2020 was een bewogen jaar – en dat is een understatement. Maar we zijn nog steeds niet ‘back to normal’, hoe graag we dat ook willen. Des te belangrijker is het om je content marketing strategie eens onder de loep te nemen en je voor te bereiden op de content marketing trends voor 2021.
Content marketing trends in 2021
#1. Online presence was nog nooit zo belangrijk als nu
De lockdowns die we het afgelopen jaar hebben meegemaakt om de verspreiding van COVID-19 tegen te gaan, hebben elk bedrijf hardhandig met de neus op de feiten gedrukt. Het belangrijkste feit: zonder online presence doe je niet mee. We schreven in maart 2020 al over de impact van het coronavirus op webshops, en toen hadden we nog geen idee hoe lang het allemaal zou gaan duren. Hoewel de sluiting van niet-essentiële winkels in Nederland slechts tijdelijk is, shoppen steeds meer mensen online en er is geen reden om te denken dat dat gaat veranderen. Maar nu bedrijven meer in online marketing investeren, betekent dat ook meer concurrentie. Dat gezegd: creativiteit kan het nog steeds winnen van een groot budget!
#2. Het belang van video blijft groeien
Video is natuurlijk al een tijdje up and coming, maar het blijft groeien. Dat komt niet alleen doordat video content steeds natuurlijker integreert op bijvoorbeeld Instagram en Facebook, maar ook door nieuwere media zoals TikTok, die in feite door video gedragen worden. En videocontent beperkt zich zeker niet alleen tot social media – zo zien we bijvoorbeeld steeds vaker webshops waar productafbeeldingen worden aangevuld met productvideo’s.
#3. Het in kaart brengen van digitale buyer journeys
Het in kaart brengen van de buyer journey is simpelweg het visueel weergeven van de gebruikerservaring op je website, zodat je deze verder kunt optimaliseren. Uit recent onderzoek is gebleken dat maar liefst 73% van de B2B bedrijven zich hiermee bezighouden, ten opzichte van 55% van de B2C bedrijven.
#4. Personalisatie wordt hyper-personalisatie
Het concept van personalisatie is zeker niet nieuw, maar het wordt komend jaar nog veel belangrijker. Als je effectieve email campagnes wilt opzetten en bezoekers naar je site wil terugtrekken, dan moet je je content personaliseren. En personalisatie in 2021 gaat veel verder dan simpelweg klanten bij hun naam aanspreken in e-mails. Technologieën zoals AI maken het analyseren van data dusdanig efficiënt dat hyper-personalisatie mogelijk wordt. Zo kun je niet alleen de inhoud van een mail aanpassen aan de behoeften van de ontvanger, maar ook zorgen dat elke bezoeker ene geoptimaliseerde versie van je site ziet op basis van hun eerdere activiteiten.
#5. Relevantie & actualiteit
Een van de content marketing trends voor 2021 die je ook zeker niet mag vergeten is de relevantie van de content die je creëert. Daarbij kijken steeds meer gebruikers naar hoe actueel content is. Evergreen content blijft natuurlijk van belang, maar het is ook essentieel om in te haken op actuele gebeurtenissen. Denk dan niet alleen aan feestdagen, maar ook aan de zaken die op dit moment veel aandacht krijgen op social media.