Prachtig dat Google ons met Analytics gratis helpt onze websites te optimaliseren. Je zou Google als organisatie bijna onder de goede doelen scharen. Bijna, want dankzij de AdWords advertenties verdient Google wel bijzonder veel dollars.
Google Analytics als verplichte hulp
De populaire zoekmachine kan niet worden gezien als de wilde weldoener. Al eerder gemeld dat moederbedrijf Alphabet in het laatste kwartaal van 2017 een nettowinst van 6,7 miljard dollar kon bijschrijven. Genoeg om het risico te lopen soms een fikse boete te moeten betalen. Oké, dingen als de door de Europese Commissie opgelegde 2,42 miljard euro recordboete van juni 2017 zijn niet echt ‘peanuts’, maar toch.
Naast dat AdWords advertenties geld kosten, geeft Google veel gratis hulp.
Veel hulpmiddelen hebben natuurlijk wel een dubbele bodem. Zo is handig en verstandig om in elke website de trackingcode van Google Analytics op te nemen. Dit is handig omdat het een uitgebreide analyse van het verkeer naar de website oplevert. Helder wordt welke pagina’s bezocht zijn, wat het bouncepercentage is (na welke pagina haken bezoekers direct af) en nog veel meer.
De Analytics Academy is ook te bezoeken: ‘Verbeter uw Analytics-vaardigheden met gratis online cursussen’.
Kortom, Google doet er alles aan om een website zo hoog mogelijk op de SERP, de resultatenpagina, te laten eindigen. Gezien de populariteit van de zoekmachines wereldwijd kunnen het eigenlijk gewoon over ‘hun eigen SERP’ hebben:
Die trackingcode is nu precies de dubbele bodem onder Google Analytics.
Ontbreekt die, dan scoren de webpagina’s duidelijk minder. Met Analytics meet Google de resultaten op de eigen SERP’s en dat de overige zoekmachines een graantje meepikken, doet amper pijn. Het is vergelijkbaar met die boete van de Europese Commissie.
Analytics als verplicht en verstandig stukje ondersteuning dus.
Naast naamsbekendheid en versteviging van de koppositie, maken de hulpjes een dieper gebruik van Google ook aantrekkelijk. Als dieper gebruik ziet Google het liefst instappen in de AdWords advertenties.
AdWords advertenties het enige inkomen
Wat AdWords inhoudt, is vrij duidelijk.
De uitkomsten daarvan tenminste, want daar kom je niet omheen bij het gebruik van Google. Vraag bijvoorbeeld naar ‘bruine damesfiets’ en een gesponsord peloton van 29 bruine damesfietsen snelt voorbij.
Rechtsboven de afgebeelde fietsen staat de informatielink naar ‘Gesponsord’.
Dit geeft de boodschap ‘Op basis van uw zoekopdracht concluderen we dat u een product probeert te vinden. Als u op dit vak klikt, worden resultaten weergegeven van aanbieders die kunnen voldoen aan uw verzoek. Deze resultaten zijn gebaseerd op uw huidige zoekwoorden en uw bezoeken aan andere websites. Ga naar het Helpcentrum voor consumentenadvertenties van Google voor meer informatie.’
Handig, want dit is de basis van de AdWords advertenties in de notendop.
Kenmerkende eigenschap van notendoppen is echter dat de inhoud doorgaans eenvoudiger lijkt dan hij is. WordPressers met een Google-account hebben ongetwijfeld meerdere malen een prachtig aanbod in de Inbox gekregen. Vele euro’s korting op een AdWords campagne. Duidelijk zal ook zijn dat het opstellen van AdWords advertenties niet eenvoudig is: niet iedereen maakt kans op een koppositie in het peloton bruine damesfietsen.
Googles voornaamste inkomstenbron bestaat uit de AdWords advertenties: dit kost geld.
Hier vol goede moed, maar zonder veel ervaring instappen, is niet aan te raden.
Gelukkig zijn er bureaus die wel kennis van zaken hebben. Wij raden natuurlijk WP Masters aan, alleen al om te duidelijk te maken wat de kosten en opbrengsten zijn.
Maar wat is nu het nut van Google Analytics naast Google AdWords?
Klikken van AdWords advertenties versus sessies van Analytics
Zoals aangegeven, maken de hulpjes dieper gebruik van Google aantrekkelijk.
AdWords verschilt duidelijk van Analytics: gerichte advertenties tegenover analyse van de pagina’s. Nu bevat zowel het meetprogramma Analytics als de AdWords advertenties rapportage van het aantal gebruikers. Ze verschillen vaak. Dit verschil is erg breed uit te meten, maar het komt neer op anders denken in conversies, het omzetten van een bezoek in een actie.
In Analytics wordt per sessie – per bezoek – één enkel doel ingesteld. In één sessie kunnen drie bruine damesfietsen worden aangekocht, wat telt als één behaald doel. AdWords handelt niet met het concept ‘sessie’ en leest hier drie behaalde doelen. Dit is natuurlijk eenvoudig weergegeven, maar duidelijk zal zijn dat er veel verschil is.
Bijkomende dingetje is bijvoorbeeld ook dat Google Analytics via de trackingcode op de pagina’s staat. Als de cookies binnen de transactietijd van ongeveer 9 uur worden verwijderd, worden de doelen mogelijk niet geïmporteerd.
Slotsom is dat de AdWords advertenties zowel Google als gebruikers geld opleveren.
Google AdWords implementeren is echter een vak apart. Goede voorbereiding en hulp van deskundigen zijn geen overbodige luxe.