404 is de standaard error code die wordt gegenereerd wanneer een gebruiker een webpagina probeert te bezoeken die niet bestaat, bijvoorbeeld door een gebroken link of een andere fout. Een 404 pagina geeft een standaard HTTP respons code weer om te indiceren dat de gebruiker wel toegang heeft tot de server, maar dat de server de opgevraagde pagina niet kan vinden. Het is één van de meest herkende foutmeldingen op het internet.
Onbewerkt zullen dit soort pagina’s alleen “404 – Page Not Found” foutmeldingen weergeven. Maar wat denk je dat een nieuwe gebruiker doet wanneer hij via Google of een andere externe link op zo’n pagina terecht komt? Hij zal vertrekken.
Uit onderzoek blijkt dat nieuwe bezoekers minder dan 15 seconden nodig hebben om te bepalen of de website waar ze terecht zijn gekomen de content bevat waar ze naar zoeken. Je hebt 15 seconden om indruk te maken op een nieuwe bezoeker. Maar een generieke “404 – Page Not Found” foutmelding maakt natuurlijk geen goede indruk.
Dus wat kun je doen? Ten eerste kun je een tool als Google Search Console gebruiken om het aantal 404 foutmeldingen en gebroken links die je website genereert in de gaten te houden. Je kunt ook Google Analytics gebruiken om te zien hoeveel bezoekers op 404 pagina’s terecht komen. En je kunt de content op een 404 pagina aanpassen om een nieuwe gebruiker op je website te houden, zelfs als hij op een 404 pagina komt. In dit artikel vertellen we je hoe je dat kunt doen.
Een 404 pagina optimaliseren
Je zal niet altijd kunnen voorkomen dat een bezoeker op een 404 pagina terecht komt. Maar als er niets anders staat dan “404 – Page Not Found” zal hij vertrekken. Gelukkig zijn er heel veel dingen die je aan een 404 pagina kunt toevoegen om bezoekers op je website te houden en de bounce rate voor 404 pagina’s te minimaliseren.
De tekst aanpassen
Het eerste dat je kunt doen is de tekst op de pagina aanpassen. “404 – Page Not Found” is een beetje generiek, alsof bezoekers direct met de server communiceren in plaats van met jou. Verander de tekst daarom in iets dat wat ‘menselijker’ over komt, zoals “Oeps! Ik geloof niet dat die pagina bestaat. Probeer dit eens:” gevolgd door wat knoppen naar pagina’s op je site die wél bestaan. Let wel op dat je je bezoekers niet té veel keus geeft; het is niet de bedoeling dat ze overweldigd worden.
Een zoekbalk implementeren
Door een zoekbalk op je 404 pagina te zetten kunnen bezoekers alsnog de content waar ze naar zochten vinden. Zet onderstaand stukje code in je 404.php bestand voor de get_sidebar code:
<h2>Search YourSiteNameHere</h2>
<?php get_search_form(); ?>
Een e-mail opt-in pagina implementeren
Een 404 pagina is een goede kans om iemands aandacht te trekken en hem over te halen zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Je moet ze dan wel een stimulans geven, zoals bijvoorbeeld een gratis ebook of korting op een eerste aankoop.
Je kunt het Javascript scriptje voor je e-mail formulier vinden via je e-mail marketing dienst; zo’n scriptje staat meestal tussen <script></script> tags. Dit kun je dan in je 404.php bestand zetten, of, als je gebruik maakt van het Tesla Framework, in de Message box van de 404 Page sectie.
Knoppen toevoegen
Hieronder zie je de 404 pagina van Fizzle.co. Hij ziet er heel simpel uit. Maar ondanks het feit dat de bezoeker de gewenste pagina niet kan vinden, kan hij wel de andere pagina’s van de site bekijken.
Een voorbeeld van hoe je dit kunt realiseren:
<h2>Whoops! I don’t think that page exists Try one of these:</h2><br />
<a href=”#”>Home</a> | <a href=”#”> Start Here</a> | <a href=”#”>Blog</a> | <a href=”#”>Contact</a>
De hashtags vervang je door je eigen pagina URL’s.
Zakelijke informatie toevoegen
Als je een webshop hebt of je bent een ondernemer of freelancer, dan kan het slim zijn om wat zakelijke informatie op je 404 pagina te vermelden. Hierbij kun je denken aan een korte opsomming van je diensten of producten en een linkje naar je contactpagina. Nogmaals, je wil een bezoeker niet overspoelen met teveel informatie, dus hou het minimaal.
Contactinformatie toevoegen
Een goede manier om je 404 pagina een persoonlijke touch te geven is het toevoegen van je e-mail adres of een linkje naar je contactpagina. Iets in de zin van: “Ervaar je problemen? Heb je een vraag? Stuur een mailtje naar jouwemail@jouwdomein.nl.”
Voorbeelden van 404 pagina’s
Er zijn veel websites die creatief omgaan met hun 404 pagina’s. Hieronder een aantal voorbeelden:
Tot slot
Een generieke of slecht geoptimaliseerde 404 pagina kan ervoor zorgen dat je bounce rate stijgt en vermindert de kans dat je een nieuwe bezoeker die op zo’n pagina terecht komt kunt converteren. Je weet nu het één en ander over wat je kunt doen om je 404 pagina te optimaliseren, dus maak van de gelegenheid gebruik om je creativiteit te benutten!
Binnenkort zullen we aandacht besteden aan het gebruiken van Google Console en Google Analytics om je 404 pagina te monitoren en 404 foutmeldingen te verhelpen.