is, kunnen ze hun uitstoot op een andere manier compenseren door iets terug te doen.
“Iedereen wint“
Volgens Stathopoulos was het kopen van CO2-compensatie “verrassend goedkoop.” Voor een bedrag van ongeveer 4 dollar heeft hij compensatie aangeschaft voor 50kg aan CO2. Zijn website ‘verbrand’ 0.2 gram per bezoek. “Dat betekent dat ik goed zit voor de volgende 2.5 miljoen bezoeken,” zei hij. “Als mijn website net zo zwaar was als de NYTimes, dan zou dat mij 15.000 weergaves aan milieuschade opleveren, wat een vrij goede indicatie zou zijn dat ik wat dingen op mijn site moet veranderen.”
De kosten zijn niet het punt volgens Stathopoulos. “Het punt is dat we ons meer bewust worden van wat we bouwen, van hoeveel schade we veroorzaken, en dat we die schade zoveel mogelijk ongedaan helpen maken. Een duurzame website is immers een stuk sneller en presteert beter dan een niet-duurzame. Iedereen wint.”